Eenvoudige versterker?

Hallo,

Ik kwam het volgende schema'tje van een versterker tegen en ik vroeg me af of dit überhaupt wel gaat werken.

http://i35.tinypic.com/2ltjr5.jpg

Uiteraard hoeft het niet mooi te klinken, als het maar werkt zeg maar.

Ik vraag het omdat ik het momenteel niet kan testen en ik erg nieuwsgierig ben.

Bedankt!

[Bericht gewijzigd door otto272 op woensdag 24 april 2013 14:06:42 (17%)

Op de ingang klopt er geen bal van. Er is geen grens aan de basisstroom, dus zal de collectorstroom van de transistors ook zo groot zijn als de voeding kan leveren. M.a.w. de transistors vormen een mooie kortsluiting op de voeding.
En een condensator aan de ingang zou ook geen kwaad kunnen.

Dus.. een grote weerstand tussen de emitter van transistor 1 en aarde?

rbeckers

Overleden

KlaasZ zegt o.a. dat er geen grens is aan de basisstroom.
Dus...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Heb je dit zelf overgetekend?
Er bestaat een schema dat wel werkt (althans: niet kapot gaat en wel geluid geeft) en hier erg op lijkt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Dit soort simpele versterkers werd vaak op moederboards voor de bios speaker gebruikt.

http://letsmakerobots.com/files/userpics/u1533/One_transistor_amplifier1.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

ach F.E.T. Wat verschild dat nu?
http://www.best-microcontroller-projects.com/image-files/transistor_amp_simple.png
dat hij dat nou even door elkaar gooid
en strakjes bijna het verkeerde in elkaar soldeerd.

wat maakt dat toch uit daar leerd hij toch ook van

* High met Henk kon het even niet nalaten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik dacht dat men de schakeling van TS een Class-AB push-pull amplifier noemde.

Misschien wel interessant om het artikel op onderstaande link te lezen

http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier

Depeet

Ja inderdaad. Ben er zojuist ook achter gekomen dat het een push pull schakeling heet. Ik heb het opgezocht, net in elkaar gesoldeerd...

Maar het werkt niet, hij geeft het signaal wel door maar versterkt niet.

Het signaal op de output is alleen wat vervormd.

Heeft zo'n pushpull schakeling geen negatieve spanning nodig?

Ik heb nu net trouwens alleen de twee transistors gebruikt, de functiegenerator op de ingang aangesloten, en de scoop op de uitgang. Zonder belasting o.i.d

rbeckers

Overleden

Je bedoelt dat er geen spanningsversterking is.

Op 24 april 2013 15:50:33 schreef otto272:
...net in elkaar gesoldeerd...

Welke schakeling heb je in elkaar gesoldeerd? Jouw eerste, of die van High met Henk?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zie je nu al het verschil tussen de schema's?
Het zit bij jou vast niet zoals je tekende, anders had je je vingers al wel gebrand. :)

Zoek eens op wat, bij een normaal werkende transistor, de spanning tussen basis en emitter ongeveer is?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 april 2013 16:06:48 schreef rbeckers:
Je bedoelt dat er geen spanningsversterking is.

Ja, inderdaad ja.

Op 24 april 2013 16:14:41 schreef KlaasZ:
[...]Welke schakeling heb je in elkaar gesoldeerd? Jouw eerste, of die van High met Henk?

Een van internet, zoals hij hier afgebeeld staat zeg maar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier#Class_AB

Op 24 april 2013 16:20:11 schreef Frederick E. Terman:
Zie je nu al het verschil tussen de schema's?

Zoek eens op wat, bij een normaal werkende transistor, de spanning tussen basis en emitter ongeveer is?

Ja, ik zie het verschil. Stom van me.
Wat bedoelt u met de spanning tussen de basis en de emitter? Is dat de 0.7V die mijn multimeter aangeeft wanneer ik een diode test doe?

Ik ben nu trouwens maar een klasse A versterkertje aan het maken, even kijken of dit beter werkt. Want zo'n klasse ab versterker heeft dus een negatieve spanning nodig en die heb ik niet.

Leerzaam dit!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, die 0,7V bedoel ik. Kijk nu eens naar je eerste schema. Wat voor spanningen (dus: tussen welke waarden) zou je daar zien tussen basis en emitter?
Wat gebeurt er dan met de torren? :)

Dat er geen spanningsversterking is, is normaal. Het is een stroomversterker, dat wel; je kunt er dus wel vermogens mee versterken.

