Twee accu's via diodes met elkaar verbinden

Sine

Moderator

Je bent niet de eerste die dit probeert ... serie en parallel is slecht te combineren ;)

Je schema werkt ... alleen zul je op de aansluitingen waar je 36V getekend hebt ook vrolijk 72V hebben.

De plus via de eerste diode en de min via de laatste diode, de twee diodes in het midden doen ... niets.

Is er dan geen andere oplossing?
Zijn er geen toestellen voor handen die 2000W continue kunnen leveren met ingangsspanning 36 en uitgang 72?
Of andersom, dat ik een 72V heb en een step down naar 36 voor een vermogen van 2000W?

Was een aggegraat niet een slimmere keuzes geweest ?
Dit ook ivm, met het iedere keer laden van de accu's en slijtage ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

Je kunt je lampen per twee in serie schakelen, al het andere wordt omslachtig.

Afhankelijk van het type verlichting

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ach, een agregaat stinkt, moet je altijd naft voor halen en maakt storend lawaai dat de geburen wakker maakt.

De buurman van de andere wei heeft de politie aan zijn deur gehad voor nachtlawaai. Na 22 uur moet het immers "stil" zijn.

Daarmee de keuze om met een accu te werken.

Een agregaat lost in deze situatie nog steeds niets op, zit nog altijd met 2 verschillende spanningseisen...

De verlichting zal dus aangepast moeten worden dan...

Pfff, lekker veel werk :(

Mosterd na de maaltijd.
Maar had je daar bij de aanleg al geen rekening mee kunnen houden ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Je zou misschien ook met een relais steeds om kunnen klapperen van accu, totdat ze leeg zijn.
Dan haal je de 36 volt eerst uit de ene, na een minuut (of langer) weer uit de andere, enzovoort.

[Bericht gewijzigd door Olap op maandag 17 juni 2013 20:15:52 (35%)

Waarom niet een kleine 72V accu erbij voor de pomp?

benleentje

Golden Member

Zet de accus in serie dat je 72V hebt. Stel dat je 10 lampen heb. % sluit je er dan aan op de onderste accu en 5 op de bovenste accu en je pomp sluit je op de 72V aan. Zo heb je toch ook dubbele capaciteit omdat je maar de helft op 1 accu aansluit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Gadget_inc

Ik heb dat niet aangelegd :P
(stal en wei is gekocht in staat zoals het nu is)

36V is zo'n rare spanning om mee te werken, ofwel 12V ofwel 24V.

Die pomp heb ik achteraf bijgeplaatst en voor de 72V keuze gegaan omdat 37+37=74.

@Olap

Dan staat mijn licht te knipperen met een interval van 1 minuut, tmoet wel geen discotheek worden he, of een h.....kot :P

@Zonnepaneeltje
In vorm met opladen wordt alles dan ook weer ingewikkelder, nu is het zo, 1 lader aansluiten op de accu en klaar :)
Anders moet ik nog 2 accu's van 36V samenstellen, deze in serie plaatsen en wanneer ik wil opladen moet ik of
- een 72V lipo lader kopen (het geld groeit niet op me rug, zo'n 20s lader kost 500euro of meer)
- de accu uiteentrekken tot 36V en parallel schakelen en bij op de andere accu voor mee op te laden

Ook niet echt een ergonomische oplossing...

@benleentje

Een zeer creatieve oplossing. Maar het probleem is dat ik de verlichting dan moet herwerken, kan ik beter de verlichting gewoon naar 72V ombouwen en 1 aansluiting behouden.
Anders zit ik met de verlichting om te bouwen en 3 aansluitingen voor op de accu...

Toch hartstikke bedankt voor alle voorstellen!
Misschien zit er toch een nuttige tussen :)

Ik begin stilletjes aan de fout in het schema te begrijpen.

De stroom neemt altijd de gemakkelijkste route.
Aangezien de diodes een spanningsval creëren, zal de stroom nooit door de diodes lopen. Maar via de zwarte geleider. De innerlijke weerstand van de accu's is kleiner dan de 2 diodes.

Stel nu, (even volledig theoretisch), moesten we de stroom kunnen manipuleren. Stel, we zetten 3 diodes in serie in de zwarte draad (die naar links wijzen), dan is er 1 diode meer dan de 2 die overgeslagen worden.

Snappen jullie wat ik bedoel?

Zou het theoretisch zo mogelijk zijn?

Moest het mogelijk zijn, dan ben ik van plan om eens met 2 9V accuutjes te testen.

Verlichting zal omgebouwd worden, kan ik ineens de staat van alles controleren en volledig naar wens maken, want had over een paar puntjes toch kritiek eigenlijk...

Sine

Moderator

Niet helemaal

'de makkelijkste weg' is een hele gevaarlijke uitspraak, die je het beste gewoon kunt vergeten.

Accu's die hard in serie door middel van diodes ( of wat anders ) parallel gebruiken gaat NIET, hoe graag je dat ook zou willen.
Het is een logisch gevolg van spanningsverschil, de spanning aan de buitenste diodes is groter dan aan de binnenste, dus gaan de buitenste in geleiding, en de binnenste zullen sperren.

Op 17 juni 2013 20:49:09 schreef TimVer:
Stel, we zetten 3 diodes in serie in de zwarte draad (die naar links wijzen), dan is er 1 diode meer dan de 2 die overgeslagen worden.

