LCD kijkhoek aanpassen met HT1621b

Ik heb een ZD-931 soldeerstation. Niets mis mee.
Omdat soldeerstation wat hoger staat kijk ik naar het LCD display onder een ongunstige hoek. Ik zie de getallen (temperatuur) bijna niet.

Ik weet dat dit bij oude zwart/wit laptops ook zo was en dat je die instelling/kijkhoek met een wieltje (=potmeter) kon aanpassen.

Het LDC van het soldeerstation wordt aangestuurd door een HT1521B (datasheet via deze pagina: http://www.holtek.com/english/docum/consumer/1621.htm
Alleen dit gaat toch wel ver boven mijn pet.

Is er iemand die dit wel begrijpt en me kan vertellen of er een pin is die ik moet aanpassen om die kijkhoek te veranderen?

In ieder geval bedankt voor de moeite.

Ik denk niet dat dit zo gaat werken, de kijkhoek is zover ik weet een vaste eigenschap van een display en dus niet instelbaar.

(maar ik zou het mis kunnen hebben.)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

VROEGER was dat in ieder geval instelbaar.
Maar we zijn weer een paar jaartjes verder.
Dus in de hoop dat....

Het contrast kun je misschien veranderen, maar dat gaat met een potmeter en niet via een chip waarschijnlijk.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Dat is nu min of meer de vraag.
Er is geen potmeter.
Op welke pin van die chip, als dat al mogelijk is, zou die potmeter gemaakt moeten worden.
Baantje doorsnijden en er een potmeter overheen zetten.
Alleen de vraag is, is dat zo simpel als ik me dat voorstel en is dat wel mogelijk met deze chip en dit LCD display.
Wat het laatste betreft heb ik geen gegevens. Ik zou het er uit moeten solderen en dat doe ik liever niet.

Hensz

Golden Member

De kijkhoek is een vast gegeven van het display. Misschien dat je met het wieltje het hele display kon draaien. Ik heb zoiets nooit gezien.

Met die potmeter kon je het contrast instellen, maar dat is heel wat anders.

Je kunt het soldeerstation lager zetten, wat naar voren kantelen zodat de kijkhoek wat beter wordt of uit elkaar halen en zien of je het display onder een betere hoek kunt monteren.

[Bericht gewijzigd door Hensz op woensdag 29 mei 2013 22:53:41 (18%)

Don't Panic!

Die Holtek chip is die bereikbaar op het LCD printje of is die met een met een druppel ingegoten?
(Ik vraag dit ivm het terug kunnen vinden van de pinnen)

De VLCD van de chip ligt aan voeding volgens het datasheet.
(http://www.holtek.com/pdf/consumer/ht1621v310.pdf)

Deze is typical 15K, zit er een (smd) weerstandje op de lcd print van rond die waarde en aan een kant aan +5V?

Zo ja: zou je die kunnen veranderen, eventueel met een 100K weerstandje even over die R heen "prikken" om te kijken wat het effect is. Geen idee of die hoger of lager in waarde moet zijn.

Als het contrast dan veranderd zou ik er een potmetertje in zetten (met een extra serieweerstand).

Zo zou ik het in ieder geval proberen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat is een begin om te proberen.
Nee, hij is niet ingegoten.
Dus die baan kan ik al dan niet met een multimeter volgen en kijken waar hij uitkomt.

bedankt

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De VLCD en VDD pen 17 en 16 zijn direct aan elkaar gesoldeerd.
Ze liggen dan ook direct aan de voedingsspanning zonder weerstand.
Van daaruit wordt ook een at89c2051-24su gevoed pin 20 vcc
Alles zeer dicht op elkaar
Zal een dezer dagen een foto maken.

maartenbakker

Golden Member

Even terzijde, maar bij een dergelijke TN-LCD hangen contrast en kijkhoek wel degelijk samen. Als je er schuin tegenaankijkt moet je het contrast hoger zetten. Kijk je er dan recht tegenaan, is het juist weer veel te zwart (ook de segmenten die uit zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die laatste opmerking en nu wetende waar naar te zoeken in de pdf bracht me op blz 13 bovenaan.