Je gebruikt de termen A en AB verkeerd. A of AB heeft niets te maken met al of niet balansgebruik.
Bovendien heeft zo'n seriebalansversterker geen negatieve spanning nodig, als je maar condensatoren gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 24 april 2013 16:47:57 (25%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De stroom die (eventueel) door de emitter, collector van een transistor loopt kan er toch nooit bij de basis weer uit komen? Vergelijkbaar met een diode zeg maar.?

Maar ik kan me voor stellen dat als je geen condensator gebruikt bij de input dat (omdat er waarschijnlijk een positieve gelijkspanning is) de pnp transistor blokkeert en er dus helemaal geen stroom gaat lopen.

Maar waarschijnlijk zit ik fout.
Ik moet me nog maar even meer gaan verdiepen in de werking van transistors. Heeft iemand misschien een leuke link van een leerzame pagina (bij voorkeur nederlands) over transistors waar alles duidelijk uitgelegd word?

Maar dat ter zijde...
Je versterkt toch de spanning als je geluid versterkt??
Misschien ook de stroom maar ook zeker de spanning lijkt mij, dat heb ik daarnet nog gezien op een scoop...

En Frederick,

Wat bedoelt u nou precies met balansgebruik?
Houdt er rekening mee dat ik pas 1e jaars mbo leerling middenkaderengineering (1/3 elektrotechniek) ben en dus niet echt bekend ben in de meeste termen... Helaas.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 24 april 2013 22:04:56 (12%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Sorry. 'Balansversterker' is het vreemde woord voor een push-pullversterker.
Ken je de ouderwetse balans nog? De twee schalen houden elkaar in evenwicht, maar als de een omhoog gaat, gaat de ander naar beneden, en omgekeerd.
Zo is het ook met de twee torren: als de bovenste stroom gaat leveren, gaat de onderste juist dicht, en omgekeerd.
Zo verzorgen ze ieder de helft (klasse B; of eigenlijk iets meer dan de helft, klasse AB) van de sinus of andere golfvorm.

Spanning versterken is gemakkelijk, en dat gebeurt ook; maar de laatste trap in een versterker moet een redelijke stroom kunnen leveren aan de luidspreker, die immers een lage weerstand heeft. vandaar dat de laatste trap van een versterker een stroomversterker is. Hij geeft bijna nooit spanningsversterking. Dat doen de eerdere trappen wel.

Er is een geweldige site waar je zo wel naar verwezen zult worden door een andere CO'er. Ik ben de plaats even vergeten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

heej Otto, bij welke ROC zit je in rotjeknor?

Albeda of zadkine? indien de laatste, moet je eens informeren bij Dhr. Koorevaar, dhr Dekker of Dhr. Zuithoff.

Verder zijn er niet zoveel elektronica mannen meer daar... :P:P Die zijn wegbezuinigd

Overigens @ F.E.T. bedoel je ESP de elliott sound pages

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 24 april 2013 22:01:30 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Op 24 april 2013 21:48:30 schreef otto272:
Ik moet me nog maar even meer gaan verdiepen in de werking van transistors. Heeft iemand misschien een leuke link van een leerzame pagina (bij voorkeur nederlands) over transistors waar alles duidelijk uitgelegd word?

http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/index.html

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 april 2013 22:06:58 schreef Henry S.:
[...]
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/index.html

Super!
Dank u wel, heb die site direct in mijn favorieten opgeslagen. Ga mij er morgen of vanavond nog zeker in verdiepen.

Op 24 april 2013 21:58:42 schreef High met Henk:
heej Otto, bij welke ROC zit je in rotjeknor?

Albeda of zadkine? indien de laatste, moet je eens informeren bij Dhr. Koorevaar, dhr Dekker of Dhr. Zuithoff.

Verder zijn er niet zoveel elektronica mannen meer daar... :P:P Die zijn wegbezuinigd

Overigens @ F.E.T. bedoel je ESP de elliott sound pages

Ja Zadkine inderdaad, leuke opleiding, maar veel te weinig elektrotechniek. Ik denk dat ik van die drie leraren bij elkaar maar een uur in de twee weken les heb. En dat is echt heel zonde.
Ik loop nu stage dus dat moet wachten tot na de zomervakantie.
Jij hebt ook op die school gezeten?

