Spanning verlagen

Dag allemaal,

Ik heb een spanning van 48V die ik graag wil verlagen naar een spanning van 5V.

Ik had metéén gedacht aan de 7805 die op de uitgang een mooie 5V kan tevoorschijn toveren maar helaas na de datasheets bekeken te hebben zal de 48V die ik voorhanden heb te groot zijn voor deze IC.

Ik dacht er dan aan een reeks dioden in serie te plaatsen om zo telkens stapsgewijs de spanning te verlagen totdat de spanning laag genoeg was op met de 7805 te werken. Dit lijkt me nogal knoeien. Bestaan er andere mogelijkheden om de 5V te realiseren? Is het mogelijk om met zenerdiodes tot de gewenste 5V te komen?

;) alvast bedankt voor de tijd en moeite

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een LM317 zal wellicht voldoen. Er mag tot 60VDC worden aangelegd en de output is regelbaar van 1,2VDC tot 57VDC.

Kijk op deze site naar tabblad schakelingen. Daar vind je 2 schema's met een LM317

Depeet
Lucky Luke

Golden Member

Tenzij je maar < 10mA nodig hebt, dan kan een zener + weerstand ook wel. (Stookt de weerstand 430mW weg, dus geen 250mW weerstand nemen.) (Of een gewone lineaire regelaar idd)

Hoeveel stroom moet die 5V leveren?

Zo'n buck converter kun je BTW als kant-en-klare module kopen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De LM317 is inderdaad een mooie IC om dit te verwezenlijken :) dank @ depeet. Alle andere mensen ook dank voor de moeite :) vlug bestellen en tot hoors!

EricP

mét CE

Ja, da's leuk. Maar heb je ook over de stroom / dissipatie nagedacht? Voor TO220 moet je je denk ik tot 15W beperken. Als je 43V moet dumpen, is het met een dikke 300mA wel klaar. En je hebt een koelvin nodig. Een forse koelvin.

De LM317 verdraagt maar max. 40V tussen ingang en uitgang. Dat ga je dus niet redden.

Groeten, Ron.

Lucky Luke

Golden Member

Alsnog: hoeveel stroom moet die 5V leveren? Als het niet zo veel is is de LM317 prima, maar als je 1A nodig hebt stook je 43W weg... Om 'm dan op max 80 oC te houden, heb je uitgaande van 37 oC omgevingstemperatuur 1K/W toegestaande thermische weerstand. (37 graden omdat het makkelijk rekent, niet omdat ik denk dat je die LM gaat inslikken). Dat ga je dus niet meer kunnen koelen.

Reken het dus ook even thermisch door, of meld hoeveel stroom die 5V moet gaan leveren.

(Weer te traag... Dan maar in reactie op rontronix: LM317HV)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

:)eventjes feedback geven

Als stoom heb ik maximaal 800mA nodig zeker niet meer.

Nadat ik op de site van farnell keek om mijn bestelling af te ronden (ik zal nog maar even wachten met bestellen tot ik jullie veto krijg :D)

@Rontronix ik zag in de datasheets dat deze IC 60V aankon als ingang dus meer dan max. 40V

Link : http://be.farnell.com/fairchild-semiconductor/lm317ahvt/ic-ldo-volt-re…

Dan moet je dus nog altijd zo'n 35 Watt kwijt. Een buck converter is goedkoper dan een koelplaat...!

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

En anders heb ik nog een paar DeltaElektronika DC - DC converters.

DELTA Gelijkspanning Omzetter BK 5/2

Input: 42 - 68 V gelijkspanning
Bestand tegen: 0 - 75 V gelijkspanning
Ingangstroom,
Onbelast: ca 50 mA
Vollast: ca 280 mA bij 48 V tot ca 230 mA bij 60 V
Kortgesloten: ca 50 mA
Zekering: 1 A traag, 5x20 mm

Uitgangsspanning: 5 V gelijkspanning
Instelbereik: 4,5 - 5,75 V
Uitgangstroom: 0 - 2 A
Stroombegrenzing: ca 3 A

Met documentatie
http://www.uploadarchief.net/files/download/delta%20bk%205-%202_1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/delta%20bk%205-%202_2.jpg

Dus hufterproof zoals alle Delta's
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Arco

Special Member

POE module zoals de AG8005/AG8105 van Silvertel is ook bruikbaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Amateur19

Overleden

Een serie regulator met een 2N3055 ofzo.

+48V op de Collector, weerstand van 4K7 van Collector naar Basis, zenerdiode van 5V1 met Kathode aan Basis en Anode aan min/massa.
Elko van 100µF parallel aan de zenerdiode.
Emitor is dan +/- 5V

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Met die BK 5/2 heeft de toenmalige PTT zijn telefooncentrales gevoed. Deze converter had ook nog een broertje, de BK12/1 die 12V, 1A leverde.

Een niet geisoleerde buck converter kan je natuurlijk gebruiken om van 48V naar 5V te gaan, maar hou er wel rekening mee dat de ingangsspanning aan de uitgang komt als de schakeltransistor sneuvelt.
Dat is heel vervelend voor de schakeling die er aan hangt.

Met zo'n BK5/2 of iets vergelijkbaars heb je dat probleem niet. Om te beginnen zit daar een galvanische scheiding tussen, en de BK5/2 heeft een crowbar type overvoltage protectie die in geval van een defect keihard de uitgang kortsluit en zo de aangesloten schakeling beveiligd.

Peter Strayer