Smalle vlotterschakelaar

Hallo allemaal,

Ik heb een grondwaterbronnetje met een opbrengst van +/- 3 liter per minuut. De pijp heeft een diameter van 40 mm
Daar zit een tuinslang in om het water aan te zuigen. Maar de pomp die ik heb zuigt regelmatig de buis leeg.

Nu heb ik het idee, om een 1000 Liter IBC container te vullen met dit grondwater. Door middel van een vlotterschakeling in combinatie met een tijdschakeling.

Het idee: Als er water in de pijp zit schakelt de pomp in voor 18 sec
Als het weer op niveau zit dan weer voor 18 sec enz.

De buis is 40 de slang is 20, dus hou nog 20 over een vlotter schakeling te maken.

Ik zat er zelf aan te denken om een pvc buisje (grijs) in de 40 pijp te stoppen. Daarin 2 contactjes te maken, met een houtje in die buis. Als het water in de buis stijgt dan duwt die de 2 contacten naar elkaar(de puls, voor de tijdschakelaar)

Zal dit gaan werken? Of weet iemand nog een andere manier om een vlotter schakeling te maken... (vlotterschakelaar mag dus niet breder zijn dan 20 mm)

Het water heeft een hoge ohmse weerstand(Ohmmeter geeft oneindig aan als de contacten maar 2 mm van elkaar in het water zitten.
Dus gewoon 2 draadjes hangen zal niet werken.

Alvast bedankt voor de reactie(s)

de tijdschakelaar staat hier beschreven: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/100000-124999/115975-a…

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Met een nivo-elektrode relais.
Dan hoef je maar 1 draadje in de buis te hangen, de andere is aarde.
Als je weerstandswaarde zeer hoog is, dan heb je wel een hele mooie bron, met erg zuiver water.
Normaal zou het moeten werken.

Je kunt ook een (oude) wasmachineschakelaar nemen, daar een slangetje aan van 6 mm en dan zo de buis in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je kunt ook met volgende sensor doen
deze breng je aan de buitenkant van de buis/slang aan.

http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/product&product_id=…

Groetjes Lowa1

Dank jullie wel,

@Toeternietoe,

De bron is inderdaad relatief schoon, zit maar op 6m en het water is wel wat wit-achtig, maar dat is denk ik fijn zand en zakt naar de bodem. Maar het word niet bruin (roest).

Maar dan moet ik toch op het stroomnet aangesloten worden...
12 volt was een beetje mijn insteek voor de tijdrelais.
En het water geeft een slechte geleiding. Zal dit gaan werken?

@ Lowa1
Of ik zie de werking van de schakeling (nog) niet,of... want volgens mij gaat dit niet lukken. Aan de buitenkant van de buis zit grond en de plaats waar deze dan moet komen is ongeveer 3 meter onder het maaiveld.