Eindwerkprojekt bedenken/realiseren

Hallo iedereen,

ik heb al verschillende ideeën gezien op het forum maar zit met een vraag ik zit in het 5de jaar en moet nu al beginnen nadenken voor een onderwerp voor mijn eindwerk voor volgend jaar.
Maar vraag is als volgt of er iemand een idee heeft wat ik kan realiseren.
Ik doe Elektronica - Elektriciteit op school.
Dit kan gaan van een programmeren enz.
Zelf dacht ik aan een sorteermachine maar ben daar niet echt zeker van tenzij mensen met anderen ideeën komen die mij kunnen helpen in mijn beslissing.

Alvast bedankt.

Groeten

W

joopv

Golden Member

Nou, in ieder geval compliment voor het feit dat je niet pas 1 week voordat het ingelevert moet worden hier om raad komt vragen. Want dat zien we meestal :)

Vertel eerst eens:
Op welk nivo je werkstuk moet zijn?
Welke opleiding doe je?
Heb je een budget?
Welke middelen en gereedschappen heb je tot je beschikking?
Waar liggen je interesses?
welke kennis en ervaring heb je al, school of hobbymatig?

Lambiek

Special Member

Ik ben het met Joopv eens, dit zie je niet vaak. Meestal is het een paar dagen van te voren, en dan willen ze hapklare brokken. Ze vragen nog net niet of je het wil maken. :)

Een soorteermachine zou kunnen, maar daar moet je zelf ook achter staan natuurlijk. Als je het zelf een leuk project vindt wordt het ook leuker om te maken. En je wordt hier altijd geholpen als je laat zien dat de wil er is. Voor de rest sluit ik me aan bij de vragen van Joopv.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Welke school zit je, Misschien kan ik je al iets vertellen als ik denk dat het die school is over je projecten

Op 1 mei 2013 01:06:54 schreef joopv:
Nou, in ieder geval compliment voor het feit dat je niet pas 1 week voordat het ingelevert moet worden hier om raad komt vragen. Want dat zien we meestal :)

Vertel eerst eens:
Op welk nivo je werkstuk moet zijn?
Welke opleiding doe je?
Heb je een budget?
Welke middelen en gereedschappen heb je tot je beschikking?
Waar liggen je interesses?
welke kennis en ervaring heb je al, school of hobbymatig?

Hallo iedereen,

De inzet voor het project is geen probleem , zet mij altijd wel in zeker voor zulke dingen.
Ik zit zelf in een doorstroomrichting Elektriciteit - Elektronica.
Dus moet toch wel van een redelijk hoog niveau zijn , waar toch wel veel elektronica komt bij kijken .
Het budget van het project is ook vrij ruim zo een ( 2000 euro denk ik wel dat kan )
Want ik zit op een technische school , provinciaal instituut)
Middelen van gereedschap is geen probleem , we moeten het project met 2 doen en mijn co die heeft wel veel elektronica : ic's , transistoren , .. alles van componenten.
Mijn interesses liggen zowat overal daarom dat ik het moeilijk vind om te kiezen voor eindwerk.
Mijn kennis ligt toch redelijk goed onze school heeft toch wel een goede naam.
Ja als hobby speel ik vooral games enzo maar ja dat heeft er weinig mee te maken.

Groeten

W

Lambiek

Special Member

Dan is die sorteermachine misschien niet zo gek.

Daar kan je veel mee doen natuurlijk, qua elektronica.
Je zou bv op kleur of grote kunnen sorteren, je kan er lopende banden bij maken om bakken mee te vullen, De bakken waar de onderdelen in zitten opslaan in een magazijn, enz, enz.

Dit kan je met ic's doen, maar je kan ook kijken of het iets is om met een controller aan de slag te gaan. Daar moeten dan interfaces voor gemaakt worden om het een en ander aan te sturen, en gegevens binnen te halen.

Hier heb je wat info.
http://www.picbasic.nl/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Goed idee ;)
In mijn klas is er ook een groepje die een led cube gaat maken maar dat vind ik niet echt speciaal eerlijk gezegd.
Maar sorteer machine is een goed idee ga er eens naar kijken.
Nog suggesties ?

of dit :

http://www.youtube.com/watch?v=cQhBm_EgB0w

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 2 mei 2013 18:08:37 (11%)

Lambiek

Special Member

Robotarm, pick and place machine, maar daar komt ook een hoop mechanisch werk bij. Maar dat is bij een sorteermachine ook natuurlijk.

