hoeveel 230V ledlampen op lichtgroep

Dit topic is gesloten

Hallo,

Ik heb me doodgezocht naar info over hoeveel led lampen ik nu aan mag sluiten/kan sluiten op een lichtgroep a 16A.

Ik krijg er geen info uit...

Ik heb namelijk een indeling gemaakt:

1 groep a 10 LED (9Watt per stuk, 230V)
1 groep a 20 LED (7,5Watt, 230V)

Hoe kan ik nu bepalen hoeveel lampen ik aan kan sluiten ivm inschakelstroom..

Alle led worden op 230V aangesloten

Welke info mis ik?

@ Shinryu

zeg me als ik het niet goed doe

we nemen 220v 16A 220 x 16 = 3520 Watt
dan slaat de automaat uit

als je een ledlamp heb die 9 Watt verbruikt

3520 watt gedeeld door 9 = 391 led lampen als er veder niks op de groep zit
alles wat er wel op zit moet je van die 3520 af trekken

groet philip

[Bericht gewijzigd door Philipnl op woensdag 10 april 2013 11:36:00 (17%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

1) we zitten alweer een hele poos aan de 230 V~

2) T/S had het nadrukkelijk over de inschakelstroom - het spijt me dat ik daarbij geen hulp kan bieden

3) Graag ga ik in op uw verzoek

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 16 januari 2018 20:51:11 (0%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

16A is 3680W op 230v.

die 90 en 150 watt zullen wel loslopen dus. afhankelijk van de gebruikte voeding kunnen de inschakelstromen vrij hoog zijn. (als iedere spot los op de 230 hangt, heb je dus 30 voedingen? of heb je 1 trafo?)

maar dan nog, je hebt dus een marge factor 10.

GMT+1

Met die twee ledgroepjes ga je geen problemen krijgen hoor. Pas als je het heel bont maakt kan de automaat afslaan door de gezamelijke inschakelpiek.

De inschakelstroomproblematiek los je op door een inschakelvertraging. Zie ook de schakelingen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hangt af van twee dingen:

De karakteristiek van je automaat.
De inschakelstroom van je drivers.

Een gewone huisautomaat met een B karakteristiek heeft een magnetische uitschakelstroom van 3-5 x Inom.
Die kun je dus tenminste tot 10Kw belasten totdat die er thermisch uit gaat.

De inschakelstroom van je drivers zul je uit de gegevens van de fabrikant moeten halen, daar is geen zinnig woord over te zeggen.

lijkt me sterk dat 150watt aan led lampen een inschakel piek van meer dan 3 x Inom van een 16A groep heeft dat.

Dat zou namelijk een piek zijn van 70x Inom voor de lampjes

Hensz

Golden Member

Op 10 april 2013 11:05:18 schreef Shinryu:
Alle led worden op 230V aangesloten

Welke info mis ik?

Ik mis info.
Zijn dit nu afzonderlijk LED-lampen die ieder afzonderlijk op het net gaan, of gaan ze per groep (van 10 resp. 20) op de 230V (via een trafo o.i.d.) en zijn ze afzonderlijk ieder van een lagere spanning?

Don't Panic!

Op 10 april 2013 11:41:22 schreef big_fat_mama:
1) we zitten alweer een hele poos aan de 230 V~

2) T/S had het nadrukkelijk over de inschakelstroom - het spijt me dat ik daarbij geen hulp kan bieden

3) Graag ga ik in op uw verzoek
[...]
Bij deze, beste Philip, groet ik u van ganser harte!

Het was maar een reken voorbeeld
Had geen verdere info dus ik ging er van uit dat
Er geen trafo's waren
Maar we wachten op de TS

benleentje

Golden Member

Ik heb meegemaakt dat er door een beoordelingsfout wel ruim 6000W aan TL verlichting op een groep was geschakeld. Inschakelen daarvan was geen enkel probleem. Pas na 20 minuten tripte de automaat een keer. Was een C16. Naderhand om de kijken wat er nu gebeurde stroom gemeten en kwamen op 29A uit.
Op de cursus voor ontwerpen van woon-installaties werd ook volgens mij niet gepraat over inschakel stromen en kan je gewoon de vermogens van apparatuur verdelen over de groepen totdat hij vol zit.

Met deze kleine vermogen zou ik me er ook totaal geen zorgen over maken en pas eerder als je meer als 1500W aan verlichting hebt. De leds zelf hebben niet eens een inschakelstroom althans niet 1 die groter is dan de stroom zelf door de led. Wel de driver die ervoor zit om vanuit 230V wissel een mooie stabiele stroom voor de leds te creëren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je bang bent voor de inschakelstroom, kun je dan niet gewoon een laag-ohmige NTC in de voedingsdraad opnemen? volgensmij zijn er NTC's die voor dit doel gemaakt worden voor grote trafo's. zal bij evt. geschakelde voedingen vast ook wel kunnen, die hebbenmeestal toch een ingangsbereik van 100-240V of iets dergelijks.

