Lipo memorex partycube vervangen

Hoi,

Misschien een gekke vraag maar ik heb thuis een memorex partycube met en lipo accu'tje erin. Ook heb ik nog twee lipo's met hetzelfde voltage maar een iets hoger ampere-uur. In theorie zou ik die uit de memorex kunnen vervangen door die ik nog heb liggen, toch? Maar nu komt het probleem. In de accu van de memorex zitten 3 draadjes: zwart, rood en wit. Op de extra accu heb ik twee aparte setjes met een zwart, geel en rood en de ander rood en zwart. Ik weet dat die combi van rood, zwart en geel voor de lader is maar de memorex accu zou dat toch ook moeten hebben?

Simpelgezegd: kan ik de accu uit de memorex verwisselen en ook de memorex gebruiken om de accu te laden?

Geen idee wat een memorex is, maar enfin, over de LIPO's:
Je hebt 2cel LIPO voor je liggen, het kabeltje met de 3draden is de balance port. Die heeft toegang tot iedere cel afzonderlijk. En gebruik je om de cel te laden (en kan je ook gebruiken om stroom af te nemen als dit niet teveel is)
Zwart= neg cel 1.
geel = pos cel 1
rood = pos cel 2
of zwart rood wit igv de andere LIPO, daar is niet echt een standaard kleurcode voor, zwart zal altijd neg zijn.

De extra kabel met 2 draden is de powerport, waar je de volle stroom kan afnemen, dit zijn meestal dikkere draden. Als je niet teveel stroom afneemt, kan je ook de balance port gebruiken om stroom af te nemem, let wel niet teveel, dit zijn dunnere draden.

Als voltage gelijk is kan je die wisselen. Een grotere capaciteit is ook geen probleem. Laden moet ook lukken, het zal gewoon iets langer duren voor je batterij geladen is.
Omgekeerd me oppassen. Kleinere capaciteit batterij, zou je een te grote laadstroom kunnen insteken waardoor batterij verhit.

maartenbakker

Golden Member

Ik weet wel wat Memorex is (een merk van Tandy), maar geen idee wat een partycube is :P

Hoe dan ook, je vergeet de spanning en de capaciteit van de betreffende batterijen te vermelden.

Zou het 7,2V zijn o.i.d. dan kan er inderdaad een middenaftakking op zitten, maar meer waarschijnlijk is het een temperatuursensor of een digitaal signaaltje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die andere zwart-geel-rode is waarschijnlijk zoals pol ook al zegt er zo eentje:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9165__Turnigy_1300mAh_2S_20…

Die hobby-vliegtuig accus kunnen veel stroom leveren. Bovenstaande rond de 16A. Daar zijn die kleine draadjes niet dik genoeg voor. De memorex weet vanzichzelf dat ie dat soort rare fratsen niet nodig heeft dus die laad en ontlaad rustig en doe thet gewoon met de rode en de zwarte.

En zoals m'n voorgangers al aangeven. De witte van de memorex kan vanalles zijn. Mogelijk zoals de gele van de turningy (het middenpunt tussen de twee cellen), maar ook kan het zoals geopperd een temp-sensor of digitaal draadje zijn. Meet de spanning op de witte t.o.v. de zwarte eens....

(en de gele en rode t.o.v. de zwarte van de andere accu).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi,

Bedankt voor de reacties. De originele accu is een 2 cel 7,4v en 720mah. De externe is een mystery 2cel 15c 900mah. Het verschil in dikte van kabletjes is nihil bijnde mystery. Maar als ik ze zou verwisselen zou dan zwart op zwart komen, geel op wit en rood op rood (als de wit van de originele de. Plus is van cel 1). De rode en zwarte power out van de mystery heb ik dan dus niet nodig.

Betreffende stroomverbuik stelt dit inderdaad niet veel voor, op dat kleine accu'tje kan de kist bijna 6 uur vol vermogen spelen dus het verbruikt bijna niks.

Update:

Heb net de memorex accu doorgemeten, zwart op rood geeft 8,5v; zwart op wit geeft niks en rood op wit geeft 0,5v
De mystery gaf op beide keren rood-zwart 7,92v, zwart-geel en geel-rood waren 3,9v (dus beide maar 1 vd 2 cellen)

[Bericht gewijzigd door Fabiandelete op donderdag 30 mei 2013 11:18:55 (18%)

Right. Dus de witte van de originel accu is NIET het zelfde als de gele van de mystery.

Kortom, de accus zijn NIET uitwisselbaar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/