EDIT:
Die wereldbol is ook leuk.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op donderdag 2 mei 2013 16:29:41 (12%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dankje , ja die wereldbol is wel tof.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 2 mei 2013 17:47:21 (79%)

Lambiek

Special Member

Of iets met pingpong ballen en pneumatiek, dat doet het ook altijd wel. Je zou daar ook stappenmotoren in/bij kunnen gebruiken, om de schijf te positioneren om de ballen in bekertjes te deponeren. Je kan dit ook combineren met een sorteermachiene, door verschillende kleuren te gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb hier nog een compleet (sorteer) machine staan.

Hiervan is de besturing defect.

op schaal gebouw transportband,draai schijf.robot arm.

Ik heb eens voor een praktisch opdrachtje in de 5e klas vwo voor Natuurkunde een klein sorteersysteempje gemaakt, met sensoren gemaakt van een ldr en een ledje, 2 comparators en een goedkoop pic'tje.

ik kon daarmee witte en zwarte blokjes van elkaar scheiden, op de witte blokjes wordt er meer licht geflecteerd, dus komt er meer licht in de LDR. en dan gewoon met armpjes van een transportbandje gooien. daarvoor had ik nog een soort doseersysteem gemaakt, zodat je de blokjes gewoon allemaal in 1 keer kon aandienen en dan regelde het systeem zelf dat niet alles tegelijk voor de sensoren kwam. uiteindelijk werkte het niet helemaal goed omdat mijn lego constructie niet sterk genoeg was.

Maar wat voor opleiding doe je, is dat middelbare school, MBO, HBO? want als ik jouw verhaal zo hoor, moet dat wel van een iets hoger niveau zijn dan dit of niet?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Bouw iets gaafs met een delta robot, zie youtube voor leuke voorbeelden.
http://www.youtube.com/watch?v=lkbFCVcRP88
http://www.youtube.com/watch?v=Gv5B63HeF1E

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op vrijdag 3 mei 2013 00:36:03 (38%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op school ben ik ook bezig met een sorteermachine, Het is al bijna helemaal af alleen nog programmeren. Het hele eindwerk werkt met een PLC

Het is een ovale cirkel met een ketting die word aangedreven door een 3f asynchrone motor waar een grijp arm aan zit die pakt een balletje mee die door pneumatica op de plek is gebracht. Er zijn 3 kleuren balletjes die ik met een bijna zelfgemaakte kleurensensor detecteer. De kleuren sensor heb ik zelf gemaakt omdat een industriële kleuren sensor heel erg duur is. Het heeft ongeveer 40 euro gekost dus valt het nog wel mee ( maar het is natuurlijk niet gebruikelijk in de industrie ) ik heb daarbij een arduino uno R3, 3 Reedrelais , 1 TCS320 kleurensensor gebruikt. achteraf was er nog een probleempje met de reedrelais de arduino krijgt deze niet bekrachtigd als de kleurensensor aan is dus heb ik het moeten versterken met 3 transistors. Had beter optocouplers kunnen nemen.

http://www.youtube.com/watch?v=4VLhL_lZl2I

Met de reedrelais zijn 3 NO contacten die elk 24VDC+ spanning schakelen als input op onze PLC

Nadat hij elke kleur heeft gedetecteerd zal hij het in de juiste trechter laten vallen

is die led bol niet de beste/mooiste/relatief makkelijkste enzo?

Lambiek

Special Member

Dat kon nog wel eens vies tegenvallen, die led bol. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja denk ik ook daarom dat ik dat niet ga doen.
Andere mensen doen dat in mijn klas ..
Maar ga eerder de toer op van sorteermachine.

