elektromotor bouwt spanningspieken op

Hallo,

met een arduino stuur ik via een tip120 transistor een electromotor aan.

http://nl.rs-online.com/web/p/dc-geared-motors/2389664/?sear...4E4F4E4526

alleen met dezelfde arduino probeer ik het toerental te meten met een hall sensor.

probleem: als ik van te voren beide de polen verbindt met de massa, vervolgens correct aansluit.

krijg ik de eerste 10sec de juiste metingen en waarden. Vervolgens gaat de motor spanningspieken genereren waardoor mijn meting niet meer kloppen.

wanneer ik de polen weer aan de massa verbind, kan ik weer opnieuw beginnen.

Er zat (volgens mij) een capacitor met nummer 2247 tussen. Met of zonder maakt dit geen verschil.

Wat moet ik doen om die spanningspieken op te vangen?

ik had het schema opgebouwd volgens onderstaand schema. De diode is in mijn geval een led

http://www.instructables.com/files/deriv/F9L/KDFG/GU7FXUMH/F9LKDFGGU7FXUMH.MEDIUM.jpg

alle hulp wordt zeer gewardeerd

Hoe is je hall sensor aangesloten? En gebruik je een 9 volt batterij en hoe groot is je elektromotor? Ik zou eerst de led vervangen door een echte diode. Kan zijn dat de motor teveel stroom trekt dus ik zou de batterij ook vervangen door een spanningsbron als dit mogelijk is.

de electro motor is een 4,5v-15V motor. exacte details staan in de gegeven link in de startpost.

de hall sensor is correct aangesloten, want hij geeft de juiste waardes wanneer ik hem alleen op een 2e arduino board aansluit. (weerstand tussen pulsdraad en 5v voeding)

ik gebruik een 7,5V 1.5A voeding van een adapter.

helaas heb ik geen diode liggen.

@pascal merci voor de reactie

die 2 kleintjes moeten percee aan de behuizing?

en voor mijn eigen interesse, waarom werkt dit, moet dit?

De koolborstels komen in contact met de lamellen van de collector, hierdoor ontstaan er kleine vonkjes en die veroorzaken weer HF storingen. Door het toepassen van condensatoren is dit verminderd.

Veelal zie je dit in de modelbouw dat ze het ook aan de behuizing solderen. Ik zou het eens proberen

Ik zou ook maar een wat stevigere voeding gebruiken voor dit motorje. In de datasheet zie ik een stroom bij nullast van 0,45 ampere en bij vollast van ruim 2,5 ampere. Hoe wou je dat uit een 9 volt batterij halen?

Een hallsensor reageert op magneetvelden. Houd dus de motor voedingsdraden zoveel mogelijk uit de buurt van die sensoren.

@pascal, merci, heb er meteen een paar besteld

@ ex-fietser, ik gebruik geen batterij.

eindelijk de condensatoren binnen, en meteen maar even gesoldeerd.

Exact volgens de tekening, maar ik blijf piekspanningen houden.

Lambiek

Special Member

Je hebt echt een diode nodig over je emitter en collector, zoiets doe je niet met een led. En je kan ook nog proberen om een elco van bv 1000uF over je voeding te zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je de motor uit een aparte voeding voedt, zou er toch weinig kunnen gebeuren...
Ik zou de diode wel over de motor zetten i.p.v. over de transistor.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Hey Nald,

Als je hulp wilt hebben moet je iets meer moeite doen. Dus als je een schema post wat niet (precies) het schema is, wat je gebruikt moet je er bij posten wat je veranderd hebt: "Ik gebruik geen batterij maar een ... ".

Wat denk je dat die diode doet? Waarom hoort ie daar? Waarom niet?

Een LED op die positie zal als ie in de ene richting staat aangaan als de mtoor uit moet, de motor draait door, en blaast de led op. Als je hem andersom er in zet, gaat ie zeneren rond de 5V, als je de motor uitzet, en wederom blaas je de led op. Ik snap niet wat je daar met een led wilt bereiken.

Je zegt dat je spanningspieken hebt. Dat is, denk ik, een conclusie die je getrokken hebt. Waaruit trek je die conclusie? Meld duidelijk wat je hebt waargenomen, met welke meetapparatuur en daarna kan je best melden, op basis hiervan denk ik dat.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helaas zie ik de reacties nu pas.

schema :
Het motortoerental wordt geregeld via de arduino volgens het startschema wat ik heb gepost. Met een 1N4004 diode. (Waarom zou een leD niet werken(12V) dit is toch ook een diode?)

De diode staat er alleen maar omdat hij mij daar geadviseerd is, anderen zetten hem over de motor. Functie: spanningspieken voorkomen?

het enigste verschil is dat ik een schuifweerstand heb gezet op een analoge poort, die ik via software vertaal naar een freguente voor de "base-pin"

De spanningsbron is een 12v 6A voeding.

ook heb ik inmiddels de condensatoren aangesloten, zoals de vermelde foto van Pascal4

Spanningspieken:
Waarom denk ik dat ik spanningspieken heb. Als ik de meting doe via hetzelfde arduino board krijg ik te hoge en niet constante meetwaarden. Ook wanneer de sensor niet meet.