EDIT: dit soort jongens bedoel ik.
Nu weet ik niet 100% zeker of het kan, maar het is een idee.

[Bericht gewijzigd door The Engineer op woensdag 10 april 2013 18:35:14 (22%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 10 april 2013 11:41:22 schreef big_fat_mama:
1) we zitten alweer een hele poos aan de 230 V~

+6/-10% toch? In ieder geval kan je netspanning zomaar 220V zijn. En als die ledlampjes een schakelvoeding oid hebben, dan gaan ze op een lagere spanning gewoon meer stroom trekken....

Uiteraard is 230V min 10% 207V, en geen 220....

Ik denk dat Shinryu er klaar mee is hij heeft tot nu toe nog steeds
niet gereageerd zonde van onze tijd die we er in hebben gestoken

High met Henk

Special Member

@Philipnl: er zijn mensen die hebben meer te doen als CO bekijken.
dit lijkt me voor hem geen halszaak en er is nog geen 24 uur verstreken sinds de topic start.

Ik vind het ERG VREEMD dat je binnen 24 uur iemand zijn prioriteiten gaat bepalen. CO zou op dit moment voor mij ook geen prioriteit zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@ high met Henk

ik oordeel niemand op zijn prioriteiten
maar als je je bericht gisteren om 11:05 heb gepost
toch wel een keer heb gekeken
als ik iets post krijg ik een melding dat er een reactie is

maar dat is ieder zijn ding

ik was gewoon benieuwd wat de rest van info was

High met Henk

Special Member

OT:
als ik mijn dag bekijk zijn er dagen dat ik niet eens bij een fatsoenlijke internet verbinding in de buurt ben. Wordt lastig om dan te kijken.
Waarsch. heb ik morgen ook zo'n dag en als je dan thuis bent is er ook iets als een gezin.

Mijn dagen zijn om 6.15 weg en om 18.00 thuis. Dan eten, douchen/badderen & kids in bed en afhankelijk van hoe lang dat duurt is het tussen 21.00 en 23.00. En de dag erop is hetzelfde... ik kijk dus nu in de pauzes maar als ik voor mijn werk weg moet dan ben ik nog later thuis en de hele dag verstoten van fatsoenlijk internet.

Hoe moet ik dan mijn eigen topics checken??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Beste Philip,

Momenteel druk geweest met een in bedrijf name van een van de grootste melk fabrieken in nederland...Kan ik niet zo even zeggen: jongens stop de fabriek maar effe, ik moet even mijn post bekijken:)

Maar goed, bedankt voor de reacties, zijn er al een hoop.
Watk begrepen heb is dat elke LED zijn trafootje heeft, ik zal verdere gegevens opvragen.

Verder moet ik ook rekening houden met eventuele dimmers.. Die zijn belastbaar tot 110 watt zo meestal? Dus dan zouden er 12 LEDs op kunnen.Dan is dat de bottleneck?

dat hangt er vanaf of die leds dimbaar zijn. als ze hun eigen voeding hebben moet die voeding ook dimbaar zijn.

de meest schakelende voedingen hebben een constante output, onafhankelijk van de ingang. dus die kun je niet niet zomaar dimmen.

GMT+1

Het berekenen van de inschakelstroom is lastig.
Wanneer er veel led lampen worden geplaatst is een seperate groep aan te raden ivm onverklaarbare storingen op andere apparatuur.
Als je een 16A groep tot 3500 watt wil belasten met led-lampen en deze gelijktijdig wilt schakelen, moet je voor een c-karakteristiek gaan.

Daarnaast moet je rekening houden met de powerfactor van de led-lamp en/of trafo.
De powerfactor is de verhouding tussen het schijnbaar vermogen en het werkelijk vermogen wat de lamp verbruikt (het werkelijke vermogen staat altijd op de verpakking).
Het schijnbaar vermogen is het werkelijk vermogen + blind vermogen. Dit blind vermogen wordt niet gemeten door je stroommeter maar moet wel worden opgewekt door de energieleverancier.

Dus een ledlamp van 5 watt met een powerfactor van 0,9 verbruikt schijnbaar
5/0,9 = 5,55 watt. I.p.v. 5 watt

Een ledlamp met een powerfactor van 0,9 of hoger wordt gezien als een kwaliteitslamp.
Bij de goedkope Chinese lampen kan de factor zo 0,45 zijn.

het laden van de primaire elco is deel van de inschakelstroom, dergelijk kleine armaturen hebben geen inschakelstroom begrenzer.

echter zijn 9W armaturen vaak niet zo'n probleem omdat de primaire elco nog geen 10uf is. maar 40 stuks op een B16 kun je doorgaans wel vergeten. een 60W driver zonder inschakelbegrenzing kun je nog geen 8 kwijt op een B16 automaat.

op een C16 gaat dat wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Beste mensen ... ik weet, een 3 is bijna een 8

Maar net niet helemaal.

Dit topic is gesloten