Dc-dc vraagje

Ik gebruik batterijen van 14,4Vdc die als ze helemaal opgeladen zijn tot 17v leveren.
Graag had ik hier een toestel op aaangesloten dat 12Vdc nodig heeft en 0,65A trekt.
Ik wou eerst een schakeling bouwen met een 7812 spanningsregelaar maar op dit forum
heb ik reeds gevonden dat zo'n regelaar veel warmte afgeeft, en steeds 3V extra nodig heeft,..

Is er een oplossing met een zenerdiode? En kan hier 0,65A door?
Of zijn er nog andere oplossingen?
Alvast bedankt.

rbeckers

Overleden

Schakelende voeding bijv. met de MC34063A.

Ook schakelende voedingen hebben een "dropout". Ik heb zelf zojuist een sofware gestuurde DCDC converter gemaakt, en die heeft in de uiteindelijke configuratie een diode in het spanningspad. Dus een dropout van minimaal ongeveer 0.6V is dan onvermijdelijk.
(die diode is voor de buck/boost, omdat ie ook omhoog moet kunnen. Dus dat heb je dan weer niet nodig als je alleen buck (omlaag) zou doen, maar dan zitten er nog steeds componenten in het signaalpad die een dropout voltage veroorzaken. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Van 14,4 volt nominaal naar 12 volt moet met een standaard low-drop regelaar (bv. LT1529) ruimschoots kunnen. Het rendement van een lineaire regelaar is niet heel veel lager dan een schakelende, met zo'n klein spanningsverschil.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Kun je prima doen met zo'n step-down converter van ebay:

http://i.ebayimg.com/t/New-LM2596-DC-To-DC-Step-Down-Adjustable-Converter-Adapter-Power-Module-1-5V-40V-/00/s/NTkyWDU5Mg==/z/usEAAMXQlUNRVXg7/$T2eC16V,!)sE9swmZwfKBRV(g66vHQ~~60_35.JPG

Zoek wel zo'n zelfde aangezien er nog een extra filter op de uitgang zit die de meeste anderen niet hebben.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Evarist

Golden Member

Roland , misschien interessant van de prijs te vermelden: ik dacht dat ik 12€ voor 10 stuks betaalde, en het werkt goed.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
rbeckers

Overleden

@Fuzzbass
De LT1529 is een goede lowdrop regelaar maar mag max. 15V hebben.
De LT1529 is wel bij 12V loodaccu's goed te gebruiken.

Max 15 volt, idd. Had ik even niet aan gedacht.

Een lineaire omzetting van 14,4 naar 12 heeft een rendement van 83,3%. En schakelende regelaar doet dat niet veel beter, maar is wel minder "robuust".

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
rbeckers

Overleden

Laatst twee voedingen gemaakt t.b.v. +12V ± 10% bij 760mA, +5V ± 5% bij 250mA en -12V ± 10% bij 10mA uit een 12V loodaccu. Met lader, diepontlaadbeveiliging en t.b.v. de 5V een crowbar beveiliging.
De eerste helemaal schakelend en de tweede o.a. met de LT1529. Rendement van beide ongeveer gelijk maar de voeding met de LT1529 was eenvoudiger en beter.

Gezien de 14.4 en 17V gok ik op een NiMH pack van 12 cellen?

Van 17 naar 12V met een lineaire regelaar is een stuk minder efficient.

Wat voor apparaat wil je voeden? Er zijn maar weinig apparaten die daadwerkelijk ook intern op 12V werken, dus de kans dat dat apparaat al een schakelende voeding aan boord heeft die mogelijk prima kan werken op 17V is best groot.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb ondertussen een step-down convertor gekocht en werkt prima!
bedankt voor het advies!!

Het is inderdaad voor een batterijpack NiMh, het toestel heeft helaas geen ingebouwde geschakelde voeding, hier ging ik ook van uit maar heb er al eentje opgeblazen :-(
jammer want het was een dure videoconverter.

topic mag gesloten worden.

Evarist

Golden Member

Welke voeding heb je gekocht?

Nihil est verum, quod non probatur primo.