mosfets...alternatieve types

Ik wil toch graag eens de vraag in de groep gooien. Ik heb heel veel hulp gehad, maar zo eenvoudig is het niet voor mij uit verschillen die volgend zijn op het type nummer eruit te halen.

Ik heb het voorbeeld gepost ivm de IRFP140....dan heb je nog een a, een n....

op anderstalige fora lees ik over "die schrink". Dat is het enige zinnige wat ik vind, ik wordt zelfs een beetje boos op mijzelf dat ik er niet aan uit geraak:)

de ene zegt dat de a-versie een vernieuwend type is...ok maar wat dan. En op het einde van de rit hoor je..neem het datablad erbij.
Kan ik wat concrete hulp krijgen wat dikwijls het verschil is bij die afkortingen.
npb heb ik door..dat zou iets te maken hebben met loodvrij?
Bij transistors merk ik het ook ... dan heb je ook weleens een a of b of c versie.

Het typenummer zal wel een belangrijke rol spelen. Maar in welke mate is het achtervoegsel belangrijk? Uit de databladen lijd ik af dat bv de uitgangsimpedantie anders is. Maar wanneer moet je daar rekening mee houden. Als ik iets koop van een componentje vraag ik ..het is toh dezelfde..en dan kom ik thuis en zie ik ineens een n of een a of een c ipv een a. (dit zijn dan aankopen uit de winkel).

Maak ik mij teveel zorgen? Ik wil het gewoon goed doen

maartenbakker

Golden Member

Uitgangsimpedantie heb ik nog nooit in typenummers van transistoren gecodeerd gezien.

Reden dat je naar het datablad verwezen wordt, is dat het per merk en soms per type verschilt wat een achtervoegsel of zelfs invoegsel betekent.

Bij FET's is een A of andere volgletter vaak een modernere versie (meestal zwaarder, soms lichter) zoals BUZ90 en BUZ90A, maar die letter kan ook in het typenummer staan: STP5NA60 - STP5NB60 - STP5NK60 zijn vergelijkbaar maar wel andere varianten op het thema.

Bij Europese kleinsignaaltransistoren geeft de letter achter het type vaak een binning (sortering in catgorieen) op hFE aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 juni 2013 19:41:13 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je het verschil tussen twee types niet weet, is de korste klap gewoon gaan zoeken op exact de typenrs. Als je dan de datasheets naast elkaar legt, dan moet het verschil in de basis-parameters snel opvallen. Die parameters staan meestal op pagina 1.
Met dat a type krijg ik een sheet met als titel "Advanced power mosfet". Misschien is dat de "a"?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bij sommige transitoren is er een -A een -B en een -C die aangeven wat de max spanning is. Bij anderen heb je diezelfde achtervoegsels om HFE ongeveer 150, ongeveer 250 en ongeveer 400 aan te geven.

Kortom je kan er op voorhand niets over zeggen.

Als het de max spanning betreft, kan je wel zeggen dat als je de C (de hoogste max-spanning) krijgt, er geen enkel bezwaar zou moeten zijn als er origineel een -B in zat.

Als je een C krijgt terwijl je de B vervangt en het is de Hfe, dan zou het ontwerp raar zijn als het dan niet meer werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/