Samsung P2470HD TV wel geluid geen beeld

pa3gws

Golden Member

Beste mensen
Ik heb hier een Samsung P2470HD TV die wel geluid geeft maar geen beeld.
Met het opstarten zie je heel even (1 sec.) beeld en daarna niets meer.
Waarschijnlijk de backlight iemand een idee waar te beginnen?
Voor zover ik heb kunnen nagaan is de inverter trafo in orde.
Ik meet in ieder geval op beide wikkelingen dezelfde waarde(als ik het goed heb gedaan.:-)
Er zitten geen bolle elco's op de micro fuse is heel en de weerstanden meten de goede waarde.
Wie heeft de gouden tip.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Kun je tijdens die 1 seconde niet zien of er een buisje defect is?
Donkere balk/gedeelte?

pa3gws

Golden Member

Nope het hele beeld is op dat moment even zichtbaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sonytech

Overleden

Dat laatste zegt dus jammergenoeg helemaal niets: door de diffusor plates die tussen de backlightunit en het LCD-scherm zitten kan je zo goed als niet bepalen of er één buisje is dat niet werkt.

Om dat zeker te weten zal je de LCD en de diffusors van de backlight moeten halen, zodat je direct de buisjes kan zien.

Daarom kan je beter beginnen om dmv een oscilloscoop met een 100:1 probe te meten wat er precies op elke uitgang van de inverter (of balancer) gebeurt.

Als je een CCFL-tester hebt kan je ook het scherm in elkaar laten zitten en dan eerst alle buisjes testen.

Wat heeft deze TV voor een schakeling: voor elk (paar) buisje(s) één hoogspanningstrafo'tje, of één centrale hoogspanningstrafo en op het panel ipv. de inverter een print met balancer-transformatoren?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
pa3gws

Golden Member

Dit is de print met de voeding en de backlight trafo.
hij is niet helemaal scherp maar misschien kan je er wat mee.
Buiten de print voor aansturing van het scherm zit er niet meer in.
Edit:
Hoe zitten de wikkelingen van de twee kleine trafotjes die links en rechts op de print zitten?
Als ik helemaal rechts op de bovenste en onderste pin meet krijg ik een waarde van 2k7 en op de andere drie een waarde tussen de 3k2 en 3k5.
Zit daar het probleem?
http://www.uploadarchief.net/files/download/p2470.jpg

[Bericht gewijzigd door pa3gws op dinsdag 19 maart 2013 20:02:28 (35%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Bij sommige panels kun je door de zijkant kijken of de buisjes aangaan.. De secundaire weerstand van de trafo hangt ook af van de temperatuur,

pa3gws

Golden Member

Dit panel is helaas helemaal dicht ik kan er dus niet even in gluren.
De weerstand van de trafo's heb ik nog een keer gemeten en zijn bij beide identiek.
Aan de onderzijde van de print zit nog het nodige SMD geneuzel daar kan natuurlijk ook iets mis zijn.
Is er ergens een schema van dit toestel te vinden?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Kick
Helemaal niemand met een goede tip?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sonytech

Overleden

Schema is hier te vinden. (En makkelijk ook nog: Google, "P2470HD service manual" ...)

Over het IP-board (voeding + inverter) wordt daarin echter erg weinig gezegd.

Op de foto's is te zien dat er geen balancer board op het panel zit, maar hij heeft volgens mij ook maar vier CCFL's.

Je kan als je geen 100:1 probe hebt misschien toch de spanning op de CCFL's (tijdens de korte periode dat ze branden natuurlijk) meten door even met twee weerstandjes een dusdanige spanningsdeler te maken dat je die tussen probe en scope-ingang aansluit zonder de ingang van je scoop te oversturen.

(Hoewel de ingangsspanning van een probe ook z'n grenzen heeft en de spanning op een CCFL daar makkelijk overheen kan gaan, heb ik nog niet meegemaakt dat er een probe door gesneuveld is. Garantie geef ik daar natuurlijk niet op vanzelfsprekend...)