@ Frederick

Maar wat als de onderste tor open gaat? Dan gaat de bovenste dicht zegt u (en dat lijkt mij ook trouwens). Maar waar komt de stroom dan vandaan? Moet er daarom een weerstand parallel aan de bovenste tor?

(Een tor is trouwens toch een mosfet?)

benleentje

Golden Member

Een transistor is heel wat anders dan een mosfet en als je die twee weer combineert krijg je een IGBT.
Een transistor kan zelf enkel de stroom die de basis ingaat versterker tot een veel grotere stroom door de collector. Door het slim gebruiken van weerstanden kan je dan spanning versterken.
De fet heb je zelf in meerdere soorten en de meest bekende is de mosfet. Deze heeft een soort kanaal van binnen die zonder sturen helemaal dichtgeknepen is. Zet je spanning op de gate zorgt die voor een veld die het kanaal opent.

Maar wat als de onderste tor open gaat? Dan gaat de bovenste dicht zegt u (en dat lijkt mij ook trouwens). Maar waar komt de stroom dan vandaan? Moet er daarom een weerstand parallel aan de bovenste tor?

De speaker hangt met 1 poot aan de massa. Als de bovenste tor geleid dan zet je positieve spanning op de speaker een loopt de stroom door de speaker naar massa.
Is de onderste in geleiding dan staat er een negatieve spanning op de speaker. Deze tor geleid de stroom immer naar de -9V. De stroom loopt dan van de massa door de speaker naar de negatieve voeding. Vandaar ook push pull. Eerst er stroom induwen en dat het er weer uit trekken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Op 24 april 2013 22:42:56 schreef otto272:

[...]

Ja Zadkine inderdaad, leuke opleiding, maar veel te weinig elektrotechniek. Ik denk dat ik van die drie leraren bij elkaar maar een uur in de twee weken les heb. En dat is echt heel zonde.
Ik loop nu stage dus dat moet wachten tot na de zomervakantie.
Jij hebt ook op die school gezeten?

Negatief.

ik was docent daar. Heb er 3 jaar lesgegeven en ben toen wegbezuinigd. Mijn achtergrond is elektronica en daarin heb ik dus ook voor een deel lesgegeven. Ik kreeg ook andere vakken toebedeeld. LEuke tijd gehad, maar de bezuinigingen hebben dat team geen goed gedaan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 april 2013 23:29:28 schreef benleentje:
De speaker hangt met 1 poot aan de massa. Als de bovenste tor geleid dan zet je positieve spanning op de speaker een loopt de stroom door de speaker naar massa.
Is de onderste in geleiding dan staat er een negatieve spanning op de speaker. Deze tor geleid de stroom immer naar de -9V. De stroom loopt dan van de massa door de speaker naar de negatieve voeding. Vandaar ook push pull. Eerst er stroom induwen en dat het er weer uit trekken.

Ja, oke. Nu is het duidelijk voor mij.
Maar dan heb je dus wél een negatieve spanning nodig.

Op 24 april 2013 23:46:39 schreef High met Henk:
LEuke tijd gehad, maar de bezuinigingen hebben dat team geen goed gedaan...

Ach, dat is zonde. Ik hoor ook niet anders dan dat de kwaliteit van de opleiding de laatste jaren sterk achteruit is gegaan.
Maar gelukkig heb ik dit forum (internet) nog ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 25 april 2013 20:29:40 (3%)

Henry S.

Moderator

Op 25 april 2013 09:25:39 schreef otto272:
Ja, oke. Nu is het duidelijk voor mij.
Maar dan heb je dus wél een negatieve spanning nodig.

Nee, dat is niet noodzakelijk, teken het maar eens voor een enkele 18V voeding.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is, zou je kunnen zeggen, òf een negatieve spanning òf een elko aan de uitgang. Kijk maar eens of je ziet waarom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

OT:

het team bestond vorig jaar nog uit i.i.g. 5 man meer.
als je kijkt naar je huidige docenten moet je niet ontgaan zijn dat er velen al behoorlijk op leeftijd zijn (lees de 45 ruim gepasseerd)

Alle jongere docenten zijn eruit gegooid of overgeplaatst (ik inclusief) Probleem is dat er niet minder leerlingen zijn en ze nu dus met minder mensen zitten. Gaat er niet echt op voorruit.

Je mag ze wel allemaal de groeten van mij doen. Moet ze nog een geboorte kaartje van mijn 2e dochter sturen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???