Wanneer ik de pluspool bij een stilstaande motor (tijdelijk) op de massa aansluit en vervolgens de proefopstelling opnieuw laat lopen heb ik voor ongeveer 10 sec een correcte meting.

Meet ik het toerental via een 2e (geïsoleerde) arduino dan heb ik correcte meetwaarden.

Laat ik de proefopstelling zonder electromotor lopen, maar met een lampje dan krijg ik geen onverklaarbare meetwaarden.

Op een led staat altijd "max reverse voltage". Voor normale diodes is dat vaak iets van 100V of 400V of 1200V. Dat is de spanning die hij tegen kan houden (i.e. zonder dat er stroom gaat lopen) als ie niet geleidt.

Een LED is een speciale: die wordt uit materialen gemaakt waardoor er licht ontstaat als ie geleidt. Maar een gevolg daarvan is: Helaas kan ie maar ongeveer 5V "tegenhouden". Daarboven slaat ie door en gaat er toch stroom lopen. :-(

Een electro motor gedraagt zich als een spoel. Een spoel is een component waarbij de stroom niet plotseling kan veranderen. Als je dat wel zou willen, wordt de spanning onnoemelijk groot. Die stroom moet-en-zal blijven lopen, des noods vliegt er gewoon een vonk van A naar B. Dit effect wordt bijvoorbeeld in een benzine auto gebruikt om de bougies te laten vonken.

Stel je hebt een motor. Kant A sluit je aan op de 12V. Kant B op je transistor. Je transistor gaat aan, de motor gaat draaien. So far, so good....

Nu zet je de transistor uit. De transistor wil dan "geen strom". De motor darentegen heeft een andere mening. Die "vraagt" aan de transistor: "2V, wil je dan de stroom hebben?". Transistor zegt: nee. Heel snel daarna vraagt de motor: "5V dan?" nog steeds zegt de transistor: nee. 10V? Nee! 20V? 40V? 80V? Ergens in dit rijtje gaat de transistor toegeven: Nou goed dan! Ondanks dat je WIL dat ie niet geleidt gaat ie dat toch doen. Sommige zijn dan direct kapot. Sommige kunnen het een paar keer hebben. Andere houden het best wel een tijdje vol. Beter is anders.

Door nu een diode over de motor te plaatsen (zodanig dat ie NIET geleidt als de motor draait!), zal de spanning op poot B van de motor oplopen tot 12.6V en dan gaat de diode geleiden. De motor heeft dan z'n zin: "die stroom moet doorlopen". De tor is gemaakt om 12V plus marge aan te kunnen, dus ook dat gaat goed.

Zet je nu nog een condensator over de emitter-van-de-transistor naar punt-A-van-de-motor, dan zou de hele zooi gewoon moeten werken. Neem bijvoorbeeld 100 µF samen met een 100nF condensator parallel. Dan denk ik dat je metingen een stuk beter zullen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Door nu een diode over de motor te plaatsen (zodanig dat ie NIET geleidt als de motor draait!), zal de spanning op poot B van de motor oplopen tot 12.6V en dan gaat de diode geleiden. De motor heeft dan z'n zin: "die stroom moet doorlopen". De tor is gemaakt om 12V plus marge aan te kunnen, dus ook dat gaat goed.

Zet je nu nog een condensator over de emitter-van-de-transistor naar punt-A-van-de-motor, dan zou de hele zooi gewoon moeten werken. Neem bijvoorbeeld 100 µF samen met een 100nF condensator parallel. Dan denk ik dat je metingen een stuk beter zullen zijn.

ik snap je verhaal, maar kan het nog niet geheel vertalen naar de praktijk.

zowiezo, moet de diode in tegengestelde richting (piltje van - naar +)
maar wat ik met de condensatoren moet doen snap ik niet.

over de condensatoren ik heb 10nf's en 47nf's en een 2247(wat dat ook mag zijn)kan het hiermee ook? Want conrad is nogal traag met leveren, duurt altijd een week.

Anders bestel ik ze.

Die 22/47 zal wel 22 uF en 47V zijn. Is dat een elco? Anyway. De waardes die ik noemde zijn richtlijnen Als jij dingen in huis hebt die een kwart van wat ik voorstelde zijn, dan zal het ook wel werken. Zo nauw komt het niet. :-)

Die condensatoren is "extra" je kan ook zomaar hopen dat het juist plaatsen van de diode al genoeg helpt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

maar hoe moet ik die condenatoren dan plaatsen?

Op 1 juni 2013 21:42:12 schreef rew:
Zet je nu nog een condensator over de emitter-van-de-transistor naar punt-A-van-de-motor,

Dus op de stuurelectronica zo dicht mogelijk bij de motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sonytech

Overleden

Op 1 juni 2013 17:57:12 schreef Nald:
Waarom zou een leD niet werken(12V) dit is toch ook een diode?

Naast de punten die @rew al opmerkte over het vervangen van een diode door een LED:

Die 12V-leD bestaat intern uit een lichtgevende diode met een weerstand in serie, en is dus op alleen die basis geen vervanger voor welke diode dan ook.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Nogmaals hartelijk dank voor alle reacties en de uitleg die voor vele al basiskennis is.

Ik ga het nog eens proberen en dan kom ik er hier op terug!