Rgb leds

Beste allen,

Voor het eindproject van mijn studie industrieel ontwerpen ben ik een interactief apparaat aan het ontwikkelen, wat de gebruiker feedback zal geven door middel van licht (ik kan hier niet de precieze werking uitleggen). Om hiervan een model te maken wil ik RGB LED's gaan gebruiken welke in een plaat acrylaat schijnen, en deze LED's laten reageren op lichtsensoren.

Nou heb ik van deze zaken geen kaas gegeten, dus wilde ik hier een paar vragen stellen. Wat voor componenten zal ik nog hebben, en waar kan ik deze bestellen?

Ik zit te denken aan een aantal LED's, een gelijk aantal LDR's en weerstanden. (Elke led moet reageren op een andere ldr..) alleen weet ik niet wat voor grootte van weerstanden ik nodig heb voor een bepaald type led. Hebben jullie een idee hoe ik dit makkelijk aan kan pakken, welke onderdelen ik nodig heb en waar ik deze onderdelen gemakkelijk kan bestellen?

Alvast bedankt,

Niels

Dat valt met de beste wil van de wereld niet te zeggen als je niet uitlegt wat het apparaat moet doen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het gaat er om dat ik een plaat heb waar meerdere lichtsensoren in zitten, en zodra op deze plaat een voorwerp wordt geplaatst moeten bepaalde LED's gaan branden, die dus verbonden zijn met de lichtsensoren waarboven dat voorwerp geplaatst is.

Ik wil dus een heel simpel dingetje hebben met een stroombron, een led, een weerstand en een ldr, zodat die led gaat branden zodra die ldr verduisterd wordt.

Mijn vraag is, hoe weet ik welke componenten bij elkaar passen? En waar kan ik dit bestellen?

Je zal toch wat basis begrippen moet bestuderen.

Belangrijkste: Led heeft een voltage nodig en een beperkte stroom, die laatste beperk je doorgaans door een voorschakelweerstand (zie 'artikelen' op de website 'Leds').

De vraag is of je echt zo eenvoudig kan werken als je zegt, met slechts een LDR en LED, er zit namelijk een factor 100 of meer verschil tussen 'huiskamerlicht' en 'zonlicht'. Moet het in beide situaties werken wordt het toch wat lastig. Lekt er nog wat licht door de glasplaat wordt het ook lastiger.

Misschien heb je een fototransistor nodig.

Wat voor soort leds heb je op het oog? 500 lumen 3 Watt monsters of gewoon kleintjes?

Zoals ik al zei, heb hier echt geen verstand van, en wil een simpel modelletje maken voor mijn presentatie. Het hoeft alleen in de huiskamer te werken, met simpele kleine LED's.

Deze is redelijk foolproof:

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/41/diversen/schemerschakela…

Je kan zoiets ook als kant en klaar pakketje vinden bij conrad.nl bijvoorbeeld hebben ze de kitjes van velleman.

Frederick E. Terman

Honourable Member

'Wat het moet worden is geheim, en zelf weet ik er geen klap van. Dus jullie moeten helpen.
En het is simpel, dat weet ik dan weer wèl heel zeker."

Tja, dit moet een eitje voor ons zijn, anders zijn we als CO geen knip voor de neus waard.

Input: omgevingslicht. Met welke verlichtingssterkten reken je?
Output: Ledlicht. Welke lichtstromen (per kleur) heb je nodig?
Omzetting: welke regels moeten voor het omzetten van input naar output gebruikt worden?

Of zeg je: bedenk maar wat voor mijn opdracht, later verzin ik er wel een eis bij waarvoor dat dan de oplossing was?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Sorry als ik iets verkeerd zeg. Ik heb alleen wat hulp nodig bij het bepalen van welke onderdelen ik nodig heb. Als ik online zoek vind ik tientallen soorten LED's, LDR's, weerstanden, en ik neem aan dat ik niet zomaar wat bij elkaar kan rapen en aan elkaar solderen.

Als ik een schakelingetje heb waarbij ik een ldr en een led heb, en zodra ik m'n vinger d'r op houd gaat t lichtje branden dan ben ik al helemaal blij. Het licht is gewoon het licht wat in een huiskamer te vinden is, de sterkte van het licht uit de LED's doet er niet zoveel toe, liefst redelijk fel.

Volgens mij heb ik niet gezegd dat jullie niets waard zijn? Ik vraag t alleen maar even....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 juni 2013 19:24:11 (8%)

Arco

Special Member

De bovengenoemde schakeling nabouwen voor iedere led...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Nbrandhorst
Op basis van je gegevens (" ik RGB LED's gaan gebruiken " en "reageren op lichtsensoren") kan ik op je vraag: "Wat voor componenten zal ik nog hebben, en waar kan ik deze bestellen?" het volgende antwoord geven:

Je zult leds, lichtsensoren en weerstanden nodig hebben. Alsmede wat stuurchips. Bijvoorbeeld een microcontroller zoals een AVR of PIC. Deze kan je kopen bij een webwinkel. Bijvoorbeeld Conrad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

No worries! Er komen hier vaak mensen met 'een simpel dingetje' die gaan dan de eerste 8 pagina's alleen maar herhalen dat het simpel moet (en volgens hun idee), elke andere simpele, goedkope en eenvoudge manier wordt genegeerd omdat die eigenlijk toch niet zo simpel is als dat ze gehoopt hadden :)

Koop (kant&klare) kitjes van velleman of bouw de genoemde schakeling. Veel eenvoudiger kan niet. Een LDR of fotodiode gaat geleiden met licht en dat wil jij juist niet, met een transistor zorg je voor het omgekeerde effect.

Je kan zelf wat expirimenteren als je wil op circuitlab.com. Hou de stroom van het ledje op 20mA, neem 5 (USB), 9(batterij) of 12(adapter) volt. Zie artikelen op deze site voor berekenen van voorschakelweerstand bij een led.

(RGB led hebben we het hier niet over tenzij je die simpel gebruikt als zijnde 3 aparte leds met 3 aparte schakelingetjes. Anders, zie reactie van rew)

Als je studeert aan 1 van de 3 Nederlandse technische universiteiten waar ze IO aanbieden, dan zijn er vast wel collega-studenten van de EL faculteit die je willen helpen.
Wat ik begrijp van een kennis die IO/ID in Twente doet, is dat ze al vrij snel multidisciplinair werken, dus dat zou geen probleem moeten zijn, dunkt me.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ik een schakelingetje heb waarbij ik een ldr en een led heb, en zodra ik m'n vinger d'r op houd gaat t lichtje branden dan ben ik al helemaal blij.

Ah, dat is duidelijk. Dan kom je terecht bij schakelingen als deze:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000154.png
Bron
In jouw geval kan S1 weg (gewoon doorverbinden). C1, R1 en R2 vervallen daardoor ook.
R3 is de LDR.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 juni 2013 08:08:24 schreef rew:
Waarom zit R5 daar?

Mmm, fetje blijft iets langer open bij lichtflitsen (koplampen van auto's e.d.) ?

.... met 24 pF input capacitance van de bs170 een tijdconstante van ongeveer een halve microseconde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Geen idee, eerlijk gezegd. Kwaad kan het ook niet..

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 juni 2013 10:04:30 schreef rew:
.... met 24 pF input capacitance van de bs170 een tijdconstante van ongeveer een halve microseconde.

Klopt, lijkt me wat kort, misschien moet R5 oscillatie met LDR tegengaan of gewoon iets wat is blijven hangen tijdens het ontwerp.