Relais vragen

Hallo,

Ik vroeg me af of je op één en dezelfde AC Relais met minimaal 2 contacten, Beide AC 230V en DC 12V mag schakelen (AC stroom is piek 2A, en DC is paar mA). Ik kan hier zo niet zo snel wat over vinden in de Norm.

Zo willen wij in een frequentie omvormer een relais in het stuurstroomgedeelte een contactor laten opkomen, en gelijk ook het 12v start/stop signaal laten opkomen.

We praten hier over een 55 serie Finder relais, als dat relevant is.

Alvast bedankt

GJ_

Moderator

Op 30 mei 2013 12:26:11 schreef jeffrey zwart:...de Norm.

de norm bestaat niet, over welke norm heb je het?

Maar normaal gesproken is wat jij wil geen enkel probleem, en ook niet echt ongebruikelijk.

voorbeeld:
http://i.ebayimg.com/00/s/MTExM1gxMjkz/$(KGrHqFHJFYE914o)ZysBPh(3T2t!w~~60_35.JPG

spoelspanning = 24 volt DC.

schakelspanning is MAX 250v (isolatieafstand)
schakelstroom is 7A.

in de datasheet kun je afleiden of dit voldoende is. voor bijv. inductieve loads moet je naar een andere rating kijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Utilization_categories

twee potentialen met hetzelfde relais is geen probleem.

GMT+1
GJ_

Moderator

Op 30 mei 2013 12:54:56 schreef Progger:
in de datasheet kun je afleiden of dit voldoende is. voor bijv. inductieve loads moet je naar een andere rating kijken:...

Dat is inderdaad erg belangrijk. De opgegeven 7A is normaal gesproken AC1

Bedankt, ik heb al ondervonden, het relais is geschikt voor de applicatie. Ik bedoelde eigenlijk de NEN 1010. Hierin staat dat één enkele schakeltoestel verscheidende toestellen mag schakelen. Niet vermeld of het uitmaakt dat het verschillende spanningen zijn.

Ik heb meerdere malen deze manier toegepast, alleen kreeg zojuist een opmerking hierover, dus ik ben gaan onderzoeken, maar kan niet echt met een klaar antwoord komen, hooguit bewijzen dat de contacten in het relais allemaal potentieel vrij zijn.
Het enige wat zou kunnen is dat zodra het contact sluit of opent, er een stoorsignaal op het DC circuit kan komen door een piekstroom en spanning. Maar ik heb een RC Filter over het relais geplaatst, dus dat zal ook niet zo'n groot probleem moeten zijn.

GJ_

Moderator

Voor schakelkasten, en daar zitten de meeste frequentieregelaars natuurlijk, gebruik je geen NEN1010. Als je een norm wil gebruiken neem dan bv de 60204 en de 61439. Of zo...