Digitale potmeter

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Beste CO'ers,

Ik ben bezig om een digtale potmeter (MCP41010) via SPI werkend te krijgen, maar ik heb daar een vraagje over. Als ik via mijn c programma de potmeter eerst in de laagste stand zet (0x00) en daarna in de hoogste stand zet (0xFF) dan meet ik het volgende:

0x00 : 68 ohm -> dit klopt, want de potmeter heeft een typ wiper resistance van 52 ohm (en max 100 ohm).

0xFF : 8.38 kohm (direct op de icpinnetjes gemeten)
0xFF : 5.8 kOhm (als ik via de breadboard draadjes meet)

totale weerstand = 8.3 (als ik op de pinnetjes meet)

Alles zit op een breadboard, als ik dan het ic'tje uit het breadboard haal en ergens anders plaats (dus zonder voeding en spi draadjes ect) dan meet ik bij de totale weerstand: 13.3 kOhm (met draadjes in breadboard) en 16 kOhm direct op de pinnetjes.

vraag 1: Waarom zit er al zoveel verschil tussen direct op de pinnetjes meten of via de draadjes die in breadboard geprikt zijn. Lijkt mij dat de weerstand dan juist hoger zou moeten zijn.

vraag 2: Waarom is de weerstand (van de totale weerstand) opeens zoveel lager als die aangesloten is?

Ik meet met een normale multimeter.

Gr, Conara

De waarde had toch 10k nominaal moeten zijn, of lees ik het typenummer verkeerd?

Het lijkt er op dat er wat schort aan je meet-methode. De basis meting zou impliceren dat er 15-20k aan "lek weerstand" in je breadboard zit. Dat lijkt me stug. Maar voor de zekerheid moet je dat even controleren. 5k8 meten, chip er uit, oneindig meten.

Een andere mogelijkheid is dat je voeding onstabiel is. Heb je een ontkoppel-C-tje gemonteerd tussen de voedingspennen van de chip?

@arco hieronder: Klopt!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmmm bedankt voor de tips ik heb het ic'tje er uitgehaald en dan heb ik een weerstand van rond de 250kOhm. Ik denk dus dat er iets mis is met het breadboard. Zal even een ander stukje van het breadboard proberen.

EDIT: Overal waar ik meet meet ik een weerstand van slecht 200 a 300 kOhm. Dus willekeurige punten pak ik dan steeds. Dat is toch wel erg weinig of?

[Bericht gewijzigd door conara op dinsdag 4 juni 2013 12:43:27 (26%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor een gewoon breadboard is dat gek, ja.
Aan de andere kant is het dan weer niet laag genoeg om van 8,3k 5,8k te maken.

Controleer je multimeter.

Goed punt. Meet de meter met de pennen los in de lucht wel oneindig?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 4 juni 2013 11:08:37 schreef conara:
Alles zit op een breadboard, als ik dan het ic'tje uit het breadboard haal en ergens anders plaats (dus zonder voeding en spi draadjes ect) dan meet ik bij de totale weerstand: 13.3 kOhm (met draadjes in breadboard) en 16 kOhm direct op de pinnetjes.

Zonder voeding? Een digitaal potmeter-IC werkt alleen wanneer de voedingsspanning aanwezig is...

Op school werkte het zooitje wel en ik dacht dus dat het aan het breadboard lag, want had op school een ander breadboard gebruikt. Kom ik thuis werkt het weer niet goed. Ik dus even me handen meten en ja hoor dat was de fout die ik maakte... Van hand tot hand is de weerstand ongeveer 100kohm. Heb een soort klemmetjes er opgezet en nu werkt het wel goed.

Het probleem is dat we in dit schema: https://www.dropbox.com/s/d3kwwv4l3dhdrbe/schematic-digitalpotentiomet… de potmeters die zijn omcirkeld willen kunnen aansturen m.b.v. een microcontroller. De opamps worden gevoed met +15v en -15v. Ik kom gewoon niet tot een goede oplossing hoe dit aan te pakken. Digitale potmeters geven problemen, namelijk ze kunnen de voedingsspanning niet aan (en volgens mij de wisselspanning).

Totaal wil ik in dat schema dus de volgende "dingen" kunnen aanpassen, namelijk: Bass, trebble, volume en balance.

kortom:

- digitale potmeters werkt niet i.v.m. de hoge spanningen die die niet aankan (en de ac spanningen).
- PGA's werkt denk ik ook niet want die kunnen niet vervangen worden in het schema.
- Iets met digitale schakelaartjes zodat je de vervangingsweerstand veranderd. (zie dit topic) Origineel, maar vraag me af of dit een gangbare manier is van oplossen, want dan kan ik ook nog wel andere oplossingen bedenken met bijvoorbeeld een LDR en een ledje. Dit lijken mij echter niet de met "nette" oplossingen.

Of ga ik nu te kort door de bocht om de digitale potmeters en PGA's af te schrijven.

Extra achtergrond informatie:

Het desbetreffende schema hebben we gekregen (van school)en we moesten zelf berekeningen maken voor de waarden van de weerstanden en condensatoren. Dit is gelukt in de simulatie en zijn dat nu aan het testen op een breadboard. Een ander deel van het project is om een digitaal "iets" hierin te verwerken. Nu hadden we bedacht om d.m.v. rotary encoders, LCD scherm en andere knopjes de voorversterker te kunnen regelen. Toen dachten we aan digitale potmeters, maar dat kan volgens ons niet (en de docent). Dus mijn vraag is of we een trucje kunnen toepassen of dat we dit op een andere manier kunnen aanpakken. Een duw in de goede richting zeg maar.