Kortegolfontvanger uit boek 301 Schakelingen.

In het Elektuurboek 301 Schakelingen staat deze regeneratieve ontvanger:

http://www.uploadarchief.net/files/download/simpleshortwave%20receiver%20elektor%20301%20circuits%281%29.gif

Het rare bij dit schema lijkt mij dat de gelijkstroominstelling van de laagfrequentversterker met T4 en T5 meegetrokken wordt wanneer je met P2 de mate van terugkoppeling van de regeneratieve detectortrap met T3 instelt. Mate van terugkoppeling wordt bepaald door de hoogte van de -Ugs en Id van T3. Maar hoe wordt in dit schema voorkomen dat bij het instellen van de terugkoppeling de gelijkstroominstelling van T4 en T5 zover verandert dat de LF-trap niet meer naar behoren werkt?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
blackdog

Golden Member

Hi dawmast,

Ik mis een stukje van je schema, misschien is dit van belang?
De draad die van de collector van de BC557B omhoog gaat.

Ik kan niet inzien waarom de audio trap moet meeregelen wat DC betreft.
De gain wordt door R7+C8 en R9 bepaald. <= vreemd erg hoge AC gain, ivm 4,7uF van C8.
Is je trouwens opgevallen hoeveel filtering er wordt gebruikt?
Het eerste kantelpunt is gemaakt met C5, daarna R5+C7, C9+R8 en als laatste R9+C10.
Beetje vreemde schakeling in mijn ogen...
B.v. R5 en C7 geeft al een kantelpunt van 2,8Khz, daar komt het zelfde nog een keer bij wat betreft R9+C10.
De audio klinkt dan zeker slechter dan een telefoon...

Maar misschien kunnen anderen licht werpen op deze schakeling.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog:

Ik mis een stukje van je schema, misschien is dit van belang?
De draad die van de collector van de BC557B omhoog gaat.

Ik kan niet inzien waarom de audio trap moet meeregelen wat DC betreft.

Dat is de uitgang voor naar een losse versterker.

Je ziet dat de spanning op het knooppunt van R4 en R5 varieert wanneer je met P2 de hoogfrequent terugkoppeling regelt. R4 is immers verbonden met de loper van P2. Daardoor varieert ook de basisstroom van T4. Stel dat je de basisstroom van T4 verhoogt, de collectorstroom van T4 wordt daardoor ook hoger. De spanningsval over collectorweerstand R8 wordt daardoor ook groter. De collectorstroom door T5 die ook door emitterweerstand R7 van T4 loopt, neemt daardoor ook toe. Met als gevolg dat de spanningsval over R7 ook toeneemt. Deze toename werkt de stijging van de collectorstroom door T4 weer tegen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
blackdog

Golden Member

Hi dawmast,

Wat je omschrijft begrijp ik ook, maar waarom moet die audioversterker wat DC betreft meeregelen.
Ik zou het logies vinden als de DC instelling van de audio voorversterker los stond van de terugkoppel toestand van de HF trap.
Maar misschien doet deze schakeling iets wat ik niet zie of snap (behalve dan dat het een vreemde schakeling is)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gewoon een trucje om onderdelen te sparen. Je moet anders AC koppelen (een condensator), DC instelling voor T4 (twee weerstanden), en ontkoppeling hiervan (nog een weestand en elco).
In het werkgebied is de bias van de AF trap zoals getekend voldoende. Wel erg afhankelijk van T3 eigenschappen, moet dus echt een C-versie zijn.

Het probleem met AC-koppeling via een condensator tussen de regeneratieve detectortrap en de LF-trap is dat die samen met de basisinstelweerstand van de eerste transistor in de LF-trap een tijdconstante vormt. Daardoor heb je dan in combinatie met de basis-emitter diode van de eerste LF-transistor grote kans op randgehuil (motorboating, supergenereren in het hoorbare gebied) wanneer je de detector op het randje van oscilleren zet. Zie topic "Randgehuil bij een regeneratieve ontvanger" op http://www.circuitsonline.net/forum/view/104082

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 juni 2013 23:06:53 (28%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Als het echt alleen is om onderdelen te besparen zou ik de ontwerper direct op straat zetten ;-)

Wat betreft de terug koppeling naar het ontvangerdeel.
Ik zou het AF trapje zo ontwerpen dat het een hoge ingansweerstand heeft.
Dat heeft het nu niet, ook komt alle prut op de voeding in het AF deel door slechte ontkopeling van de voeding spanning.
C9 maakt het alleen maar erger.