Op 3 mei 2013 00:32:53 schreef Tommyboy:
Bouw iets gaafs met een delta robot, zie youtube voor leuke voorbeelden.
http://www.youtube.com/watch?v=lkbFCVcRP88
http://www.youtube.com/watch?v=Gv5B63HeF1E

heb je dit zelf al gemaakt ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 mei 2013 18:51:06 (62%)

Nee, ik vind het gewoon gave jetsers.
Het lijkt me vooral een mooi breed project; mechanica, elektronica en software. Als je het ding een beetje snel wilt maken, zal dat een flinke belasting op je mechanica en elektronica zijn. Bovendien zal de software ook een mooie uitdaging zijn.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dat vind ik wel zot :

http://www.youtube.com/watch?v=lkbFCVcRP88

Maar is dat realiseer baar en is het kostenplaatje niet te duur ?

Op 6 mei 2013 14:01:19 schreef Tommyboy:
Nee, ik vind het gewoon gave jetsers.
Het lijkt me vooral een mooi breed project; mechanica, elektronica en software. Als je het ding een beetje snel wilt maken, zal dat een flinke belasting op je mechanica en elektronica zijn. Bovendien zal de software ook een mooie uitdaging zijn.

ja , ik vind het wel wijs om te realiseren sta er ook achter.
Maar zou mij dat lukken in 1 schooljaar dan toch...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 mei 2013 18:50:25 (65%)

Toen wij op school PLC programmeren moesten leren heb ik ook een sorteermachine geprogrammeerd. Dit was een standaard model van Festo ( http://www.youtube.com/watch?v=UcaXOz-JKXw ). Wel geinig aangezien je meerdere machines aan elkaar kon knopen en zo in de klas een hele fabriek kon bouwen.

Deze machine sorteert naar: metaal, plastic rood, plastic zwart. De elektronica zelf is redelijk simpel. Een paar pneumatische kleppen en een licht en magneetsensor en uiteraard de motor voor de lopende band. Ik denk alleen dat als je dit zelf maakt er meer tijd in het mechanische deel gaat zitten dan het elektrische.

Spanning staat en stroom gaat!

November 2012 was Sjoerd ook druk bezig met een sorteermachine. De topic op deze site is:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/109025

Depeet

Klopt, nog steeds mee bezig moet voor eind juli af zijn. Wij hebben een bestaand eindwerk genomen en dat hebben wij omgebouwd naar een standalone ( was eerst een eindwerk wat met een ander eindwerk samen werkte ) en voor de uitdaging wat elektronica toegevoegd voor de kleuren sensor. gip zelf is klaar bekabelt, paneel is gemaakt en bedraad en getest op ingangen. Vanaf nu stukje voor stukje het programma schrijven.

Hij zal ook draaien op de tentoonstellingen in juli.

Op 6 mei 2013 14:14:19 schreef Condensator.:
Dat vind ik wel zot :

http://www.youtube.com/watch?v=lkbFCVcRP88

Maar is dat realiseer baar en is het kostenplaatje niet te duur ?
[...]
ja , ik vind het wel wijs om te realiseren sta er ook achter.
Maar zou mij dat lukken in 1 schooljaar dan toch...

140ppm... Ik betwijfel het. 14ppm is echter ook een mooi streven :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hallo,

De leerkrachten kiezen bij ons of een gip wordt goed gekeurd.
Vandaag heb ik gehoord welke eindwerken zij wel goed vinden of willen dat er gedaan worden. Maar je mag zelf ook altijd iets uitvinden , ontwerpen , kiezen ... enz.
De verschillende dingen dat ze zeiden zijn:
- Een racebaan ( automatiseren , en met alle nodige toebehoren ) sensoren ,..;
- Een huisinstallatie , een huis met plc ,logo
- en een soort van sorteermachine

In mijn klas is er ook al iemand die een Led globe gaat maken en dat is ook al oke.

Maar als ik nu kijk naar de verschillende voorbeelden zie ik de racebaan wel zitten. Wat vinden jullie ervan en hebben jullie ideeën voor mij ?

Groeten

W

Wat is dan de bedoeling? Een soort scalectrix achtige baan met automatisch rijdende autootjes, die op het goede moment starten, en zo nu en dan pitstops maken oid? Of autootjes die je zelf moet besturen, waarbij je bijvoorbeeld een pitstraat stoplicht, lampen voor de start en rondetijd/positie registratie moet maken?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"