Condensatormotor loopt warm

Op 22 september 2018 21:34:38 schreef KellyDK:
Een oude thread, maar ik zie hier veel relevante info in staan dus het lijkt me beter dan een nieuwe te openen.
Ik heb een motor van een zwembadpomp die was vastgelopen. Dichting beginnen lekken, water dat via de as in het lager gelopen is, en uiteindelijk is het lager vastgelopen. Je ziet ook dat de wikkelingen erg warm geworden zijn want op sommige plaatsen zijn de touwtjes gesmolten, al lijkt de isolatielak van de wikkelingen op het eerste zicht wel intact.

Ik denk dat ik dan al genoeg weet... Gooi die maar weg, daar kan je niets meer mee. Als die draden zijn gesmolten is die lak zeker ook al wel aagetast geweest. Die lak wordt ook niet meteen zwart en zal waarschijnlijk heel netjes weer afkoelen met de koperdraden knus tegen elkaar.

Ik heb een nieuw lager geplaatst en de motor draait, maar ZEER onrustig en hij wordt gloeiend heet. Na eventjes draaien schakelt de thermische beveiliging de motor uit.
Het is een 0,75 kW motor met 20 µF condensator. Gezien de relatief lage capaciteit zal dat wel een bedrijfscondensator zijn neem ik aan?

Weet ik niet, ik neem aan dat als er een schakelaar in het systeem zou zitten je die nu wel tegengekomen zou zijn geweest.

Of ik de wikkeling met de condensator nu aansluit of niet, maakt geen verschil. In beide gevallen start de motor correct, en in de juiste richting. Ik heb ook de wikkeling zonder condensator eens losgemaakt, en dan start de motor niet. Wanneer ik de condensator er tussenuit haal en dus enkel de wikkeling die normaal met condensator bedreven wordt aansluit, start de motor weer wel maar niet altijd in de correcte richting. Ik had toevallig nog een oude condensator van 20 µF liggen (werking onbekend) en daarmee heb ik exact hetzelfde gedrag.

Lijkt er op dat er sluiting zit in beide wikkelingen omdat de motor in theorie op geen van beide wikkelingen zou moeten kunnen starten. Zoals Sparkz al zegt, met een sluiting in de wikkeling gedraagt de motor zich als 'shaded pole' motor en kan hij soms starten (maar zal erg inefficient zijn). Lijkt op sluiting in (minstens) de hulpwikkeling.

Stroomverbruik is véél te veel, ik meet meer dan 23A terwijl die motor maximum 5,5A zou mogen verbruiken. Met of zonder condensator maakt geen noemenswaardig verschil.

Nee je motor is stuk. De condensator zal de stroom door de hulpwikkeling beperken, en zal dus niet heel veel effect hebben. Bovendien zal je met 23A door de hoofdwikkeling die stroom vrij snel insignificant maken. Misschien is er ergens ook nog een sluiting tussen hoofd- en hulpwikkeling.

Wat moet ik hieruit besluiten? Een kortsluiting in de wikkeling, en dus vuilbak?

Ja, helaas is dat wel de enige weg. Je zou eens kunnen informeren bij de fabrikant. Ze zullen vast wel meer van deze motoren hebben gemaakt, want de 50Hz markt is groot genoeg om voor Amerikaanse fabrikanten relevant te zijn (Argentinië is bijvoorbeeld ook 50Hz). Met een beetje geluk heeft deze fabrikant nog een productielijn lopen met deze frames op 50Hz.

Op 22 september 2018 22:35:11 schreef KellyDK:
[...]

Nu, de motor bestaat uit drie delen: de achterkant (met een lager), het middendeel met wikkelingen en een voorkant/flens (opnieuw met lager). Het middendeel zit geklemd tussen voor- en achterkant die met lange bouden aan elkaar geschroefd zijn. Ik vraag me af in hoeverre ik dat middendeel van een andere motor kan overbouwen. Zouden die afmetingen van rotor en behuizing enigszins standaard zijn?

Ik vond dit document dat aangeeft dat de "56" in je chassisnummer aangeeft dat er specifieke dimensies bij horen. Ik zou verwachten dat een ander "56" chassis dus precies dezelfde maten heeft. Eventueel kan je de maten eens vergelijken met die in het document.

Een vervanger vinden lijkt helaas gecompliceerd. Op de motor staat dat die in Europa geproduceerd is, maar alle bouten/schroefdraad gebruiken maten in inch. In bijlage vind je een foto van de motor, 56Y is de flensaansluiting die het meeste lijkt op deze motor (is ook een Amerikaanse standaard) maar de meeste motoren met die flens zien er wel anders uit. Ik ben dan ook niet zeker dat het echt een 56Y motor betreft.
Deze motor bestaat uit drie delen; de achterkant herken je duidelijk aan de zilvergrijze kleur, de voorkant herken je aan dat randje.
Het zou leuk zijn als iemand dit soort bouwvorm herkent :)

made in europe, ik heb sterk het idee dat het ding uit china komt, rare schroefmaten komen daar ook voor. tekst op dat stickertje doe met dat iig wel denken, daar kijken ze niet zo nauw..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is trouwens een Pentair RP101, komende van WFL-101 pomp. Bij nader inzien: Pentair is eigenlijk een Engels bedrijf, dus als die daar geproduceerd wordt klopt "made in Europe", en die gebruiken daar ook inches. Maar dat helpt me natuurlijk niet vooruit :)

Op 22 september 2018 21:34:38 schreef KellyDK:
Een oude thread, maar ik zie hier veel relevante info in staan dus het lijkt me beter dan een nieuwe te openen.

m.i. had je beter een nieuwe thread kunnen openen: "Ik heb een probleem waar al eea over gediscussieerd is 5 jaar gelden: <hier>". Ik heb nu lappen met text zitten doorlezen voordat ik doorkreeg dat dat probleem al vijf jaar is opgelost en dat jij een nieuw probleem hebt.

Ik had een tampermonkey script die de oude berichten een andere achtergrond kleur gaf. Dat werkte perfect totdat een chromium-update de jquery kapot maakte. (Als het je primaire werk is, dan heb je er voldoende verstand van om het zonder jquery op te lossen. Of anders zoek je het uit. Dit was snel bij mekaar geflanst totdat het werkte).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/