De inwendige weerstand van de AF trap is erg laag in dit ontwerp.
Dit door de flinke ontkoppeling van de emittor van de BF494 en de lage Hfe van deze transistor enz.

Geen voedings ontkoppeling van het HF deel, geen voedingsontkoppeling van het AF deel.
Van mij mag alles na de BF256 in deze schakeling, richting prullenbak.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Blackdog:

De inwendige weerstand van de AF trap is erg laag in dit ontwerp. Dit door de flinke ontkoppeling van de emittor van de BF494 en de lage Hfe van deze transistor enz.

Geen voedings ontkoppeling van het HF deel, geen voedingsontkoppeling van het AF deel. Van mij mag alles na de BF256 in deze schakeling, richting prullenbak.

Dus de HF-voorverterker, detector, en de LF-voorversterker beide elk apart ontkoppelen met een weerstand van 100 Ohm, een condensator van 100 nF en een elco van 470 uF. En verder na de detector een emittervolger gebruiken om de detectortrap te bufferen, zoals ik dat ook heb heb gedaan in http://www.circuitsonline.net/forum/view/104082#1383697.

Dat sommige ontwerpers vergeten om diverse trappen in versterkers en ontvangers van elkaar te ontkoppelen, hoe is dat mogelijk! Ontkoppeling is toch één der basisprincipes in de elektronica.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
blackdog

Golden Member

Ha die dawmast,

Daarom blijf ik er hier ook op hameren dat ontkoppeling noodzaak is.

En je alleen maar bezig houden met je B.O.M. zo'n slechte eigenschap is...
Kijk alleen maar naar de vele China producten als je ze open maakt.
Alles is weg gelaten, wat in hun ogen maar mogelijk is.
Ja ik weet het, er zijn ook uitzonderingen.

Ik heb gewerkt aan een product voor Philips en kreeg een lijst met onderdelen waarmee ik het moest doen.
Het was echt vloeken in de kerk bij Philips, dat ik aan kwam met een CA3100 van RCA, een breedband opamp.
Er was betaalbaar, niets anders te krijgen in die tijd, dus hij is er wel ingekomen :-)

Dan heb ik het nog niet over de vele versterkers en wat TV's die ik heb gerepareerd.
Dit alleen maar omdat er beveiligings componenten waren weg gelaten (meestal opzet of dommigheid)
Dan kwam er weer een "service notitie" van zon apparaat' dat als je het apparaat
onderhanden kreeg, je er diverse componenten bij mocht gaan plaatsen i.v.m. betrouwbaarheid.

In tijdschrifeten en op het Inet is zoveel rommel te vinden,
en iedereen schijnt elkaars fouten graag over te nemen.
Ik ga er maar van uit dat dit is, omdat je van fouten veel leert ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Ontkoppelen van de voedingslijnen is inderdaad belangrijk.
Maar goed ontkoppelen, lage impedantie over een bepaald frequentiebereik, is (soms) niet zo eenvoudig.

M.b.t. het DC koppelen van diverse trappen.
In een opamp zijn alle trappen DC gekoppeld.
Dit kan ook voordelen hebben of qua gebruik noodzakelijk zijn.
Maar met losse componenten en geen verplichte DC koppeling is het eenvoudiger om toch een condensator te gebruiken.

M.b.t. het besparen van onderdelen.
Lang geleden, niet het begin van een sprookje ;), waren elektronica onderdelen duur. Toen had het misschien zin om dit te doen.

Bij veel schakelingen die ik maak is wel tot 50% van de onderdelen voor beveiliging. Een voeding met 7812 en 7912 heeft 4 diodes voor beveiliging, 2 weerstanden om 3 tot 5mA te trekken, eventueel 2 leds en dan nog een smeltveiligheid bij de trafo.
Een varistor en 2 condensatoren aan de primaire kant van die trafo komen er vaak ook bij.

