storing op telefoonlijn+nieuwe kabel ?

Hallo,

Een serieuze vraag.

Ik woon in een appartement (belgie) ; de telefoonkabel waarover het internet loopt blijkt een enorme storing te hebben. Ik kan niet meer dan 82kb/s downloaden. (iets wat me raar lijkt dat het altijd hetzelde is).

Maar blijkbaar moet ik zelf opdraaien voor de kosten. Probleem is dat de binnenkomst van de kabel ongeveer op 100 meter van mijn appartement ligt: ik moet door 4 verdiepen en ondergrondse garagen...

een aantal vragen

1)ik heb zelf een trace kit, mag ik die zomaar aansluiten op mijn lijn en dan gaan zoeken waar ze ligt. Mijn trace kit is een goedkoop exemplaar dat geen spanning aan kan. (ik kan natuurlijk slechts op 1 geleider spanning zetten).

2)zou het zinvol zijn om de draad pakweg in het midden door te knippen en daar de modem te gaan nakijken op goede snelheid?

3)bestaat er een toestel dat storingen ongeveer kan lokaliseren in afstand?

4)hoe zouden jullie een nieuwe kabel trekken: de oude vasthaken aan de nieuwe: maar wat lijkt de beste manier om dit te doen, en welke kabel trekken. (liefst een afgeschermde, want gaan 100 meter langs een pak voedingskabels...)

dank

Shiptronic

Overleden

ik zou het modem verplaatsen en een UTPkabel trekken.evt met POE.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je mag geen modem plaatsen in de globale ruime van een appartementsgebouw, dacht ik zo.

1. Als je de kabels vanboven en onder afkoppeld mag je best een tracer gebruiken, dacht ik zo.

2.niet echt, kun je zien in je modem wat je status is van je dsl verbinding? Eventueel je modem in het begin zetten en dan direct zien wat je status is is die al slecht dan zit het in de grond en kun je er niet aan. Ga dan maar naar Teleslnet.
http://img818.imageshack.us/img818/3476/dslstatus.jpg

3. ja bestaat, maar is nogal kostelijk om maar 1 keer te gebruiken

4. kabel goed vast maken aan de andere en dan hopen dat je erdoor geraakt.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

dankjewel

1) ik kan de modem niet in de "openbare ruimte" zetten, dat is een betonnen bunker, nergens ontvangst daar binnen.
Jij zou eventueel power over internet gebruiken, dus de modem ergens dicht bij de kast zetten en dan over de powerline het signaal decoderen ? Wil ik niet doen, want er ziten ook verschillende kasten in het gebouw; het is niet echt een standaard app-gebouw, er zitten allerlei functies in het gebouw en er is nooit echt een plan van aanpak geweest...

2)kabels afkoppelen is niet echt een optie , dan heb ik niets meer en heb ook geen hoe noemt die tang nu weer... (waarmee ze de draden in de houder prikken...)

3)hoe ga ik naar Teleslnet ?

4)ik zou die speciale meter kunnen huren ? wat is de naam eigenlijk.

5)heb net gezien, er komt een kabel binnen met 4 draden, ik heb niet de indruk dat het tweede paar is getest, daarnaast komt er nog een telefoonkabel binnen, die niet gebruikt wordt, daar zitten ook 4 draden in; al een hele hoop opties... Je zou denken dan de technici van Belgacom dat zouden controleren, maar neen.

ga ze nog eens contacteren.
dank

1. Je werkt over wifi of bedraad?

2. rj11 tang, meestal zit dat ook op een rj45 tang. Heb hier zelf ook dsl liggen en beneden hangt mijn modem (in de kelder) en boven staat de router, deze is verbonden met utp kabel omdat ik geen goesting had om mijn telefoon kabel tot boven te trekken.

3. Telenet werk over de coax.

4. eens opzoeken

5. dus je hebt 2 telefoon draden liggen? Zie eens of die beneden ook aankomt of meet eens of er "signaal" opstaat.

