Al 4 mic4576-wt defect waarom

Hallo allemaal,

Ik heb een print gemaakt waarop ik twee schakelende voedingen heb gemaakt doormiddel van de MIC4576WT
De schakeling heb ik werkend gehad en er komt een mooie 5 en 3,3V uit dus dit werkt.
Alleen ik heb er al 4 kappot gekregen doordat ik de voedingspanning af had geschakeld en een paar tellen naderhand weer in had geschakeld. Ik begrijp niet hoe dit komt. De absolute maximum is 36V en de voedingspanning is 31,8V dus dit zou niks uit mogen maken.

Wanneer ik merk dat ze kappot zijn of op het moment dat ze kappot gaan hoor ik een knetterend geluid en begint het vreselijk te stinken, geen rookpluimpje. Dit gebeurd meestal direct nadat ik de voeding heb ingeschakeld.

Wat ik denk dat er aan de hand is is dat wanneer ik de voeding inschakel er een spannings piek ontstaat en door deze spanning het schakel element doorslaat en een kortsluiting naar de 0V rail vormt.
Ik heb ook even met behulp van de scoop gekeken naar eventuele pieken, en tot mijn verbazing zie ik pieken tot wel 50V voorbij komen. Maar dit is niet altijd het geval.

Hoe kan ik deze pieken weg halen of clampen tot een veilige waarde bijvoorbeeld 33 / 35V kan ik dit doen met een transient voltage suppresor, deze bijvoorbeeld: TVS

Graag hoor ik jullie commentaar,
Gr. Jordy

Het kan ook kapot zijn gegaan bij het UITschakelen, spoelen die bij uitschakelen door inductie nog een hoge spanningspiek geven.

Dan gaat bij het weer inschakelen de kortgesloten transistor inderdaad een flinke stroom geven.

De spoel hoeft niet persé je opslagspoel te zijn, inductie van de last en bron en bekabeling tellen ook mee.

Waar meet je 50V? Dat zou niet mogen. De spoel hoort bij afschakelen van de eindtor naar ca -0.6V te gaan.

Werkt je diode wel goed? Een snelle gebruikt?

Overigens zou ik pas als allerlaatste naar een TVS grijpen: zorg eerst ervoor dat de oorzaak van het probleem weg is, ga daarna pas oppoetsen.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 27 mei 2013 14:19:57 (13%)

Arco

Special Member

Als je de datasheet goed volgt zou het goed moeten gaan...
Post anders je schema eens.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Hoeben,

Ik heb deze piek gemeten bij het inschakelen van het relais. Op het moment van inschakelen was de scoop probe verbonden met pin nr 1 van MIC4576WT.

@Arco,

http://i44.tinypic.com/34ziq08.png

Full Size Image

Zit dat relais misschien dichtbij de "opslag" spoel van de regelaar? Het kan magnetische koppeling zijn.

En misschien heb je last van latchup, dat kan opgevangen worden door een diode in sper over de in- en uitgang van de regelaar te zetten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dat zou ik nog kunnen proberen, ik heb hier nog een stapeltje 1N4007's liggen kunnen deze hiervoor gebruikt worden.

Wat betreft het relais deze zit +/- zo'n 10cm verwijdert van het relais

Bedankt voor de tip ik zal kijken waar ik die diodes kan krijgen dan zal ik er gelijk een paar bestellen.