li-ion fietsaccu laden via zonnepaneel

Hallo,
ik vroeg mij af of er een goede oplossing is om een lader bij het bereiken van 29.4 volt afslaat. (25,2 volt 7 cel Li-ion, 6.4 Ah)
De situatie:
mijn ouders hebben een volkstuintje met een zonnepaneel, hiermee wordt een accu opgeladen.
aan deze accu zit een up-amp lm2577 die 29.4 Volt als eindspanning geeft.
Hierop sluiten zij de fietsaccu aan als ze daar zijn en na een uur of 2 halen ze deze er weer af.
Het is niet een heel zuivere manier van laden en vorige week waren ze de accu vergeten en heeft deze er bijna 4 uur aan gestaan...kan net, maar.
Omdat ik weet dat li-ion slecht tegen overladen kan vroeg ik mij af of ik een schakeling kan bouwen die bij het bereiken van 29.4 volt het laden stopt. Of iets slimmers wat dit kan.
Ik heb gekeken naar imax en turnigy b8 laders op 12 volt, maar deze zijn lastig te vinden en schijnbaar overladen deze de cellen.
Aangezien het zeer nauwkeurig moet zijn wilde ik het niet oplossen met een zener en relais....
Wie heeft er een goed idee

Die LM2577 geeft al 29.4 V als eindspanning, dus wat is het probleem?

Zit er een BMS in dat pakket? Hoe werkt de originele lader?

De LM heb ik inderdaad ingesteld op 29.4 volt als eindspanning. Het probleem is dat deze lichtjes blijft laden als de 29.4 wordt bereikt, dit is niet goed voor li-ion.

De orginele lader laadt 2A tot ongeveer 28.7 volt (CC laden) en loopt dan terug in laadstroom rond 29.4 volt blijft deze laden totdat de laadstroom onder circa 200mah valt, daarna schakelt deze zichzelf uit en geeft aan dat de accu vol is.

Is natuurlijk een stuk netter als wat ik doe met die lm.

wat ik bedoel is dat omdat ik een constant voltage laadsysteem gebruik ik geen indicatie heb hoe goed de accu geladen is en is het laden waarschijnlijk stressvoller als met een cc laadcircuit.

mijn gedachte was dat als ik de laadstroom kan monitoren dat ik dan bij een lage laadstroom zou kunnen verbreken.

Veel Li-Ion laders werken eerst CC (constant current) en dan CV (constant voltage), maar dat weet je natuurlijk al. Of dit echt kwaad kan om de stroom op CV helemaal tot 0 te laten lopen weet ik niet. Maar wat echt wél slecht is voor LiPo accu's is ze constant opgeladen laten. Je moet ze af en toe eens leegtrekken. Zo heb ik 2 identieke macbook accu's, van dezelfde leeftijd. De ene gebruik ik frequent en die heeft nog 99% capaciteit na 3 jaar. (bij 700 cyclussen!)
De ander gebruik ik zelden en heeft er nu maar 92%.

Hoe ik tewerk zou gaan is (ruwe schets) met een serie-stroom meet weerstand I naar U omzetten.
Die U dan eventueel versterken en naar een ingangsklem van een comparator sturen. De andere ingangsklem v/d comparator naar een pot-meter (met eventueel begrenzingsweerstandjes) brengen.

Dan, de uitgang van die comparator naar de 'reset' ingang van een SR-flipflop brengen. (dus als de stroom onder een bepaalde waarde komt, klapt de comparator naar een logische 1, die reset een flipflop. De uitgang v/d flipflop zet de lader aan of uit. Als je de accu verwijderd, en dan weer insteekt, zou de flipflop geset moeten worden.

Zo iets.. :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

...daar moet ik even over nadenken, klinkt best logisch en redelijk te doen.
nu even zien of ik handig genoeg ben om dit naar een werkend model te bouwen zonder mijn lipo's op te blazen in het testen.

Lipo's die niet gebruikt worden dienen eigenlijk wel iedere maand of 2 geladen te worden, maar liefst niet boven 4.0-4.1 per cel, dat verbeterd de shelf-life tov opladen tot 4.2 volt. heb ik begrepen.

Verder is een float charge niet gewenst want dan kunnen ze kapot gaan omdat ze niet gassen bij overladen...ik geloof dat een aantal telefoonfabrikanten dat niet goed ingeschat had.