(Had een plaatje willen uploaden maar dat lukt me niet meer. Ik kan alleen nog maar een link in geven?? raar)

Nu liggen vdd en vlcd aan de zelfde spanning. Waarschijnlijk 5V
De spanning van de vlcd mag dus zakken naar 4 volt en misschien nog lager.
Nog zien hoe ik dat oplos. Of een potmeter als variabele weerstand den dan wezenlijk groter dan de 15kΩ zodat je wat speelruimte hebt of een potmeter als spanningsdeler.
Tja heb ik dit weekend wat te doen.
Bedankt tot zover voor de tips.
Ik laat nog weten hoe het gegaan is.

[Bericht gewijzigd door bleadje op vrijdag 31 mei 2013 00:37:06 (10%)

Tjaaaa

Het werkt wel, maar de gezichtshoek draait de andere kant uit.
Die Vlcd zou dus hoger moeten dan de Vdd.

Ik kon nog proberen de spanning aan de Vlcd te leggen en dan de Vdd te verlagen met die potmeter, maar dat mag niet vlgs pagina 13 van de pdf.
The voltage applied to VLCD pin must be equal to or lower than VDD.

Ik denk dat ik dan uitgeprobeerd ben.
Of misschien toch nog ideeën?

Dan heb je waarschijnlijk een 12-o clock view display.
Ik ben bang dat er dan niets te winnen valt.

Wat is het voor een type display?
Is het een universeel ding?

Kun je er niet gewoon een andere inzetten, een 6-o clock dus.
Maar zie er maar eens eentje te vinden met 3 wire.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 1 juni 2013 18:48:36 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Wat raar, vanmiddag toen ik probeerde was het wel mogelijk om plaatjes te uploaden en nu niet meer. Dan maar op een andere manier.

Terug naar het probleem.
Hier waar ik de ingreep deed:
http://imageshack.us/a/img5/8982/print2sz.jpg

Het LCD scherm? Daar weet ik niets van. Ik zou het schermpje los moeten solderen om te kijken wat op de achterkant staat. Dat doe ik liever niet.
Een afbeelding heb ik wel. Ook zie je dat het beeld aan de bovenkant vervaagd vanwege de kijkhoek. Ik zat er nogal kort met de lens op.
http://imageshack.us/a/img856/484/lcdvp.jpg
Er zijn 22 aansluitingen.
Links zijn 4 plaatjes waarvan de buitenste 2 aangesloten zijn en dienen voor de achtergrondverlichting.

De instelpotmeter rechts, de enige op het printje, is om de temperatuur instelling te kalibreren.

Dit is hem.
http://imageshack.us/a/img854/3228/soldeerstation.jpg

Ik denk dat ik er een latje onder zet zodat het schermpje van mij uitgezien niet naar achteren helt. Dat verbetert de kijkhoek ook. Ziet alleen niet zo elegant uit en de soldeerbouthouder moet dan losgeklikt worden.

Scherm 180 graden draaien en het geheel op zijn kop zetten?? ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Ja maar dan moet je van rechts naar links lezen...http://www.circuitsonline.net/images/smilies/wink.gif

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook, hij staat al op max contrast kennelijk, dus daar kan je niks aan doen. Het kan eventueel helpen om met het polarisatiefilter te klooien zodat je blauwe cijfers op een zwarte achtergrond hebt. Veel meer mogelijkheden zie ik niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Meedenkers,

Hartstikke bedankt voor jullie tips.
Het was leuk om te klungelen onder begeleiding.
Ik denk als ik er echt nog iets aan zou kunnen doen dat dat al snel duurder wordt dan het soldeerstation zelf.
Dus laat ik het maar zo, met een latje er onder.

Nogmaals bedankt!

Op 2 juni 2013 11:59:19 schreef bleadje:
Ja maar dan moet je van rechts naar links lezen... ;)

Natuurlijk niet!! 2x 180 graden is ook 360 graden, dan is het beeld toch weer recht op? Alleen je behuizing staat dan op zijn kop. Maar ik weet niet of dat intern mogelijk is.(Dus die rechthoekige frontpanel 180 graden draaien in de behuizing. Dan staat het i.d.d. op zijn kop. Dan het hele kastje op zijn kop zetten, dan staan de lettertjes weer recht op ;) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Klopt, ergens ver weg realiseerde ik me dat ook.
Ziet zo stom uit.

Een custom display zo te zien, helaas dan houdt het op.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.