Je zult iets moeten doen wat betreft draden, dus zonder internet ga je altijd even zitten.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Arco

Special Member

Je kunt met de bestaande kabel nog wel wat uitproberen. Je kunt proberen 2x2 aders parallel te zetten, of om de overige aders te aarden aan 1 kant.
Meestal zijn het 2x2+1 kabels (4 aders + aarddraad), dus 3 aders aarden. (liefst aan de telefoonaarde; de kabelmantel of blanke draden van de grondkabel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

en testen of het aan de kabel van de algemene ruimte naar jouw flat ligt of de kabel die van buiten komt. door de modem aan te sluiten op het isra punt in de algemene ruimte met een kort stukje draad. zo te horen gebruik je een wlan verbinding dus kun je een laptop meenemen in die ruimte en kijken of je daar wel sneller internet hebt. zo niet is de kabel van belgacom rot, zo wel is de interne kabel slecht. of de interne kabel is te lang en de verkeerde soort kabel om adsl over te kunnen trekken. bijv 4x0,5 over 100m is voor adsl niet geschikt, dat ligt in veel oude gebouwen van het isra naar de aansluitingen nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Bij veel oudere binnenkabels in Belgie zit er lak op de aders; kijk ook of die er goed afgekrabd is!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dank voor de antwoorden

Er zijn 3 stopcontacten voor telefoon in het appartement,(heb ze even open gedaan) en blijkbaar zit achter elke stekker een telefoondraad.... De belgacom man heeft dit niet bekeken.

Het zou dus kunnen dat al die draden (steeds 2 paar) naar de centrale in de kelder gaan.

ik zou er graag de tracer op zetten. om dat zelf na te gaan.

hoe zouden jullie dat doen ? eerst nameten of er spanning op zit of niet: wat moet ik meten ? 50-60Vdc ?

indien zo, dan veronderstel ik niet dat ik er de tracer mag op aansluiten ?
(de tracer kan het ook niet aan, deze is niet in staat om een spanning te verdragen)

indien de tracer het toch aankan: ga ik dan de andere lijnen storen ? de centrale storen ? kortom hoe werken die zaken, misschien heeft iemand een pdf.

veel dank

ps; de contacten lijken goed afgekrabt, ze werken vroeger... ik denk dat er ergens onder de "baan" een knik in de kabel is gekomen.

ps2: de belgacom lijn komt perfect binnen in het gebouw, het is de interne bekabeling daarover bestaat geen twijfel.

[Bericht gewijzigd door fille op maandag 10 juni 2013 00:23:51 (14%)

allereerst: dat je tegen 82kb/sec download wil niet veel zeggen hé. als er slechte bekabeling is zou volgens mij de modem zelf geen syncro kunnen houden.

hang allereerst maar eens een netwerkkabel tussen uwe modem en uwe pc en test dan nog eens (eventueel eens met een 2de pc om de computer al te kunnen uitsluiten). als u snelheid dan wel goed is, heb je storing op je wifi kanaal (buren, microgolf, ander zendtoestel). als ik mijn microgolf aanzet in de keuken, viel mijn internet weg als ik in de sofa surfte (microgolf stond aan de muur achter de sofa). heb nu de wifi boven gezet zodat de microgolf niet meer in het 'path' zit.
eventueel kanaal aanpassen kan ook.

blijft de boel slecht, dan hang je de modem eens beneden, zit daar dan ook met je laptop en test opnieuw. nog slecht: belgacom bellen, daar beter, kan je eens de kabel een stukje afknippen en opneiuw verbinden. boven in je app ook een nieuwe aansluitdoos plaatsen. lukt dit alles niks, dan pas interne bekabeling vervangen

BTW: je wifi werkt toch goed en de ADSL verbind toch hé? met welke snelheid verbind je modem (als die 1.1Mbit is kan je namelijk niet veel sneller dan 100-120kb/sec), dus ook als je laptop wifi kaart maar op 1.1Mbit is ingesteld (vandaar de test met netwerkkabel).

anders moet je je locatie eens invullen, misschien dat iemand je hierbijwat kan helpen dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik surf enkel via vaste kabel.
alle opties zijn getest, het is effectief de kabel tussen het binnenkomen van de lijn en mijn appartement: het is dus interne bekabeling

ik heb een lijn van 450kb/s en dat deed ze tot voor kort ook.

het probleem is de bekabeling.

vochtprobleem?

aansluitingen eens vernieuwen, alle aftakkingen van diene kabel opsporen?
je hebt namelijk 3 telefoondozen zeg je, alle 3 met een kabel naar de kelder? of hangen ze ergens samen.

in die telefoondozen, zitten daar soms nog filters in? in die oude telefoondoosjes vond je diagonaal zo een geel blokje met weerstandje ofzo aangesloten. als er geen stekker ingeplugged is, hangt die filter namelijk op u lijn. als er zo nog aanwezig zijn, eruit slopen.

