Voeding vermindert onder belasting

Heren,

Ik heb voor een project een voeding gebouwd, welke te zien is in het schema. De 24v voorziening moet +- 500mA leveren, de 5v/9v moeten samen zo'n 50mA leveren.

http://sander.beeking.nl/schema.png

LM7805+LM7809 aangesloten op de LM7824 omdat deze maar tot 30v aankunnen, de LM7824 tot 40v. Zoals in het schema te zien is, is alleen de LM7824 verbonden met de massa, de andere 2 regelaars zijn via het koelelement verbonden met de LM7824, en zo dus ook met de massa.

Na gelijkrichten+elco is de spanning zo'n 38v, en geven alle spanningsregelaars ook het goede voltage af. Ga ik de voeding echter belasten, kakt het hele zooitje in. Voltage na de elco wordt 30v, 24v wordt 21v, 5v wordt 4v en 9v wordt 7v. Dit slechts bij een belasting van 250mA.

Wat zie ik hier over het hoofd en kan de oorzaak zijn voor deze dip?

Groet, Sander

DE OLDE

Overleden

In ieder geval de stabilistors ontkoppelen met keramische condensatoren van ca 100nF , anders kan de boel intern gaan oscilleren etc.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Heb je iets meer gegevens over de transformator die je hebt gebruikt?

Ik zou de ground zeker samen nemen. nu loopt al je stroom door de middelste pin van je 7824. dus de 5v en de 9v.

dit mag inderdaad weinig uitmaken, maar in theorie kan de stroom voor spanningsval zorgen over de aansluiting, waardoor de referentie van je 7824 verschuift, wat oscillaties in de hand helpt.

GMT+1

En ik zou voor het elektrisch contact niet volledig blind varen op de geleiding via het gemeenschappelijk koelblok, hoewel ik zou zeggen dat die spanningsval daar niet (helemaal) aan te wijten zou zijn bij 250mA.
edit: Progger was me voor met een soortgelijke opmerking.

De opmerking van DE OLDE is wel terecht, heb je de spanningen al eens op de scoop bekeken?

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

als ook bij de elco inelkaar stort....

vrijwel zeker te krappe trafo of idd een te grote stroom (Als gevolg van oscillaties)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Transformator is deze. 24v 0.67A

Ik heb geen digitale scoop, maar het beeld van de 24v ziet er zo uit (klikbaar):

http://sander.beeking.nl/scoop.jpg

Hierop is dus enige oscillatie te zien, maar niet veel.

Zal even de ground doorverbinden en mijn bevindingen posten.

Edit: Massa doorverbonden, maakt geen verschil. Spanning blijft inkakken.

Edit2: Dit is de scoop van de voeding, voordat hij de regelaars ingaat(onscherp, kreeg hem niet gefocust :(, wel klikbaar):

http://sander.beeking.nl/scoop2.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 31 mei 2013 18:11:18 (10%)

je hebt een 7824 gebruikt met een 24v trafo, de spanning onder vollast zakt te ver wrs. een 78xx regelaar heeft minimaal 3,5v ( beter is 5v ) meer als de uitgangsspanning nodig om goed te werken. zakt de spanning onder die grens dan gaat de uitgang rare bijwerkingen krijgen. dit kun je vooral goed zien als je een digitale paneelmeter erop hebt aangesloten. die gaan steeds staan wippen op de laatste digits..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat was mijn eerste gedachte ook, maar na gelijkrichten+elco is de spanning zo'n 38v, tijdens belasting zo'n 30 á 31v. Dat leek mij genoeg voor de regelaar..

heb je die 24v ook echt nodig, ik wil je enkel 9v en lager?

waarom heb je anders zo'n onzuinige schakeling? kun je beter een schakelende regelaar pakken, dan heb je iets meer stroom over op je output.

GMT+1

meen dat de 78xx regelaars max 30v meer kunnen hebben als de uitgangsspanning van de regelaar, dus dat moet goed zijn.

een mkt 0,1uf dichtbij de in en uitgang van de regelaar over de min en plus zetten scheelt al veel. vooral als de regelaar veel stroom moet leveren zijn die ontstorings condensatoren nodig.. de 1000uf elco ook niet te ver van de regelaar zitten? achter de regelaar een 10uf elco zetten is ook wel nodig, helemaal kaal zonder afvlakking werken ze minder goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb de 24v ook echt nodig, is de voeding voor de leds. De 9v/5v is voor de elektronica erbij.

Had eerst een schakelende voeding, met 6A output, maar dat vond ik zonde om te gebruiken bij een "klein" verbruik als deze.

Edit: Ik zal even op zoek gaan naar een paar condensatortjes ed, maar zou dat werkelijk de bron van al dit zijn?

Edit2: Tussen de elco en de regelaars zit +- 20cm draad.

De oorzaak is dan waarschijnlijk de ontbrekende ontkoppelcondensatoren, maar buiten dat heb je voor 600mA DC een trafo van 1A nodig.

High met Henk

Special Member

oscilaaties op zo'n lange tijdbasis zijn niet te zien, dan meot je toch EHt de tijdbasis behoorlijk bijdraaien, frequenties zullen veel hoger zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Probleem opgelost :+

Een stel ontkoppelcondensatoren doet wonderen. Bij belasting is voltage nu 23.7v, zeer netjes dus. Bedankt voor de hulp allen!

Moet er nog een 10uF elco bij of is die overbodig?

DE OLDE

Overleden

Een stel c's doet wonderen en anders is het d****n :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2013 16:04:21 schreef sander95:
Moet er nog een 10uF elco bij of is die overbodig?

Dat is wel zo verstandig bij elke uitgang van een 78xx regelaar.

En zou je aub de volgende keer niet weer afbeeldingen van 3MB willen posten, het had binnen 100kB gekund.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.