Dit is toch kul?

fred101

Golden Member

1 - Statische lading? Op de plastic behuizing zeker? Boeiend.

Waarom niet ? Juist Isolators zijn perfect in het vasthouden van statische lading. Maar die gaat niet weg door een keer aan en uit zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 juni 2013 14:45:15 schreef KlaasZ:
@Sjoerd K: de aarding van je magnetron is niet in orde.

Of juist wel, maar de aarding van z'n schoenen niet. Hoewel met dat meer een winterprobleem dan een zomerprobleem lijkt, dus kijk toch maar eerst je magnetron na. (Spanningsmeting tussen magnetronbehuizing en iets geaards, daarna als er geen spanning staat weerstandsmeting)

En idd, die helpdesk geeft je een oplossing (hopelijk), maar de onderbouwing...
Hoewel... Als het een vollopend geheugen of omgevallen bitje is... Flash en EEPROM was toch ook statische lading?

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 12 juni 2013 15:15:36 (19%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Had ik ook altijd last van met droge lucht.
Mijn oplossing (echt waar werkt echt) ik tik nu met een leeg blikje de rvs koelkast of magnetron aan en ontlaad mijzelf zonder optater.
Dit werkt alleen met een leeg blikje !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Verdomme, laten die volle blikjes nu net in die koelkast staan, die je open wil maken ;)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 12 juni 2013 15:06:43 schreef fred101:
[...]

Waarom niet ? Juist Isolators zijn perfect in het vasthouden van statische lading. Maar die gaat niet weg door een keer aan en uit zetten.

Ik geef toe dat mijn verwoording wat onpraktisch was. Ik bedoelde inderdaad dat het juist op de plastic behuizing opbouwt, omdat het in ieder geval niet zal gebeuren op de PCB's of andere plekken waar het ertoe doet.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Hensz

Golden Member

Op 12 juni 2013 15:13:06 schreef Lucky Luke:Flash en EEPROM was toch ook statische lading?

Dat zal 'm zijn!

Hoewel ie dan wel heel wisselend volloopt, de ene keer pas na een paar maanden, de andere keer binnen een week. Effecten zijn ook raar en elke keer anders. Gisteren was het dat 't ding een opname niet wilde wissen om vervolgens te vertikken om door te starten na een power cycle. De vorige keer dat ie de lijst met opnames niet correct weergaf, de keer ervoor dat doorspoelopdrachten (on)regelmatig niet of verkeerd geïnterpreteerd werden.

Wat die magnetron betreft zou ik denken dat die KPN-meneer toch gelijk heeft. Als je een optater krijgt bij het openen van de deur, zou dat best wel eens van al die opgehoopte statische lading kunnen zijn, die nu door de geopende duer naar buiten kan. :+

Don't Panic!

In mijn geval weet ik dat zeker !
Ik trek regelmatig vonken met mijn vingers !
Ik heb hier een aantal jaar geleden nog een topic over geopend.
Bij toeval kwam ik erachter dat een leeg blikje het truukje deed.
Sindsdien geen problemen meer met optaters (in elk geval thuis dan)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Vorige week had ik een lekker ding op de bank zitten hier in mij huis. Ze praatte nogal veel, op zich gezellig maar zij bleef maar herhalen in haar verhalen. Ze zat dus in de welbekende repeat modus.

Toen ik haar aanraakte zag ik een vonk overvliegen, en toen dacht ik echt dat ze een storing had. Ik heb haar toen aan een aarddraad uit de wandcontactdoos gelegd en meteen waren alle problemen verholpen. De rest bespaar ik jullie :-)

I love it when a plan comes together !
fred101

Golden Member

Rare vorm van SM ( Stopcontact Massa ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het probleem van de magnetron lijkt wel of het door ons nieuw bankstel komt sinds dien hebben we die schokken wel eens.

Heel goed mogelijk.
Probeer voor de grap het lege blikje eens uit

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Waarschijnlijk bouw je dan zelf een lading op terwijl je op de bank neerploft of er uit opstaat, welke je vervolgens ontlaadt via de magnetron. Het arme ding! Jullie geven hem constant schokken, en hij krijgt daar nog eens de schuld van ook!

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 12 juni 2013 13:12:24 schreef rew:
Mijn ADSL modem heeft een een of andere tabel die volloopt of zo. Dan wordt ie langzaam. En de leveranciers vinden het normaal dat je hem eens per maand reboot. Ik niet.

