Boost van +12V naar -29V

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

De ingang moet je zeker goed ontkoppelen. De belasting is zeer variabel, en dus erg gevoelig voor dingen als lange draden vanaf de voeding of zo. Dus zeker als je zegt dat je multimeter iets van 14V aangeeft op de ingang, dan staat de boel daar te stuiteren van jewelste. 100uF, 10uF, 1uF, 100nF allemaal parallel.

Dat het chipje 1.5A aan zou kunnen in een bepaalde situatie hoeft nog niet te betekenen dat het niet een handig chipje is. Je hoeft niet de max stroom uit een voeding te halen.

Om uit 12V een -29 te maken, zal er 3 of 4x de afgenomen stroom door de spoel moeten lopen. Maak eens een foto van je opstelling? Anderen zullen dan misschien kunnen zeggen of die spoelen groot genoeg zijn om de benodigde stroom van 0.5A aan te kunnen.

Schakelende voedingen zijn erg gevoelig voor layout kwesties. Dus een breadboard opstelling zal normaliter niet werken. In de praktijk is de mc34063 een erg vergevend chipje en kan je het op een breadboard misschien toch wel werkend krijgen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

In de praktijk is de mc34063 een erg vergevend chipje

;-)

Als een schakelende voeding niet werkt is het meestal de spoel. Daar kun je niet zomaar alles voor gebruikem.
Mijn eerste smps was ik meer dan 15 spoelen verder voor hij werkte. Daarna heb ik een spoel verzadigings tester gemaakt en kan ik zelfinductie op werkfreuqentie meten, dus nu lukt het met zelfbouwspoelen ook.

Breadboard is niet ideaal voor dit soort dingen.

Andere insteek, alles is relatief, een negatieve voeding kan je ook anders zien. Namelijk gewoon als een positieve voeding waarbij de massa een positieve spanning is en de negatieve rail 0 V. Dat werd bv vroeger door HP in de HP8601 toegepast.

Maar ik begrijp dat jij alleen -29 en nul nodig hebt. Dan maak je gewoon 0 tot + 29 en draait de aansluitingen om.

Bedenk ook dat de ingangspanning van een smps en ongefilterde uitgang voor veel multimeters niet te meten zijn door de zelfinductie spikes en dat de meeste zonder belating niet werken. Het beste kijk je met eem scoop.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 24 april 2013 12:03:43 (86%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs