Solderen op een bestaande print

Er is aan mij gevraagt om een usb stick te repareren.
De connector is namelijk afgebroken. Op zich niet moeilijk.
Maar het probleem is dat m'n solduur geen verbinding maakt met de print.

Moet ik dus voor op een bestaande print te solderen speciaal solduur hebben of wie heeft er tips om op een fabrieksgemaakte print te solderen.
Alvast Bedankt !

Edit:

Om het even duidelijk te maken zijn hier wat foto's

http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/P1030987.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/P1030986.jpg

Ik was aan het denken om het is te proberen met dit : http://www.conrad.be/ce/nl/product/588328/Geleidende-lijm-Wire-Glue

[Bericht gewijzigd door falaigai op zondag 26 mei 2013 11:34:36 (41%)

Leren kan je alleen maar door te Doen

Op de plek waar je wilt/moet solderen EERST de oude tin weg zuigen
met desoldeerlitze.
Er wordt tegenwoordig met loodvrij soldeer gewerkt vandaar gaat het wat moeilijk.

Is niet gewoon het koper eraf gekomen? Je zult dan het eindje moeten zoeken en daar een piepklein draadje aan solderen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 26 mei 2013 11:33:49 schreef Fuzzbass:
Is niet gewoon het koper eraf gekomen? Je zult dan het eindje moeten zoeken en daar een piepklein draadje aan solderen.

Inderdaad.
Bedankt!

Dit gaat een prutswerk worden :'(

Leren kan je alleen maar door te Doen
Sine

Moderator

Mwah, kwestie van baantjes volgen, en er even een paar losse draadjes aan prikken.

Leuk voor data recovery, daarna gewoon een nieuwe stick regelen.

Inderdaa, ik mag toch hopen dat het niet een definitieve reparatie moet worden, maar alleen om even de data er af te copieren? Dit komt nooit meer echt goed.
ps, "solduur" = soldeertin. Lijmen is prutswerk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zo te zien zijn al de pads meegekomen, iemand wat te heftig geweest met de stick :| (4GB usb stick trouwens)

[Bericht gewijzigd door Damic op zondag 26 mei 2013 13:02:29 (13%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Arco

Special Member

Linksboven en onder zijn baantjes weg of kapot, die zul je ook moeten herstellen. Doop 'm even in de IPA, dan ben je vast alle troep kwijt die erop zit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Ik zou eerst eens beginnen met een bus IPA, en die smeerboel (hars/flux)eraf halen en dan pas kan je zien wat er nog te redden valt.(een glasvezel borstel kan erg behulpzaam zijn)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb ik ook eens gehad met een USB van mij. Werk ik nu al weer jaren mee, geen problemen meer mee gehad.

Zorg er voor dat alle oude tin er af is. Daarna met een wattenstaafje en alcohol de oude hars weghalen dan kun je al een stuk beter zien wat je doet. Ik heb mijn connector eerst vastgezet aan de print met een drupje secondelijm (niet op de soldeer punten), daarna netjes de baantjes hersteld.

Als het je niet lukt kan je hem natuurlijk altijd altijd in een envelop stoppen en opsturen naar een COer die er meer ervaring mee heeft.

EDIT: Ik zie als ik inzoem inderdaad dat de pads zijn losgekomen, maakt het meer een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk. Gebruik een glasvezel stiftje om wat lak van de baantjes te krabben en soldeer de connector daar weer aan. Tweede optie is de baantjes volgen tot een stukje open tin en daar een lakdraadje opzetten om zo de connector weer te verbinden. Easy toch?

Om deze redenen gebruik ik alleen nog maar USB sticks die volledig van metaal zijn. Ik heb er een stuk of 8. Op m'n werk heb ik persoonlijk alle plastic rotzooi vervangen door metaal, op eigen kosten. Ik was het gepruts beu.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Problemen met de fijne motoriek of zo? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Laatst een "usb sleutel" ter datarecovery binnengekregen. Volledig van metaal. Helaas: Flash chip in tweeen gebroken. (D'r was een forkheftruck overheen gereden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

@fuzzbass: wat past dat goed bij jouw METAL

@REW: heb je geen bonding wire lijm? :P:P

maar verder: de pads zijn weg, dus kleien draadjes eraan USB connector eraan knopen en data eraf trekken en vervolgens KLIKO

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij is 4Gb. Dus 32G bits. Die zullen wel in een "ongeveer vierkante" matrix zitten van dus ongeveer 160000 kolommen en rijen. De breuk heeft iets van 1/3e van alle kolommen en alle rijen te pakken gehad. Als ik de binding wire spullen koop, maak jij ze dan even vast? Succes met solderen! :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Denk dat je er beter een kabel aan vast kan solderen dan te proberen om de orginele connector weer te monteren. Even een goedkoop USB kabeltje door midden knippen en de de draadjes op de juiste punten vastsolderen. De pads zijn toch weg.

Suc6

I thought, I thought of everything

Ik heb het geprobeerd.
De gnd en de 5V kan ik goed solderen. ( brede baantjes)
Maar de 2 datalijnen lukt maar niet :s ze zijn zeer fijn en ik zie niet naar waar ze gaan :s

Weet er toevallig iemand aan welk IC de sporen zijn verbonden ? of hoe ik dit gemakkelijk kan achterhalen ?

Leren kan je alleen maar door te Doen

multimeter en uittesten?

kan je ze niet een paar cm volgen. dan met een fijn mesje het groene van die baan afschrapen. ff met de soldeerbout erover zodat die vertind is.

data draadje ook vertinnen, schoon erover leggen en ff aantikken.
komen die aansluitingen niet van de onderkant van de stick ofzo? op een kleine datapoortje ic? die grote ic's zijn meestal het geheugen en volgens mij komt daar de datalijnen niet op uit.

ik zou persoonlijk ook een kabel eraan solderen. werkt veel makkelijker en als je die erna vastlijmd, is die nog perfect bruikbaar erna

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 mei 2013 09:33:16 schreef falaigai:
Weet er toevallig iemand aan welk IC de sporen zijn verbonden ? of hoe ik dit gemakkelijk kan achterhalen ?

Grote kans dat de datalijntjes naar die twee groene smd-componenten in het midden gingen (vlak bij de B van de 'BC..' tekstopdruk)

Shiptronic

Overleden

Heb je de flux eral af ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Neen,de flux is er nog niet af. Maar ik heb hier geen materiaal voor :s

Het probleem is ook dat ik niet zie waar de spoortjes beginnen van de datalijnen . Dus ook niets kan uitmeten :s

Leren kan je alleen maar door te Doen

Eerst goed schoonmaken anders is het onbegonnen werk, misschien heb je wel spiritus in huis en anders nagellak remover beiden niet ideaal maar het wordt toch een beetje een macGyver project. Maar schoon moet het voor je verder gaat!

I thought, I thought of everything
bjokal

Golden Member

Als je goed kijkt naar de soldeerpads van de datalijnen, dan vertrekken de spoortjes precies in het midden.
Ik heb ze even geel gemaakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/spoortjes%20usb%20stick.jpg

Door de flux is het niet echt goed te zien, maar de spoortjes lijken naar die twee SMD componenten te gaan.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

En dat is nou precies waarom je het moet schoonmaken ;)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 27 mei 2013 20:29:12 schreef Fuzzbass:
En dat is nou precies waarom je het moet schoonmaken ;)

Tsja, want zo blijft het toch een beetje een snottebel project :p