Driehoek > Dubbelster

Goedendag,

Ik moet een driefasenmotor twee toeren driehoek/dubbelster dahlander schakeling maken en mijn vraag was of hier duidelijke stuur- en/of hoofdstroom schema's aanwezig voor zijn.

Bvd,

Tom Boom
MBO Student Niv.4

GJ_

Moderator

schoolvraag? Wat heb je zelf al bedacht? want zo spannend is het niet.

Geen schoolvraag, een stageproject. Echt duidelijke schema's heb ik onlangs niet kunnen vinden namelijk. Ook moet er een softstarter in de driehoek > dubbelster schakeling. Graag zou ik meer informatie willen ontvangen over hoe die softstarter ook moet worden toegepast.

DE OLDE

Overleden

Je wilt graag wat meer weten , wij ook :) Als je een softstarter toepast zal er wel geen sterdriehoek nodig zijn , toch :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
GJ_

Moderator

Een softstarter op een dahlander kan natuurlijk. Het gaat hier niet om een gewone ster-driehoek schakelaar.
Maar rare truuken zijn het wel natuurlijk. Een dahlander met een softstarter gilt om vervanging door een "normale" motor met frequentieregelaar.

Op 13 mei 2013 09:51:57 schreef tomboom:
Geen schoolvraag, een stageproject.

Da's hetzelfde :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 13 mei 2013 10:23:49 (23%)

De motor moet van een laag (Driehoek) naar een hoog (Dubbelster) toerental gaan en omdat er geen sterdriehoek schakeling word gebruikt moet de driehoek door een softstarter worden gestart.

GJ_

Moderator

Je zult toch minstens drie magneetschakelaars en een schakeling die verdacht veel op een ster-driehoek lijkt nodig hebben.
Een softstarter gaat dat niet voor je regelen.

En ik heb al best veel gezien, maar ik kan me werkelijk niet herinneren ooit een combinatie dahlander + softstarter te hebben gezien.

pamwikkeling

Special Member

Zoiets ben ik ook nog nooit tegen gekomen :-), maar theoretisch zal het wel werken.
Hoeveel aansluitpunten heeft je twee toerental motor ? 6 of 9 ?
Is het een D/YY of een Y-D/YY motor ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op www.schakelschemaboekje.nl kun je de schakeling vast wel terug vinden.
Daar is een heleboel te vinden voor op en om de motor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

MBO-4 ...? Dit krijg je aan het eind van het 2e jaar al.