Lm317 voeding werkt niet

Beste formumers,

Ik heb een vraagje over de lm317 voeding van op deze site ik heb zojuist testen gedaan en hieruit blijkt dat de voeding maar regelbaar is van 0-3V wat kan het probleem zijn en hoe kan ik het oplossen?

Mvg sandeerius

De "eenvoudige" LM317-voeding, of de LM317-labvoeding?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Lm317 labovoeding

Het probleem is al opgelost het was de regelbare weerstand P2 die kapot was.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 6 april 2013 00:46:22 (70%)

fred101

Golden Member

Goed aangesloten ?
Wat is je ingangspanning ?
Hoeveel uitgangspanning had je verwacht ?
Je moet hem wel belasten.

Maar het vreemde is dat een LM317 niet tot 0 V kan zonder trucs. Dus als het niet de labvoeding is dan zit hij waarschijnlijk fout angesloten of verkerde weerstanden of hij oscilleert.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb nog een vraagje hoe kan ik weten dat de stroomregeling werkt?
Als ik aan de potentiometer draai voor de stroomregeling dan gebeurt er niks zonder belasting, bij een velleman voeding wel.

fred101

Golden Member

Uitgang kortsluiten en aflezen of de stroom groter of kleiner wordt. Edit: als je aan stroombegrenzer draait natuurlijk

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 21 maart 2013 20:23:07 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 21 maart 2013 20:09:03 schreef fred101:
Uitgang kortsluiten en aflezen of de stroom groter of kleiner wordt.

Gaat dat geen negatieve gevolgen hebben op de rest van de schakeling?

Verkeerd gelezen...

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op donderdag 21 maart 2013 20:20:14 (83%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
fred101

Golden Member

Ja, als ergens een foutje hebt gemaakt wel ;-)
De stroombegrenzing maakt er een stroombron van. Je meter meet de stroom door een shunt. Dus als er geen stroom loopt dan geeft hij niks aan.
Als je twijfelt sluit je een weerstand van 10 Ohm aan. Dan set je hem op 10V, dan loopt er 1A. Dan draai je de stroombegrenzing dichter, dan moet de stroom afnemen. Als je de spanning nu hoger draait dan moet dat niet lukken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok ik zal dit morgen eens proberen ik heb momenteel geen weerstanden van 10 ohm en ps bedankt voor de info!

Wel een dikke weerstand nemen, want hij wordt wel warm>>10x1=10Watt

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Als je twijfelt sluit je een weerstand van 10 Ohm aan. Dan set je hem op 10V, dan loopt er 1A.

Gedurende minder dan een seconde, als je een gewoon 1/4W weerstandje gebruikt.
Bij gebrek aan een 10W-weerstand kan je ook een 12V/10W gloeilampje nemen (reservelampje uit de auto).
Dat is niet ideaal, omdat de weerstand van de gloeidraad temperatuur-afhankelijk is. Maar het zal alvast de test overleven...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb het getest met een 10ohm 10w weerstand en ik kon regelen tot 10V maar na enkele seconde daalde de spanning tot 3 v wat ik ook draai daarna aan de regeling van de spanning en de stroom,het maximum blijft 3v, zonder belasting werkt alles perfect.
Is dit normaal?

Henry S.

Moderator

Op 21 maart 2013 20:11:35 schreef sandeerius:
[...]
Gaat dat geen negatieve gevolgen hebben op de rest van de schakeling?

Als je het goed gedaan hebt niet.

Op 22 maart 2013 19:07:41 schreef sandeerius:
Is dit normaal?

Nee, dus je hebt iets niet goed gedaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat kan het zijn? De 2 LM317's komen wel redelijk warm

Ik gok er op, dat de stroomregelaar of de spanningsregelaar het te warm krijgt en de kraan toedraait.
Welke van de twee het is, kan je meten. Als de stroomregelaar ingrijpt, daalt de spanning bij de ingang van de spanningsregelaar. Blijft die spanning stabiel, dan is het de spanningsregelaar die er de brui aan geeft.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bij metingen blijkt dat er bij belasting een minimumspanning van 1,6V en een maximumspanning van 2,2V over de LM317 voor stroomregeling staat en bij de LM317 voor spanningsregeling staat er een minimum spanning van 10V en een maximumspanning van 37V over de LM317 ook opmerkelijk is dat de LM317 voor stroomregeling geen warmte produceert.

Het geproduceerde vermogen (= warmte) is afhankelijk van de stroom en de spanning. De stroom DOOR de 317, de spanning OVER de 317. De stroom is vrijwel hetzelfde door beide LM317's. Dat kan het verschil dus niet zijn.

In spanningsbedrijf, zal de stroom-LM317 z'n best doen om de spanning op z'n uitgang zo hoog mogelijk te krijgen. Dan is z'n spanningsval dus minimaal en wordt ie niet warm. Simpel.

Meet nou eens, in de situatie dat jij denkt dat er iets mis is, de spanning op alle zes de pootjes van de LM317's. Ten opzichte van aarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb het probleem opgelost er zat namelijk een verbreking tussen het soldeereilandje en het kopperbaantje van de adjust waardoor dat de LM317 niet regelbaar was, toch bedankt voor jullie hulp :-) !

RAAF12

Golden Member

In je eerste bericht was die regelbaar van 0-3V Dus dat is quatsch.

Ik ben opzoek naar een internetshop die een ruim aanbod heeft aan behuizingen en die vlot levert in belgië, ik moet voor mijn eindwerk een Labvoeding maken maar ik vind niet de gepaste behuizing gevonden.
Ik heb al gezocht op conrad maar deze waren te klein.

gotron.be Zitten zowel in Gent als in Aalst. Heb daar ook de behuizing voor mijn voeding gekocht.

'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'

Wat is de grootte van jouw behuizing? :-)

Ik heb eigenlijk nog een vraagje ik ben op zoek naar een programma waarmee ik het front-panneel en rear-panneel kan ontwerpen ik heb dit al geprobeerd op paint maar dit is veel te onnauwkeurig, Autocad heb ik ook al geprobeerd maar ik geraak er geen wijs uit.
Heeft er iemand een goed programma? (betalend of gratis) :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 6 april 2013 00:45:59 (7%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank u wel Arco ;-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 6 april 2013 00:44:30 (82%)