IPA en inductors

Ik hen hier geen ervaring mee, dus daarom deze vraag voordat ik dit ga uitvoeren. Ik maak mijn printplaatjes altijd schoon met IPA om de (eventuele) Flux te verwijderen. Nu heb ik een inductor op deze printplaatjes zitten.

IPA 70%: (isopropylalcohol)

Lost IPA de beschermingslak op die op de inductor spoelen zit?

Het gaat hier om een shielded inductor, dus open voor vloeistoffen.

http://i1325.photobucket.com/albums/u637/ritmeester1/inductor_zpsbfb6b56d.jpg

I love it when a plan comes together !

Zou niet zo best zijn als het dat deed...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 14 juni 2013 19:53:05 schreef Gadget_inc:
Zou niet zo best zijn als het dat deed...

Ik begrijp je antwoord niet echt helder. IPA kan ik wel in een plastic bakje van IKEA bewaren en dit bakje lost niet op. Bakje is van plastic. Daarom mijn mijn vraag; lost de beschermlaag van draden in een inductor op door IPA?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Nee,

Enige wat wel eens oploste (kleverig werd) was de impregneerlak op die goedkope Japans/Chinese (kleurige) trafootjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Normaal geeft de fabrikant dat aan in datasheet of andere documentatie.

Ik zou er niet blind vanuit gaan dat alle componenten tegen alcohol kunnen. Maar waarschijnlijk valt het mee.

Op 14 juni 2013 20:11:43 schreef Arco:
Nee,

Enige wat wel eens oploste (kleverig werd) was de impregneerlak op die goedkope Japans/Chinese (kleurige) trafootjes...

Bedankt voor je antwoord, hier heb ik wat aan. Ik ga het morgen proberen.

I love it when a plan comes together !

Voorop gesteld ik ben geen chemicus.....
Maar IPA is doorgaans redelijk safe.
Ik kan me niet voorstellen dat het een uitgeharde lak kan oplossen.
Had je thinner gebruikt, was het een ander verhaal

edit: sorry voor de delay, had niet op posten gedrukt

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 14 juni 2013 20:30:13 schreef Gadget_inc:
Voorop gesteld ik ben geen chemicus.....
Maar IPA is doorgaans redelijk safe.
Ik kan me niet voorstellen dat het een uitgeharde lak kan oplossen.
Had je thinner gebruikt, was het een ander verhaal

Ik ga het gewoon morgen proberen. Ik onderdompel en borstel de smd printplaat met shielded inductor schoon en dan zie ik wel of deze blijft werken na opdroging.

Ik zal het hier, in dit topic melden.

I love it when a plan comes together !

Bij de meeste printassemblagebedrijven is het standaard procedure om de print te "wassen" met IPA. Als een component voor printmontage daar niet tegen kan, dan dient dat duidelijk in de datasheet te staan. Zelfs piëzo piepertjes kunnen er tegen. Daar zit een hittebestendig beschermstickertje op, dat je na het produktieproces dient te verwijderen.

Die spoelen die je laat zien zijn met epoxy afgedicht. Dat gaat nergens heen als je ze in IPA wast.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com