Gewone trafo gebruiken als modulatie trafo.

Hallo allemaal!
Ik heb wel gezien een gewone trafo die werd voor uitgangs trafo gewoon voor LF gebruikt.
Ook als modulatie trafo's worden soms (bij gebrek aan beter) gewone trafo's gebruikt.
Zelf heb ik dit ook wel eens gedaan maar dat was grof gegokt of die trafo nu wel of niet goed zou zijn.
.
Mijn vraag is nu hoe kun je het nu een klein beetje uitkienen dat de trafo wel een beetje in de goede buurt zit qua impedantie?
Ik denk dat een perfecte aanpassing er wel niet in zal zitten maar om nu de versterker het een beetje naar de zin te maken en niet op te blazen, hoe kun je dat gedaan krijgen?
.
Met een buizen versterker lijkt het er op dat het die buis niet zo veel uit maakt (lijkt!)
Een transistor versterker is misschien wat minder vergefelijk en zou ik hem stuk maken.
Ook zit ik soms met een buizen zendertje maar soms ook met bijvoorbeeld een FET zendertje?
Bij buis, meestal is dan de 220V uitgang de kant die gebruikt word bij buizen in de plus lijn.
Maar met FETs is dit ook weer een andere impedantie? En gebruik je twee maal secundair.
(tenminste zo lukte het mij om een 10Watt zendertje te moduleren met een buis versterker)
.
Ook is er verschil in ampères van trafo tot trafo verschild als extra ook los weer van het voltages???
.
Hopend op een vrij simpele manier hoe dit een beetje uit te kienen?
(niet geschoten altijd mis)
VrGr Rob.

Je moet in ieder geval geen gelijkstroom "delen " door een gewone trafo sturen, dus het wordt al kritisch met anode stromen e.d. Verder zal een net-trafo wellicht een ander soort blik hebben dan audio.

Ik heb eens zitten experimenteren nettrafos. Op 400Hz kan hij al slecht mee. Dus als je 300..3KHz wil transformeren zal je toch een uitgangstrafo moeten gebruiken.
Bovendien lusten die trafo's geen gelijkstroomcomponent.

.
Ja het kan dus wel want het werkte bij mij al wel een(1) keer.
Natuurlijk is een echte modulatie trafo beter en waarschijnlijk HEEL zeker als er met grote vermogens gespeeld word.
Maar er is dus geen manier van R berekenen aan de hand van V en A?
Misschien dan als ik met een LC meter de L meet?

VrGr Rob.

FYI: Ringkerntrafo's zijn wat breedbandiger dan bloktrafo's. 't is absoluut geen hi-fi, zeker niet aan de laagfrequente kant, maar 't gaat best aardig.

Komt dat breedbandige van ringkerntrafos niet door capacitatieve koppeling tussen de windingen?

Dat heeft mij (en mijn collega's) in ieder geval een keer verrast: Een 400V diode aan de 12V kant gaat heel erg snel stuk als er 2kV pulsen op de 230V kant langskomen..

(Telecom K21 test, 10 korte 2kV pulsen op de voeding tijdens bedrijf en het mag geen invloed hebben. Kapotte (bruggelijkricht)dioden hebben helaas wel invloed))

Het gaat opzich wel goed met netrafo's, zolang je geen hifi verwacht.

Op 24 april 2013 17:32:59 schreef rob007:
Mijn vraag is nu hoe kun je het nu een klein beetje uitkienen dat de trafo wel een beetje in de goede buurt zit qua impedantie?

Primair hangt het van de sturing af, met buizen heb je een hoge impedantie nodig, met torren/fets het liefst zo laag mogelijk.
Secundair het liefst een lage impedantie.

Trafo's hebben geen vaste impedantie, de primaire impedantie is afhankelijk van waar je de secunaire kant mee afsluit. Zs/Zp=(Ns/Np)2, terwijl Up/Us=Np/Ns.

Bij buis, meestal is dan de 220V uitgang de kant die gebruikt word bij buizen in de plus lijn.
Maar met FETs is dit ook weer een andere impedantie? En gebruik je twee maal secundair.
(tenminste zo lukte het mij om een 10Watt zendertje te moduleren met een buis versterker)

Dat klopt helemaal, je kan je zender vergelijken met een laagohmige luidspreker. Bij een buizenversterker heb je dan meestal een trafo nodig.

Ook is er verschil in ampères van trafo tot trafo verschild als extra ook los weer van het voltages???

Trafo's zijn gespecificeerd in VA's, letterlijk Volt*Ampere, het rendement is zeer hoog, >95% voor een beetje trafo. Dus een 230VA trafo kan primair 1A bij 230V opnemen en secundair 10A bij 23V afgeven.

Praktisch voor jou komt het er op neer dat als de stroom te hoog is de trafo heet wordt.

Op 24 april 2013 18:45:49 schreef DE OLDE:
Je moet in ieder geval geen gelijkstroom "delen " door een gewone trafo sturen, dus het wordt al kritisch met anode stromen e.d.

