Zwevend Net

Beste forum leden.

Ik zit met het volgende,
Ben bijna klaar met niv. 4 MBO, Werkvoorbereider / Technicus.

Moet alleen nog wat verslagen maken, en daar heb ik een paar vragen over.

Ik maak o.a. een verslag over medische ruimtes.
Dit omdat we het afgelopen jaar in het UMCG Groningen (ziekenhuis)heel wat installatie's hebben geïnstalleerd.

Mijn vraag wat ik al bij diverse mensen heb neer gelegd maar niet goed verhelderd kan krijgen is het "Zwevend net".

Hoe werkt dat principe nou?

Voor klasse 2 en klasse 3 ruimtes moet je volgens de NEN 1010 een mes keten gebruiken (Medische Elektrische Scheiding). Het principe van deze trafo is dat de bedrijfszekerheid gewaarborgd word, en zelfs bij een eerste fout niet uitschakelt. Aangezien je dan te maken hebt met een zwevend net kun je een spanningsvoerend deel aan raken zonder een oplawaai te krijgen. Pas bij een 2e fout valt de installatie af.
Aardlekschakelaars hebben geen zin, omdat je zogezegd geen referentie hebt.. Daarvoor wordt dus isolatiebewaking ingezet.

Waar het mij om gaat is, hoe word dat zwevend net nou gecreëerd?
En dat geld volgens mij lang niet bij alle soorten trafo's, alleen als ze galvanisch van elkaar gescheiden zijn toch?

Misschien kan iemand mij hier meer informatie over verschaffen, zoals ik zei niemand heeft het mij nog echt helder kunnen uitleggen. Heb natuurlijk ook research gedaan op internet en bij verschillende fabrikanten maar niks kunnen vinden.

En wat ik me verder nog afvroeg, wanneer moet of moet je juist niet een aggregaat plaatselijk aan aarde hangen? Want aggregaat zie ik gewoon als een IT stelsel.

Alvast bedankt.

Een zwevend net heb je alleen bij galvanische scheiding, primair en secundair zijn nergens met elkaar verbonden.

De trafo zelf heeft ook nog iets van een speciale constructie waardoor primair en secundair ook bij een isolatiefout gescheiden blijven.

In 2003 zat er bij mijn weten nog geen isolatiebewaking in de OK 's van het UMCG.

Een aggregaat hang je eigenlijk altijd aan aarde.
Je doet dit alleen niet als:
Je isolatie bewaking hebt en de aggregaat dus zelf geen aarde levert.
De aarde ligt nl aan je sterpunt en dat zou dan de eerste fout zijn waarop je isolatiebewaking reageert.

Ok bedankt voor de informatie en snelle reactie.
Zat ik dus wel in de goeie richting.

Bij een MES keten zijn de primaire en secundaire kunt volgens mij ook nog dubbel geïsoleerd.

Maar snap het nog niet helemaal.

Er is dus geen geleidende verbinding primair en secundair.
Dit is toch het principe van galvanisch gescheiden?

Dus door elektro magnetisch me krijg je de spanning op de secundaire wikkeling en kan daar stroom lopen.

Maar hoe zit het dan met de aarde in bijv. de wcd's die achter de trafo hangen? Want vanaf de MK word er wel een aarde mee genomen naar de trafo en ook aangesloten (primair).

In het UMCG hebben ze al een hele tijd isolatiebewaking. Het betreft zowel het oude systeem als het nieuwe systeem wat we nou overal aanbrengen.. Zie http://www.benderbenelux.com/sites/default/files/downloads/IZ427_DB_nl…

Op dit systeem word nu overgeschakeld.

Ik weet 100% zeker dat ik die daar toen niet tussen gezet heb, en ik heb toch behoorlijk wat OK's daar verbouwd en die zijn na elke verbouwing volledig extern gekeurd.

Als je die vereffening niet meeneemt dan krijg je natuurlijk geen eerste fout te zien.
Tevens wil je alle metalen in die OK op dezelfde potentiaal hebben, daarom verbind je elk metalen deel met een vereffeningsblok.
De verplaatsbare machines vereffen je met die aarde.
Bij het achterwege laten daarvan zou je een fout kunnen hebben in 1 machine(1e fout) en op een 2e machine de 2e fout.
Isolatie bewaking ziet het niet omdat de fout niet op de aarde komt.
en de patient hangt er als belasting netjes tussen.

Volgens mij staan er ook plaatjes van in de nen.

Het word allemaal extern gekeurd ja.
In elk geval wat ik allemaal gezien heb
is wel met isolatiebewaking.
Geen OK's gedaan voornamelijk uitslaap 24 uur, ic's etc.

Ja klopt met vereffeningsblok.
In de voedingskabel naar de wcd vanaf de secundaire kant van de trafo gezien zit geen aarde nee.

Men gebruik hiervoor de NEN aarde zoals veritas zo mooi zegt.

Dat is de aarde die vanaf de MK naar het CAP punt leid in de ruimte,
vaak een 16 of 25mm2. Vandaar uit worden dan SAR punten gecreëerd die op hun buurt weer de apparatuur en pv's vereffenen.

Snap wel beetje de werking van het "zwevend net" maar als het mogelijk is graag wat meer informatie. Vind het ook zeker een boeiend onderwerp.

Meer is zo'n net niet.
Een secundaire die alleen 2 aderig naar de apparatuur loopt en nergens verbonden is met aarde.