Ik ben bang dat het voorlopig zo ongeveer bij deze tips zal blijven. De informatie in de manual is nl. zo summier dat je daar eigenlijk alleen wat aan hebt als je complete boards gaat uitwisselen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
pa3gws

Golden Member

@Sonytech
Bedankt voor de link (ik had tanya nog niet bezocht ;-) ).
Ik zal eens wat met de scope proberen te meten.
Maar de eigenaar van het toestel wil er niet veel aan kwijt dus borden uitwisselen gaat het niet worden.
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het dicht klikken wordt en retour eigenaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sonytech

Overleden

Heb nog even op die documentatie gestudeerd en ik zie dat op bladzijde 4-3 een stukje schema staat waar pen 9 van connector CN1001 dient voor het in- en uitschakelen van de backlight.

Misschien kan je eens meten wat er op die pen gebeurt en zo achterhalen of de backlight simpelweg wordt uitgeschakeld door het mainboard, of dat hij wel degelijk het signaal "backlight aan" blijft doorkrijgen maar dat toch de inverter ermee stopt.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
pa3gws

Golden Member

Ik zal mij daar morgen eens over buigen.
Het is wel K constructie zoals dit ding in elkaar zit.
Hij moet werkelijk bijna helemaal worden ontmanteld om aan de printen te kunnen meten.
Maar goed morgen eerst even een wortelkanaal behandeling en daarna de scope er maar eens op loslaten.:-p
Wordt vervolgt.
In ieder geval bedankt tot zover.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Sterkte !
Dat zal wel even pijn doen, in je portomonee :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Top zorg verzekering komt wel goed.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Even wat gemeten pin 9 van CN1001 wordt hoog en blijft hoog dus valt de inverter uit.
Vanmiddag even proberen de spanning op de CCFL te meten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sonytech

Overleden

Als je dan kijkt of je verschillen hebt tussen de vier uitgangen dan kan je altijd nog de buisjes kruislings op de inverter aan te sluiten. Op deze manier is het dan gauw genoeg duidelijk of de fout in een buisje zit of in de inverter.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
pa3gws

Golden Member

Ik heb de inverter trafo even uitgesoldeerd en sec. nog eens gemeten.
De ene wikkeling geeft 1055 Ohm en de andere wikkeling 1137 Ohm.
En gezien dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/103204 zou dit aan kunnen geven dat de trafo stuk is.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een dergelijk verschil in spoelweerstand is een duidelijk geval van trafo defect.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
pa3gws

Golden Member

Daar had ik al zo een vermoeden van nu nog de vraag waar te kopen.
Het nummer op de trafo is TM-08190 die kan ik wel vinden op het net maar niet te koop.
Wel 1 op ebay maar niet meer in stock.
Nog enig idee waar te koop?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Even een kick.
Weet echt niemand een adresje voor deze trafo?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik kan bevestigen dat dit onderdeel https://www.ebay.nl/itm/360674795281?var=0&mkevt=1&mkcid=1&amp… op deze specifieke tv werkt.

Ik was eerst sceptisch want er staat E T in de 2e regel ipv B T wat je op de originele inverter vind.

Ik heb dit onderdeel geplaatst. TV werkt meteen weer.

Let wel even op ik heb de spoel wel gemeten voor het desolderen. Met mijn multimeter meet de ene spoel 1077 ohm en de andere spoel 1140 ohm van de inverter. Daarna gedesoldeerd en weer gemeten. Was een gedoe om te meten want ik snapte niet zo goed welke polen ik moest pakken. Maar toch 2 waarden kunnen meten en op basis van deze post en de link in deze post het er toch maar op gewaagd. Want de condensatoren waren in goede staat.

[Bericht gewijzigd door legenware op woensdag 3 maart 2021 18:08:59 (27%)

maartenbakker

Golden Member

Die tweede regel bevat datum- en productiecodes en is vrijwel zeker niet relevant. Als de bovenste regel overeenkomt zou hij moeten werken. In elk geval een goede tip voor mensen die nog tegen dit topic aanlopen na al die tijd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 3 maart 2021 19:16:21 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

CCFL onderdelen verdwijnen rap sinds introductie LED toestellen