Ventilator op USB

Ik ben bezig met een projectje om een computerkoelvin aan te sluiten op een USB kabel.

De USB kabel heeft een rode, zwarte, groene en witte draad.

Voorheen had ik een koelvin met een blauwe en rode draad.
Om deze te laten werken verbond ik de rode draad (vin) aan de rode draad (USB) en de blauwe(vin) aan de zwarte draad (USB). Groen en wit bond ik af, deze waren overbodig.

Nu vond ik een betere vin met een rode, zwarte en gele draad.
De zwarte verbond ik weer met zwart en rood op rood.
Het resultaat qua luchtcapaciteit vond ik erg teleurstellend.

Naderhand las ik dat de gele draad de draad was om de RPM mee te regelen. Is het mogelijk om de vin sneller te laten draaien? en zo ja, hoe moet ik hem dan aansluiten? Misschien met een Pot meter tussen de gele draad(vin)en rode draad (USB)

Ik hoor graag jullie ideeën!

Sonytech

Overleden

Nee, de gele draad is alleen een uitgang die aangeeft hoeveel toeren/minuut de fan draait (tbv. toerentalregeling), of is een uitgang die aangeeft dat de fan stilstaat (tbv. blokkeerbeveiliging).

Bij een fan zoals die in een PC gebruikt wordt is de gele draad meestal om het toerental aan te geven dat de fan op een bepaald moment draait. Hoe snel de fan draait, dat wordt hoofdzakelijk bepaald door de spanning die je op de voedingsaansluitingen (rood en zwart) zet.

De spanning op een USB-aansluiting is 5 Volt. Wat is de spanning die op het label van je fan vermeld staat?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
rbeckers

Overleden

Ik ben een beetje verbaast dat de fan draait.
USB levert 5V terwijl de meeste fans op 12V werken.

Op de vin vind ik nergens een lebel met de specs van de vin.
Ik neem aan dat deze dan 12v is.
Is er een manier om hem sneller te laten draaien?

PS.
Ik heb nog een vin, waarvan ik vermoed dat de specs hetzelfde zijn als de vin die ik voor me heb liggen.

SERVO
GentleTyphoon
D125C12B9AP-30
DC 12V 0.56A

Het kan met een kleine step-up converter, maar dat is hoewel niet moeilijk meer eigenlijk geen ideaal beginnersproject. Houd ook in gedachten dat je zo formeel maar 100 mA uit USB mag trekken, waar de laatste ventilator zo richting 1,5 A op 5V zou gaan.

En wat is het nut van een losse koeler op USB ? Een ventilator kan ik mij iets bij voorstellen, maar een hele koeler gebruik je om een stuk elektronica mee te koelen, heeft dat geen meer geschikte voeding ?

Op 26 mei 2013 15:52:34 schreef smokerskunky:
Is er een manier om hem sneller te laten draaien?

Meer spanning er op zetten.

Het is voor het koelen van een X-BoX....

Wat jij doet is geknoei dat als je pech hebt je usb poort sloopt.

Het antwoord op jouw vraag om een 12 volt 0,56 A fan sneller te laten draaien op een 5 volt 0,1 A USB poortje is gewoon nee dat gaat niet.

Het beste koop je gewoon een 12 volt netadapter om je fan aan te sturen. Let wel op dat die adapter 12 volt gelijkspanning levert.

Mischien is zelfs een kant en klare gewone ventilator op 220 volt wel handig. Die zijn gemaakt om een berg lucht te verplaatsen.

Computerventilatortjes zijn meer om zo geruisloos mogelijk lucht door een door een vast kanaal systeem te verplaatsen. Bij computers is de luchtstroom door het systeem zo uitgekiend dat die zo optimaal mogelijk door de kast gaat en daardoor alle hete componenten zo goed mogelijk koelt. Een opening in de kast die er niet in hoort verstoord die luchtstroom waardoor de koeling vaak juist minder wordt. Bij goedkopere computers en gemodde exemplaren is dit vaak een een onderdeel dat vergeten is of vanwege de kosten niet uitgevoerd.

Waarom wil jij een x-box koelen. Dat is toch een kant en klaar apparaat waarbij dat alles gewoon geregeld zou moeten zijn?

Dok

Golden Member

Heb hier eens ruzie met een x-box van een kennis gehad die hetzelfde probleem had.
Heb een 230V ventilator uit een dode ferm (lastrafo) gehaald en die op de luchtinlaat gezet, werkt prima...

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Op 26 mei 2013 15:18:46 schreef rbeckers:
Ik ben een beetje verbaast dat de fan draait.

Ik ben een beetje verbaast (sic) dat je meteen in de gaten had dat het over een fan (ventilator) gaat, en niet over een vin (koelplaat).

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Even als topickaap: is dat gele draadje een zogenaamde open collector... output?
Is er een manier om dat toerental zichtbaar te maken, met een 260µA draaispoelmeter?

Sonytech

Overleden

@NordRack2 Ja, voorzover ik weet is de gele draad altijd een open-collectoruitgang.

En je kan zeker het toerental op een draaispoelinstrument weergeven; je moet daarvoor even frequentie-naar-stroomomzetter in elkaar knutselen.

Hoe je dat doet? Gewoon even aan de linkerkant in het menu naar "Schakelingen" gaan, dan scrollen naar "Meten & Testen" et voila: de tweede schakeling in de lijst geeft het schema van een analoge toerenteller...

@Fuzzbass Het schijnt ook regelmatig voor te komen dat fans doordraaien.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Sonytech bedankt, ik ga tzt een eigen topic openen over hoe ik een digitale toerenteller kan maken.