Hoi Dawmast,

Ja deze schakeling heb ik een tijdje getest en vond het een waardeloos ding..
Die van Conrad werkte beter en stukje eenvoudiger te maken..
Het apparaat heeft nogal de neiging zeker als je de aarde verbindt of als deze per ongeluk los raakt hinderlijk te gaan piepen..
Kortom ik zou zeggen er zijn betere schema's te vinden..
De print waar hij opgebouwd staat gaat binnenkort ook weer leeg..voor een andere schakeling.

Groetjes:Ramon

Op zich zou deze deze ontdempingsschakeling met de FET wel goed moeten werken. Maar je had beter een aparte FET er bij moeten nemen die als detector werkt. FET zodanig instellen dat die ingesteld staat op het kromste gedeelte van de -Ugs/Id-karakteristiek.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 juni 2013 23:07:06 (52%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Nou ik had al problemen om met een normale Ge diode er ontvangst uit te krijgen, had 4 stuks liggen en volgens deze schakeling allemaal kaduuk....nagemeten maar ze werkten alle 4 dus daar ging het al mis eigenlijk.
Even de spanning gemeten over de kring en voor de grap een Si diode erin gezet en verdomd ik hoorde eens wat KG stations binnenkomen.
Maar heb hem al eens meer gebouwd en met Ge diode erin maar de regeling vind ik niet erg soepel verlopen.

Wilde hem nog een keer een kans geven maar het ding werkt gewoon in mijn ogen niet lekker..
Beste ontvangertje van elektuur blijft toch de diode ontvanger met een boostertrap erom heen gebouwd die je kan vinden in het Radiobouwboek waar wel meer goed werkende Audion en DC schakelingen in staan.
Alleen geef ik dan de diode een hele kleine voorspanning waardoor de gevoeligheid vele malen hoger wordt en je zelfs op 3 meter band FM redelijk goed ontvangst uit kan halen en dat met een BC torretje.
Ik denk dat ik uit dat zelfde boek eens de DC ontvanger gaat bouwen met 3 transistoren, niet al te moeilijk en stabiel.
Moet alleen even spoel materiaal kopen want daar moeten de spoelen wel afgeschermd zijn.

Groetjes:Ramon

Op 18 juni 2013 22:16:36 schreef RamonHF73:Ik denk dat ik uit dat zelfde boek eens de DC ontvanger gaat bouwen met 3 transistoren, niet al te moeilijk en stabiel. Moet alleen even spoel materiaal kopen want daar moeten de spoelen wel afgeschermd zijn.

Om meer gevoeligheid te krijgen, kun je aan de ingangskring nog een ontdempingsschakeling hangen. Je krijgt dan een directe conversieontvanger met een regeneratieve voortrap.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

De ontwerper van deze ontvanger had veel beter een 7809 moeten gebruiken om daarmee het ontvangergedeelte te voeden. Omdat een regeneratieve schakeling in feite een oscillator is, is het van groot belang dat die een stabiele voedingsspanning heeft. En tussen de AF-eindtrap en de AF-voorversterker adequate ontkoppeling van de voedingsspanning toepassen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mel

Golden Member

De schakeling heeft 2 nadelen: het is al heel wat jaartjes oud,EN het is een schakeling van Elektuur >:)
Ik heb nog nooit een Elektuur schakeling gezien die meteen in een keer werkte.(behalve de fuse-destroyer) :)
Waarom niet gewoon een DC-ontvanger gemaakt? Met een beetje aandacht en de juiste afscherming, werkt dat beter dan een superreg.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 5 mei 2018 14:52:09 (23%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Dat viel wel mee toch?
De Elektuur visserijband\80 meterband DC (jaren 80) werkte in ene keer.
Er zaten alleen van die rare varicaps in, KV1235.Je zocht je het apelazerus leplazures(er was nog geen internet)naar die dingen,toen al bijna nergens verkrijgbaar.
Alleen DIL had ze.

Op 5 mei 2018 14:48:15 schreef mel:
De schakeling heeft 2 nadelen: het is al heel wat jaartjes oud,EN het is een schakeling van Elektuur >:)
Ik heb nog nooit een Elektuur schakeling gezien die meteen in een keer werkte.(behalve de fuse-destroyer) :)
Waarom niet gewoon een DC-ontvanger gemaakt? Met een beetje aandacht en de juiste afscherming, werkt dat beter dan een superreg.

