ster-driehoek onderzoeken

intussen even uitgerekend voor 100 in de driehoek en 300 in de ster, komt idd 150 ohm uit in beide gevallen. gaat dus niet.
de sterdriehoektransformatie blijft ook gelden met kortgesloten poten .

X-ray is waarschijnlijk de enige optie die overblijft :-)

Als ik 2 draden kortsluit en een te hoge stroom laat lopen , dan zal bij ster maar 1 wikkeling doorbranden
en bij 3 hoek 2 die doorbranden .
weet ik mooi wat het geweest was , als ik eerst ohms had gemeten en daarna nog eens ohms meet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

de vermogensverdeling in de weerstanden is inderdaad niet gelijk na het kortsluiten van twee pinnen bij de ster. bij de driehoek stook je de twee weerstanden gelijkopgaand naar de jachtvelden.

Destructieve test, maar een oplossing.

Op 21 mei 2013 17:58:43 schreef kris van damme: Na het kortsluiten van twee pinnen bij de ster. bij de driehoek stook je de twee weerstanden gelijkopgaand naar de jachtvelden. Destructieve test, maar een oplossing.

Jullie gaan in de goede richting. Nog een gelijkspanningsbron (Of wisselspanning), een ampèremeter en je bent er bijna, zonder iets zwart te branden :D.

Op 21 mei 2013 18:34:05 schreef YokoTsuno:
Jullie gaan in de goede richting...

Niet treiteren! Verlos ons uit ons lijden. :-) Want ik geloof er niks van.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
If you want to succeed, double your failure rate.

of verschil in weerstandstoename/afname in de verschillende weerstanden door een verschillende opwarming in driehoek en ster bij twee kortgesloten aansluitingen en bij toevoeren van een beetje vermogen (maar niet destructief deze keer). Kan, maar vind het wat vergezocht. snel meten alvorens het zaakje weer is afgekoeld :-)

Op 21 mei 2013 19:37:41 schreef Sparkz: Niet treiteren!

Staat er dan niet in andere woorden in de regels voor schoolvragen dat treiteren verplicht is :D.

Schakel eens een spanningsbron (Bijvoorbeeld 10V DC) tussen 2 klemmen en plaats een amperemeter tussen de klem die nog vrij is en een van de klemmen waaarop de bron is aangesloten. Wat gebeurt er dan precies?

Nu heb ik mijn mond al voorbij gepraat.

Groetjes.

Je bedoelt veroorzaak de kortsluiting tussen de twee klemmen met de A meter, zat ik deze nacht na de eerste hint dit al te denken, het moest iets te maken hebben met kortsluiten van twee pinnen, dan verlaat je het driefazensysteem . Nu nog even narekenen, morgen :-)

Op 22 mei 2013 00:42:07 schreef YokoTsuno:
Schakel eens een spanningsbron (Bijvoorbeeld 10V DC) tussen 2 klemmen en plaats een amperemeter tussen de klem die nog vrij is en een van de klemmen waaarop de bron is aangesloten. Wat gebeurt er dan precies?

Er gaat een stroom lopen door de A-meter, die we even als ideaal (dus kortsluiting) beschouwen.

Die stroom is gelijk bij ster en driehoek, want de vervangingsweerstand tussen de kortgesloten en niet kortgesloten klem is gelijk (zie eerdere postings)

Nu heb ik mijn mond al voorbij gepraat.

Wat heb je vertelt dan ;-)

even uitgerekend om zeker te zijn. stroom door de A meter is inderdaad dezelfde, deze methode bied niet de oplossing.
Stromen en spanningen reageren aan de buitenklemmen met dezelfde waarde bij omgezette ster naar driehoek en omgekeerd.
het enige verschil met houvast zit hem in het vermogen per weerstand bij twee kortgesloten poten.

Eerst tempcoefficiënt bepalen door opwarmen van het doosje met bvb 10°C.

Daarna twee pinnen sluiten en spanning over het geheel zetten.
spanningen verwijderen en weerstand(en hun toename door tempstijging) over alle klemmen meten. Aangezien de vermogens per weerstand zich anders verdelen in ster versus driehoek kan je met bovenstaande gegevens bepalen welke van beide het is. Is er niets eenvoudiger? :-)

Idd een denkfout.
Tenzij je de stroom meet met gekende spanning
weet ik geen oplossing.