Ik zal eventjes een schema tekenen. Waarden van weerstanden moet je zélf berekenen :)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

http://users.skynet.be/fa296995/zonnelader.jpg

EDIT: miljaar, een zware fout bij de eerste opamp.. :) Terugkoppeling moet naar de - klem worden gegaan, uiteraard :)

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op woensdag 27 maart 2013 17:13:43 (51%)

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

ik had een heel verhaal opgeschreven, maar om het kort te houden.
heb het project gestaakt omdat ik al van alles kapotgemaakt heb bij een poging een li-ion lader te bouwen die vanaf een dc voltage werkt en een 7 cell pakket betrouwbaar kan laden. (eerst CC en bij 29.0-29.4 overstappen op CV, eindvoltage maximaal 29.4)

De CV lader dmv opamp was dan niet in staat het pakket goed vol te laden, het was in ieder geval een oplossing om tot ongeveer 80% lading te komen zonder teveel poespas en risico.

voor de liefhebber: 2 makita acculaders waarvan de 230 volt kant defect zijn door meetfout(in ieder geval de k2545+zekering)en een 3 cell li-ion (10.8v@6.4Ah) op basis van 12 stuks 18650 cellen.

je kunt het ook makkelijk houden, zet er een klokje tussen wat na 2 uur afslaat. veel 230v klokjes werken intern op 24v, je kunt dit al zien aan de relaisspanning. of een tijdrelais natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zet twee Si diodes in serie tussen je voeding en de accu. Indien de accu vol is zal de spanning 29.4V zijn en dan gaat de laadstroom naar 0 door de diodes !!. Niet super maar beter dan niets.

Zet twee Si diodes in serie tussen je voeding en de accu. Indien de accu vol is zal de spanning 29.4V zijn en dan gaat de laadstroom naar 0 door de diodes !!. Pas je voedingsspanning wel aan om het verlies van de diodes te compenseren !. Niet super maar beter dan niets

[Bericht gewijzigd door Microwave op zaterdag 13 april 2013 12:39:14 (16%)

Het wordt bij het laden van lipos aangeraden om de lader af te schakelen als de stroom onder 0.05C komt. Maar volgens mij kan het niet veel kwaad om hem er gewoon aan te laten hangen.

Als je de boel direct bij het bereiken van 29.4V uitschakelt zal je de lipos niet vol krijgen. Je hoort ook nog even door te laden als de max spanning bereikt is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een Li-ion cell is vol bij 4.2V, dan moet je ook echt stoppen. Dat is wat die Li-ion IC's ook doen. Niet onderspanning houden of laden met veel stroom anders gaan ze gewoon stuk !. Vandaar dat mijn oplossing met twee diodes zeer eenvoudig is en geen probleem zal zijn !.

Microwave, jou "oplossing" is onzin.

Met een standaard spanningsbron zal de stroom teruglopen zodra je op "vaste spanning" 4.2V per cel komt. De stroom zal zakken tot 0.05C en dan is ie al heel klein. De "vol" lading is dan bereikt. Er zal nog wat kleine vereffening plaatsvinden, waardoor nog net een klein beetje lading nodig is. Maar effect heeft het nauwelijks op de accu.

Wat jij voorstelt, met 4.8V voeden en dan een diode in serie gaat niet anders werken. De stroom zal iets "softer" afnemen dan wanneer je een harde 4.2V voeding hebt, maar zolang er voorwaartse spanning over de diode staat zal er stroom blijven lopen. OOK als de spanning van de cel boven de 4.2V komt. En DAT is niet goed voor hem. Het is misschien handig om te denken dat een diode 100% geleidt als je boven de 0.6V komt, en 100% spert daaronder, maar dat is niet zo. Die overgang is in de werkelijkheid veel softer.

Je moet inderdaad opletten op de laadstroom. De LIPO bepaalt hoeveel die mag zijn. In dit soort "opladen met zonneenergie" is het vaak zo dat de stroom die je oplaad circuit kan leveren bij lange na niet groot genoeg is om over de maximum stroom van de accu heen te gaan. Dan hoef je je dus niet druk te maken over het "CC" gedeelte van het laad-gedeelte.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/