Gelijkstromen zorgen idd voor problemen, het blikpakket is gesloten, daardoor wordt de kern al gemagnetiseerd door de ruststroom van de eindtrap. Wordt die stroom te hoog dan raakt de trafo verzadigd, dat merk je het eerste in de modulatiepieken. Bij verzadiging zakt de inducties van de wikkelingen hard in en hou je uiteindelijk geen trafo meer over.

Daarom hebben speciale modulatie- en single ended audiotrafo's een luchtspleetje zodat de kern niet bij gelijkstroom magnetiseert.

Bij normale trafo's moet je dus rekening met verzadiging houden, in de praktijk houdt het in dat groter beter is.

Verder hebben die trafo's een speciale wikkelpatronen om de capaciteiten te verkleinen en de zelfinductie te vergroten (veel koper/ veel ijzer). Dat om het volledige audiogebied door te laten.

Hallo Henry,
Geen vaste impedantie, en het rekensommetje waar jij mee aan komt daar ken ik niets mee.
Geeft niet, als iets niet kan dan houd het op. (ik was er wel nieuwsgierig naar)
Er is dus geen andere misschien simpelere manier?
.
Het verhaal van het blikpakket heb ik wel meer gelezen, Alleen ik begrijp het niet helemaal!
Een normale trafo heeft E en I plaatjes toch?
En je hebt het over luchtspleet, ik kan (misschien wat grof) niet een luchtspleetje boren???
.
Moet ik zeggen dat die Grenade 10Watt als ik het mij nog goed herinner met twee(2) keer iets van 31Volt en rond de 1 Amper (primair ongebruikt) een mooie modulatie gaf!
De versterker Philips EL6400:
http://frank.pocnet.net/instruments/Philips/EL6400/EL6400_um.pdf
ook heb ik geëxperimenteerd met een trafo met midden aftakkingplus voeding een kant in de versterker op de midden aftaking en massa daarna door naar de FET (werkte ook best goed!)
maar dat is ook allemaal maar 10 Watt (alhoewel voor mijn doen is 10 watt best veel!)
uit mijn koopdoos komt meer maar dat is geen sport in mijn ogen.

VrGr RRob.

Het blik moet van noord/zuid-pool wisselen in de maat van de frequentie , een net trafo zal een wellicht een blikpakket hebben die leuk werkt bij 50 Hz, bij hogere frequenties zal het "poolwisselen " moeizamer gaan. Je hebt ook geen netrafo's met een weekijzer kern om die reden . De luchtspleet is bedoeld dat de kern zich permanent magnetich zal worden en daarom slecht c.q. onbruikbaar wordt

Wat Henry met die berekening wilde zeggen maar dan iets simpeler.
Stel je hebt een trafo 230/23 V ,dan heb je een wikkelverhouding van 10:1 ,de ingangsimpedantie is dan het kwadraat hiervan maal de uitgangsbelasting.

Dus bijvoorbeeld als je de uitgang met 4 Ohm belast dan is je ingangsimp. 10*10*4=400 Ohm, bij 8 Ohm is deze dan 800 Ohm enz.

Allemaal natuurlijk theoretisch maar om een indikatie te krijgen nauwkeurig genoeg.

Gr.F_S

@ F_S: Ik heb geleerd Zp = T2 x Zs. Dat is ook precies wat ik in jouw voorbeeld lees!
Maar er ontgaat mij iets. Want Zs/Zp=(Ns/Np)2 is zo te zien niet hetzelfde...

O, het is wel hetzelfde :-( Even teruggerekend

[Bericht gewijzigd door tin.soldier op (13%)]

@F_S: Ik zou twee uur geleden een reply maken met een gemakkelijke formule, maar ik werd gestoord, gelukkig deed ik net even een refresh ;)

Idd is deze zo gemakkelijk te gebruiken als je de wikkelverhoudingen, oftewel de twee spanningen, kent.

@Rob: Een luchtspleet is een onderbreking tussen de E en de I van de trafokern die amper te zien is. Soms lukt het om die zelf te maken als de E's en I's niet om en om gestapeld zijn. Zie ook de eerste reply van Ouwe Schipper: http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?mode=thread&id=11707…

Een voorbeeldje hoe ik het zelf gedaan heb, een oude Saba versterker aan een voedingstrafo uit een Schneider stereosetje met twee keer 18V oid. Die trafo was goed... Zo goed zelfs dat, omdat ik wat condensators in de voeding vergeten was, de zekeringen van de Saba er uitbrandde met HF :+.

Beste mensen ik wil jullie allemaal bedanken voor de gedane moeite/uitleg!
Het kwartje gaat hier een beetje vallen.
Ik zal niet gaan beweren dat ik er alles van begrijp, maar ben jullie dus wel dankbaar dat jullie de moeite willen nemen....

Dank jullie wel!
Rob.
Henry ook het stuk van Ouwe Schipper gelezen!
.
Nu had ik eerder geschreven om gaatjes te boren om een soort luchtspleet te creëren,
Was dat een erg verkeerd idee?
Los van dit alles ik heb nu niet 1 2 3 een mod. Trafo nodig,
Maar er komen bij mij onder andere door mijn werk nog al eens trafo's voorbij en dus de kans dat ik dit nog eens wil toepassen/uit proberen zit er dik in zodoende....

Vriendelijke groeten.
Rob.