-> Dan nog komt het gelijk uit :)

[Bericht gewijzigd door Kwally op woensdag 22 mei 2013 09:48:44 (17%)

If electronics aint your life, what r u doing here?

Nope, het kortsluiten en/of het toevoegen van één of meerdere weerstanden bieden geen oplossing: Gelijkwaardige ster- en driehoekschakelingen gedragen zich volledig identiek.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

En toch denk ik dat je het verschil kunt zien met een TDR meting.

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn gevoel zegt me dat als je je ster/driehoek zorgvuldig opbouwt (dus geen splitsingen, maar fatsoenlijke (ideale) splitters met correcte impendantie-aanpassing waar nodig, je het ook met een TDR niet kunt zien.

Andersom denk ik dat je met een TDR helemaal niets ziet aan een willekeurige inductiemotor. Zeker niet als je een redelijke afstand 3-aderige aansluitkabel met "goede" HF-overspraak ervoor hangt.

Een vraag die alnog gesteld is:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/95932

Uit de topic -> gaat niet.

[Bericht gewijzigd door Kwally op woensdag 22 mei 2013 14:43:55 (18%)

If electronics aint your life, what r u doing here?

Frannsel heeft volgens mij een antwoord gegeven wat de oplossing kan geven.Immers alles was toegestaan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat was een slimme gedachte van @Franssel.
Maar de verfijning van @kris vind ik ook wel mooi!

Wie maakt een YouTube-filmpje van de methode-Franssel?
Dus: eerst een ster laten uitfikken, dan een driehoek, en tenslotte de black box, steeds gevolgd door ohmmetingen. Met snedig commentaar, natuurlijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 mei 2013 09:47:08 schreef Kwally:
Idd een denkfout.
Tenzij je de stroom meet met gekende spanning
weet ik geen oplossing.

-> Dan nog komt het gelijk uit :)

Je hebt gelijk. Helemaal zelfs. Ik ben zelf in de val gelopen door te denken dat als je de ster en driehoek op die manier aansluit dit een Pi en T filter is, welke beide een andere vervangimpedantie hebben in verhouding tot hun componenten. Je kent de waarden van de componenten natuurlijk niet. Waarschijnlijk een moment van zwakte :):).

Groetjes.

Tsja ,Uit de openingspost weten we dat er 3 weerstanden in zitten.Gezien het feit dat het een goede leraar is, heeft hij natuurlijk weerstanden gebruikt met een temperatuurscoefficient van nul! Daar gaat de theorie van Kris.De leraar kan zelfs heel gemeen zijn en er 3 weerstanden van dezelfde waarde met een verschillende Tc inzetten.
Punt is je weet de Tc niet en je weet ook de temperatuur niet van de weerstanden.
Je weet natuurlijk het vermogen dat je erin stopt maar ook weer niet de thermische weerstand naar ambient.
We kunnen de Tc wel meten door het doosje op te warmen en dan de Tc te meten door middel van de delta R, maar zoals gezegd,eigenlijk kunnen we de Tc niet gebruiken,hij zou nul kunnen zijn.
Wat elke weerstand natuurlijk wel heeft is zijn johnson noise!En daar kan onze slimme leraar niets aan veranderen.De metingen zijn natuurlijk een pak moeilijker uit te voeren,maar gaan verder analoog aan de theorie van Kris.

Gaat het niet over spoelen ipv weerstanden? Moeten e dan geen inductie meten ipv weerstand???
eddy

dubbele post

[Bericht gewijzigd door eddy2 op donderdag 23 mei 2013 09:05:10 (96%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat verandert aan het probleem niets, hoewel de (met de ohmmeter gemeten) weerstanden dan vrij laag zijn.
Je zou met wisselstroom kunnen meten, maar het blijft even 'gemakkelijk'. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als het spoelen zijn, dan kan je volgens mij beter met een wisselspanning meten dan met gelijkspanning.
Een paar tienden van ohms is soms lastig te meten.

Zit er trouwens een echte motor in? Zo ja, dan wordt het nog lastiger i.v.m. de magneetvelden die door de rotor heen lopen waarmee er een andere inductie ontstaat.
Gelijkspanning is dan wel beter. :)

Dit is toch wel een serieuze schoolopdracht :-)
Toch eens met die docent om de tafel gaan zitten, voor een uurtje bijscholing...vermits hij het wel kan uitleggen :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/