Touchsensor Atmel AT42QT1010

Dag allemaal.

Recent ben ik een nieuw project gestart. Hierbij ben ik van plan om mijn toiletbediening aan te sturen via touch sensoren.

Nu ben ik al een aantal dagen bezig geweest op een breadboard maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik maak gebruik van een AT42QT1010 IC welke ik op een board heb gesoldeerd. (ook doorgemeten, en alles zit er goed op)

Nu heb ik de documentatie bekeken, en hierin stond het volgende:

http://catalog.gaw.ru/project/images/components/at42qt1010_pic2.gif

In all cases the rule Cs >> Cx must be observed for proper
operation; a typical load capacitance (Cx) ranges from
5 – 20 pF while Cs is usually about 2 – 50 nF.
A series resistor, Rs, should be placed in line with SN
SK to the electrode to suppress ESD and EMC effects.

Nu heb ik ook wat voorbeelden op inet gevonden waarbij er gebruik word gemaakt van 0.1u voor cX en 22u voor Cs.. En heb dit geprobeerd, maar zonder success.

http://s12.postimg.org/bqb6ll5il/test.jpg

Heeft hier iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Docs: http://www.farnell.com/datasheets/1714150.pdf

EricP

mét CE

Ik zie een elco als 'ontkoppeling'. Zet daar eens iets keramisch of zo voor neer... Ik denk dat deze ICs redelijk gevoelig zijn op de voeding. 'Brom' daar zou wel eens brom aan de ingang kunnen veroorzaken. De AGC knijpt de boel en je ingang wordt ongevoelig(er).

klein is fijn

Moderator

a typical load capacitance (Cx) ranges from 5 - 20 pF
[...]
Increasing amounts of Cx destroy gain, therefore it is important to limit the amount of stray capacitance on both SNS terminals.
[...]
Note: A bypass capacitor should be tightly wired between Vdd and Vss and kept close to pin 5.

Mede daardoor is deze schakeling iets wat je niet op een breadboard kan testen. De capaciteit tussen de contacten onderling ligt minimaal ook in die range. Zo'n chipje kan je eigenlijk alleen fatsoenlijk testen op een testboard.

Op 16 juni 2013 19:39:54 schreef EricP:
Ik zie een elco als 'ontkoppeling'. Zet daar eens iets keramisch of zo voor neer... Ik denk dat deze ICs redelijk gevoelig zijn op de voeding. 'Brom' daar zou wel eens brom aan de ingang kunnen veroorzaken. De AGC knijpt de boel en je ingang wordt ongevoelig(er).

Bedankt voor uw reactie.

'Ontkoppeling' bedoel je hiermee de bypass condensator van 0.1u?
Bovenin heb ik nog een ontstoord condensator gezet over mijn voeding, maar ik begrijp dat dit board teveel 'ruis' geeft..

Het zijn misschien wat leek vragen, maar mijn achtergrond ligt niet in de electronica. Vandaar dat ik er niet zo veel vanaf weet.

Op 16 juni 2013 20:25:06 schreef klein is fijn:
[...]Mede daardoor is deze schakeling iets wat je niet op een breadboard kan testen. De capaciteit tussen de contacten onderling ligt minimaal ook in die range. Zo'n chipje kan je eigenlijk alleen fatsoenlijk testen op een testboard.

Bedankt, goed dat ik dat weet! Ik wist niet dat een testboard en een breadboard zoveel uitmaakte. Direct solderen op een gatenbord (hoe heet dit vaktechnisch?) is misschien de beste optie..?

Voor voeding gebruik ik een universele adapter van 2amp, is dit wel bruikbaar voor mijn toepassing?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2013 20:17:26 (31%)

EricP

mét CE

Alhoewel kif op zich gelijk heeft met die broodplank, denk ik dat het in jouw geval wel losloopt - je detectie vlak hangt maar aan 1 'reepje'.

Voor iemand die geen electrotechnische achtergrond heeft, weet je goed het verschil tussen ontkoppel en bypass :) Inderdaad, ik bedoel die bypass tussen pin 2 & 5. In de omschrijving wordt die nadrukkelijk genoemd, daar kun je uit concluderen dat dat ding belangrijk is (da's gewoon 'begrijpend' lezen en heeft niks met technisch inzicht te maken). Een elco is te 'traag' (als ik het zo mag verwoorden); het ding reageert niet leuk op 'hoge' frequenties.