als ze ergens samenhangen, haal die doos uit elkaar, zoek de draad die uit de kelder komt, hang aan die doos je modem met een nieuwe aansluitdoosje (als enige draad) en test opnieuw. dergelijke aansluitingen waar meerdere draadjes afgetakt worden zijn een miserie voor ADSL.

anders zit er niks anders op dan een nieuwe draad van kelder naar boven te trekken (neem dan UTP kabel, heb je nog genoeg paartjes over voor later)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 juni 2013 11:36:45 schreef fille:
1) ik kan de modem niet in de "openbare ruimte" zetten, dat is een betonnen bunker, nergens ontvangst daar binnen.

Op 10 juni 2013 15:11:19 schreef fille:
ik surf enkel via vaste kabel.

Waarom begin je dan over geen ontvangst in een betonnen bunker? Dan doet dat toch niet ter zake?

If you want to succeed, double your failure rate.

daar waar de kabel binnenkomt in het gebouw is op de -2 en dat is een enorme betonnen constructie. Geen gsm ontvangst... mocht je daar de modem zetten dan geraakt het wifi signaal nooit tot op het appartement.

daar waar mijn modem staat (in mijn appartement) op de +1 heb je wel wifi. (iets minder beton en staal)

ik heb de lijn vandaag uitgemeten. de fout zou niet bij mij liggen.

in mijn appartement komt binnen
0.8888Vac 55.5khz
5.914Vdc

Belgacom komt binnen met
0.9641Vac 56Khz
6.102Vdc

de technische dienst wist mij telefonisch te zeggen dat ze opnieuw (derde keer) gaan langskomen.

Er is dus wat verlies op de lijn maar op 100 meter of meer (kan het niet goed inschatten waar die kabel overal passeert) lijkt me dat heel normaal.

[Bericht gewijzigd door fille op dinsdag 11 juni 2013 19:02:39 (17%)

Arco

Special Member

Er zit waarschijnlijk onderweg ook nog wel een of meer las(sen) in de kabel, 100m trekt men zelden aan 1 stuk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik trek 100m in 1 stuk, kabel in een doos is handig.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

en ook wel 200 mtr, utp is vaker wel langer nog :)

als het pand een bedrijfsachtergrond heeft zou het me niet verbazen dat er nog ergens een verdeler hangt ( per verdieping miss) en alle lijnen over een stamkabel gaan vanuit de kelder. dat zijn vaak 40 aders oid tellende kabels waar meerdere bedrijven/appartementen op aangesloten zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Dat bedoelde ik ook. Voor iedere abonnee een aparte kabel is niet efficient. Meestal zit er een verdeler tussen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hallo

even het verhaal verder zetten.

de technieker van belgacom is langsgeweest.

wat blijkt:

1)het signaal van belgacom komt goed binnen
2)vandaar gaat het naar een enorme verdeeldoos
3)er vertrekken 3*50 pair kabels naar de rest van het gebouw
4)de 50 pair waar mijn kabel tussen zit is volledig gestoord
5)een technieker van het gebouw zal moeten langskomen
6)de belgacom technieker denkt dat er ergens ratten aan de kabel hebben geknaagd of dat er ergens een paar tegen elkaar ligt zonder isolatie.

nog een paar vragen

1)Met een ADC tang kan je de telefoonkabel prikken; maar dat heeft nog een andere naam : een dokker of zo ?
2)Er zijn toestellen die kunnen vaststellen na hoeveel meter de kabel onderbroken of beschadigd is: weet iemand daarvan de naam of het model; kan ik even nalezen hoe dat exact werkt.

dank

1 is een lsatang of dogtang.
2 is een tdr meter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nu kan je met een bieper in je appartement gaan zoeken naar een ander draadje die naar die verdeelkast gaan en probeer eens een ander paartje. misschien zit er nog ene tussen die wel nog goed is

https://www.theelectricaltoolstore.com/images/tenma-toner-probe.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dankjewel voor de replies,

ik heb alle kabels al uitgebiept,
van de 3 aansluitingen die ik heb, dus 3kabel met elk 2 paar, komt er maar 1 paar toe tot in de grote centrale doos. waarschijnlijk is er onderweg nog een aantal dozen waar de draden voorbij komen, maar daarvoor moet de interne dienst met de plannen langskomen....

het is overheid, dus even wachten .

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.