Toevallig ook een SpeedTouch ST780 ? De mijne heeft er ook last van. Vooral als ik een BitTorrent client aan het werk zet. Dan wordt 'ie niet allen in no-time er traag, maar regelmatig crasht 'ie dan gewoon en reboot 'ie spontaan.
Heeft overigens totaal niets te maken met statische elektriciteit.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@ritmeester: volgende keer met vochtige lucht volblazen i.p.v. droge lucht. ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 12 juni 2013 15:37:37 schreef Gadget_inc:
.. ik tik nu met een leeg blikje de rvs koelkast of magnetron aan en ontlaad mijzelf zonder optater.
Dit werkt alleen met een leeg blikje !

Je elleboog werkt ook goed, zitten bijna geen zenuwuiteindenden in dat losse velletje (knijp er maar eens hard in met je nagels).

Pols, knokkels, handpalm of onderarm voel je over het algemeen ook veel minder van dan je vingertoppen.

Op 12 juni 2013 21:02:01 schreef MNM(tm):
[...]
Toevallig ook een SpeedTouch ST780 ? De mijne heeft er ook last van. Vooral als ik een BitTorrent client aan het werk zet.

Nope! Ik heb een CopperJet 1616-2P. Yep! Precies hetzelfde. Mogelijk van de zelfde bron afgeleide firmware. Ze draaien vaak iets OpenBSD of Linux. En dan een hoop open source dingen en een "afwerking" van de fabrikant zelf.

Op 12 juni 2013 22:27:44 schreef K7Jz:
Pols, knokkels, handpalm of onderarm voel je over het algemeen ook veel minder van dan je vingertoppen.

Ik gebruik liefst m'n dijbeen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 13 juni 2013 08:16:27 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Och hemel. Een CopperJet 1616. *zucht*
Die heb ik een tijdje in de plaats van de ST780 gebruikt.
Dat ding was zo debiel dat 'ie zelfs compleet op z'n smoel ging bij het binnen halen van e-mail. (En echt alléén maar e-mail!)
Vréselijke apparaten, die ook nog eens extreem slecht ontworpen zijn kwa voeding (intern). Die dingen worden echt absurd heet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

de mijne heeft het probleem dat er poorten opgezet worden als ik bepaalde programmas op internet gebruik. normaal wordt die poort x aantal tijd opgezet en daarna verwijderd uit de lijst.

dit verwijderen loopt dus fout waardoor er na een maand ofzo +100 van die dingen open staan.
ff rebooten en die tabel is ook leeg. heb vaak last dat mijn modem/router gewoon nog weigerd internet te geven op het wifi gedeelte.
mijn provider beweerd dat het aan mijn wifi ligt van de computer want de hotspot functie blijft werken (totaal andere netwerkrange).

ik vind het dan verdacht dat zowel mijn pc, als mijn vrouw haar mac als mijn android telefoon op dezelfde moment 'page not available' errors krijgen. terwijl mijn pc (wifi) via remote desktop is verbonden met mijn server (LAN) en die blijft wel doorwerken.

ff de boel stroomloos en alles werkt weer ff voor een maand

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

uPNP staat dan bij jouw op :| bij mij staan normaal alleen de poorten open die ik toegewezen heb. Linksys AM200 & Sitecom N300 (ofzoiets)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Anoniem

Op 12 juni 2013 14:45:15 schreef KlaasZ:
@Sjoerd K: de aarding van je magnetron is niet in orde.

Of juist wel. Daarom krijg je ook Zo'n harde schok als je opgeladen bent.
Misschien eens proberen met echte lederen schoenen te dragen ipv sportsloffen van de Lidl van 15Eu99 met plastiek zolen. :-)

joopv

Golden Member

Hela, rustig aan ja! Die plastic sportsloffen van de lidl zijn 19,99 en geen 15,99.

Op 12 juni 2013 21:02:01 schreef MNM(tm):
[...]
Toevallig ook een SpeedTouch ST780 ? De mijne heeft er ook last van. Vooral als ik een BitTorrent client aan het werk zet. Dan wordt 'ie niet allen in no-time er traag, maar regelmatig crasht 'ie dan gewoon en reboot 'ie spontaan.
Heeft overigens totaal niets te maken met statische elektriciteit.

Dan moet je het aantal connecties in je bittorrent client terugschroeven. Overigens zijn er vrij veel routers die crashen/vertragen door het buitensporig aantal connecties die sommige bittorrents maken.

Veel gebruikers op je wifi is oorzaak no. 2.