Haha, ik heb mezelf al wel ingelezen :)

Klopt ik had ook wel begrepen dat deze belangrijk is, omdat deze de ruis wegneemt, alleen dat een elco te traag is wist ik niet (weer wat geleerd)

Ik heb maar 1 keramisch cab liggen en deze is 22u. Maakt dit iets uit? In de manual staat weinig over capaciteit voor de bypass (maar ik lees voornamelijk 0.1u en 10u..)

Ook de serie weerstand word niets over gezegd (heb er nu een 4k7 tussen zitten)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2013 20:17:44 (44%)

De capaciteiten zijn verkeerd:
Cx bestaat niet fysiek dat is de schematische representatie van je touch-vlak.Rs heb je niet echt nodig, die is meer voor ESD protectie.
Verder is Cs een tamelijk klein condensatortje :iets in de orde grootte van 22nF.Soldeer die zo dicht mogelijk bij het IC.
Verder : die losse draden,dat gaat allemaal verkeerd.Je hebt een veel stabielere opstelling nodig.Het is namelijk zo dat het IC bij het opstarten de capaciteit van je sensor gaat meten en dat daar een referentie niveau wordt bepaald.ald de capaciteit traag verandert door bijv. temperatuur, dan zal dat referentie niveau mee veranderen.
Als de capaciteit snel verandert wordt dat gezien als een "touch"
Je snapt nu natuurlijk wel dat al die losse draden bij elke keer dat je het spul verschuift over je werktafel andere capaciteit hebben en dat de interne software daar gewoon tureluurs van draait.
Dus : breadboard weg ,koop gaatjesprint en doe ook die ELCO's weg.
Koop een aantal waardes keramische condensator in 0805 (da's nog te doen) zoiets van 10nF,22 en 47nF.dan kun je wat expirimenteren.
een C van 47nF is ook prima als ontkoppeling voor de voeding.
bouw alles stabiel op en zorg dat er geen bewegende draden zijn.

Op 17 juni 2013 12:18:21 schreef MC6800:
De capaciteiten zijn verkeerd:
Cx bestaat niet fysiek dat is de schematische representatie van je touch-vlak.Rs heb je niet echt nodig, die is meer voor ESD protectie.
Verder is Cs een tamelijk klein condensatortje :iets in de orde grootte van 22nF.Soldeer die zo dicht mogelijk bij het IC.
Verder : die losse draden,dat gaat allemaal verkeerd.Je hebt een veel stabielere opstelling nodig.Het is namelijk zo dat het IC bij het opstarten de capaciteit van je sensor gaat meten en dat daar een referentie niveau wordt bepaald.ald de capaciteit traag verandert door bijv. temperatuur, dan zal dat referentie niveau mee veranderen.
Als de capaciteit snel verandert wordt dat gezien als een "touch"
Je snapt nu natuurlijk wel dat al die losse draden bij elke keer dat je het spul verschuift over je werktafel andere capaciteit hebben en dat de interne software daar gewoon tureluurs van draait.
Dus : breadboard weg ,koop gaatjesprint en doe ook die ELCO's weg.
Koop een aantal waardes keramische condensator in 0805 (da's nog te doen) zoiets van 10nF,22 en 47nF.dan kun je wat expirimenteren.
een C van 47nF is ook prima als ontkoppeling voor de voeding.
bouw alles stabiel op en zorg dat er geen bewegende draden zijn.

Dat verklaart een hoop! Ik snapte ook niet zo goed waarom ik in sommige schema's geen Cx tegenkwam... Ik heb inderdaad een aantal keramisch cams besteld, en ook een gatenbord. Deze kwamen vanmiddag binnen. Breadboard heb ik weer netjes opgeborgen, en heb zojuist alles op het gatenplint gesoldeerd. bypass C(100nF) en Cs 47nF En het werkt perfect!!

Bedankt voor jullie tips en adviezen! Zaterdag ga ik weer verder knutselen..