Wat is het probleem dat Elektuur schakelingen ontwerpt die die niet meteen goed functioneren? Heeft dat met een gebrekkige kennis en ervaring van de ontwerpafdeling te maken?

Deze ontvanger is geen superreg, maar een normale regeneratieve ontvanger. Er zit hier namelijk geen quench-circuit om te kunnen superregenereren. Voor AM is dit prima te gebruiken, voor SSB is een directe-conversie ontvanger beter geschikt.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
bprosman

Golden Member

Ik heb nog nooit een Elektuur schakeling gezien die meteen in een keer werkte.(behalve de fuse-destroyer)

Wat is het probleem dat Elektuur schakelingen ontwerpt die die niet meteen goed functioneren? Heeft dat met een gebrekkige kennis en ervaring van de ontwerpafdeling te maken?

Is ook een beetje "urban legend", heb vroeger best veel gebouwd uit Elektuur en over het algemeen werkte dat prima. Ja er bestond "Het lek van Elektuur" waar aanpassingen, verbeteringen enz in gepubliceerd werden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 5 mei 2018 17:28:19 schreef dawmast:
[...]

Wat is het probleem dat Elektuur schakelingen ontwerpt die die niet meteen goed functioneren? Heeft dat met een gebrekkige kennis en ervaring van de ontwerpafdeling te maken?

Deze ontvanger is geen superreg, maar een normale regeneratieve ontvanger. Er zit hier namelijk geen quench-circuit om te kunnen superregenereren. Voor AM is dit prima te gebruiken, voor SSB is een directe-conversie ontvanger beter geschikt.

Een ontwerpafdeling die zn brood ermee verdiend, zou het wel beter kunnen doen...
En ja is idd geen superreg, excuus...
Een goede DC ontvanger is trouwens heel moeilijk te gebruiken voor AM...Maar wat zit er nou nog in AM op de kortegolf..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

In Radio Bulletin noemde men die herstellingen van fouten "Errata".
Er zullen weinig publicaties zijn waar geen fouten in staan. "Niets menselijks is ons vreemd" zou op een delftsblauw tegeltje boven ieders bureau moeten hangen :+

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ha dawmast ,

Heb je er ook wel iets mee ontvangen ? ik heb indertijd ook eens een ontvanger ontworpen.
Ben benieuwd wat je denkt te ontvangen van daag de dag met zo'n ontwerp.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 5 mei 2018 19:13:20 schreef electron920:
Ha dawmast ,

Heb je er ook wel iets mee ontvangen ? ik heb indertijd ook eens een ontvanger ontworpen.
Ben benieuwd wat je denkt te ontvangen van daag de dag met zo'n ontwerp.

Ik had dit ontwerp ooit een keer getest, maar het beviel mij niet zo. Ik zou het regeneratieve gedeelte niet tegelijkertijd als detector gebruiken, maar een aparte detector gebruiken d.m.v. een FET ingesteld als een Drain end Detector.

Ik werk het liefst met gemakkelijk verkrijgbare BC'tjes om daarmee rechtuitontvangers te bouwen. Bijv. Regeneratieve ontvanger met een interim HF-versterker tussen Q-Multiplier en AM-detector.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zaterdag 5 mei 2018 19:35:02 (11%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Dawmast,

Ik weet niet of het mag maar zet die gegevens van L1 er ook bij?
Gestel dat iemand het een wil proberen.
Ik geloof trouwens dat ik dit schema LANGngngng geleden ook gebouwd heb!
(als dit dat schema is kreeg ik het niet draaiende)
Was bij dit schema ook een print?

Altijd leuk dit soort schema’s
Veel van dit soort schema’s van elektuur elex driehondert zoveel schakelingen geprobeerd te maken.
(vaak mislukte het zoals Mel ook al schrijft, hoog waarschijnlijk ook door eigen fout!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wikkelgegevens L1:

De terugkoppelwikkeling bestaat uit 6 windingen en de afstemwikkeling bestaat uit 25 windingen op een Amidon ringkern T94-6. De terugkoppelwikkeling bij het koude einde van de afstemwikkeling.

Verder zit er geen print bij dit schema.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.