Het enige resultaat zal zijn dat de 74 volt iets lager wordt, maar je blijft op beide uitgangen die hoge spanning houden.
Het is gewoon niet mogelijk om accu's tegelijk parallel en in serie te schakelen.

Aangezien een moderator mijn ander topic sloot omdat het over hetzelfde gaat, ben ik dus niet anders verplicht om diezelfde vraag hier te stellen, terwijl de titel absoluut verschillend is, het is niet omdat het dezelfde accu gaat waarover ik spreek dat het zomaar hetzelfde probleem is en dus bij elkaar hoort in 1zelfde onderwerp.
---------------------------------------------------------------------

Hallo allemaal.

Ik heb 2 36V accu's in serie staan.

Graag hou ik de spanning van iedere accu in het oog.

Nu zou ik graag een schakeling maken dat een spanningsverschil weergeeft.

Niet duidelijk hierboven, maar hier komt het op neer:

Er is een grote verbruiker op 72V aangesloten.
Maar op 1 accu is een zeer kleine verbruiker aangesloten om 36V te hebben.

Nu zou ik graag op tijd weten wanneer ik deze kleine verbruiker moet wisselen naar de andere 36V accu.

Dit met een simpel schakelingetje.
Deze schakeling meet de spanning van de 1ste 36V accu.
En de spanning van de 2de 36V accu.

Visuele weergave met bvb. 4 leds op rij als het volgt:
(rode) (gele) (optioneel een groene) (gele) (rode)

(optioneel: wanneer beide accuspanning hetzelfde zijn, brand de groene led)

Wanneer de 1ste accu (bvb.) 1V lager is dan de 2de accu, brand de 2de led van links (gele)

Wanneer deze 2V lager is, of meer, dan brand de rode led (meest linkse)

Wanneer de 2de accu 1V lager is dan de 1ste, dan brand de gele led (3de van links)

En wanneer de 2de accu 2V lager is, of meer, dan brand de rode led (4de van links).

Hopelijk is het duidelijk, zoniet, vraag maar raak en hopelijk kan ik het duidelijker uitleggen.

Alvast bedankt voor de moeite!

(graag ook dan de topictitel veranderen naar hetvolgende:

"Serieschakeling accu met middenaftakking en serie verschilspanningsmeting"

of zoiets in den aard, want een ander onderwerpstitel vind ik niet voor de 2 problemen samen

Dank bij voorbaat)

Ik zeg, 30A belasting -> spanningsdip -> systeem schakelt om -> spanningsdip
En je hebt een flipperkast gebouwd
Is een klok niet een stuk simpeler?

Sine

Moderator

Het wordt er allemaal niet duidelijker op zo, is die kleine verbruiker je verlichting ? Of hebben we het weer over heel wat anders ?

Vandaar dus ook een ander topic. (maar daar zijn sommigen het niet eens mee)

Vele malen makkelijker, maar ik zal de nieuwe situatie dan maar eens uitleggen.

De stal is grotendeels omgebouwd. (daar gaat mijn midweek verlof)
Zo goed als alles staat nu op de 72V.

Sommige overbodige verlichting is er tussen uit en op sommige plekken bij geplaatst.
Een deel halogeenspots vervangen door led en kom nu uit op 9-11A bij de 72V accu.

De 36V dient nog voor het automatisch systeem voor de drinkenbakken en de watertanks.

Per drinkbak is er een aansluiting dat mechanisch gestuurd een leiding opent om de drinkbak per dier te vullen. (onder bepaalt niveau gaat het terug open en vult bij, is door een vlotter gestuurd).

Parallel over deze mechanische afsluiter staat een elektromagnetische afsluiter, dus wanneer ik het reservoir bijvul met de pomp is het ook de bedoeling dat elke afzonderlijk drinkbak tot de maximum bijgevuld wordt om maximale opslagcapaciteit aan water te bekomen.

Deze sturing is op 36V en ben niet van plan om dit alles te veranderen of waar mogelijk een serieweerstand voor te berekenen en bij te plaatsen.

Op 36V wordt er naar schatting iets van een 250Wh verbruikt op een dik uur. Dus waarschijnlijk gemiddeld van een 6A...

Nu als ik dit zo laat, dan zijn de 2 accu's redelijk ver van elkaar ontladen en is het laden hiervan niet meer in serie mogelijk, omdat het vermogen van de balancer niet voldoende is om dit in 1 lading recht te trekken.

Die 1V verschil is een voorbeeld en ervaring zal uitwijzen op hoeveel ik dit zal zetten.

@DK, het is niet de bedoeling dat dit automatisch overschakelt.

Op 17 juni 2013 20:23:09 schreef TimVer:

@Zonnepaneeltje
In vorm met opladen wordt alles dan ook weer ingewikkelder, nu is het zo, 1 lader aansluiten op de accu en klaar :)
Anders moet ik nog 2 accu's van 36V samenstellen, deze in serie plaatsen en wanneer ik wil opladen moet ik of
- een 72V lipo lader kopen (het geld groeit niet op me rug, zo'n 20s lader kost 500euro of meer)
- de accu uiteentrekken tot 36V en parallel schakelen en bij op de andere accu voor mee op te laden

Op 19 juni 2013 23:00:12 schreef TimVer:

De stal is grotendeels omgebouwd. (daar gaat mijn midweek verlof)
Zo goed als alles staat nu op de 72V.

Sommige overbodige verlichting is er tussen uit en op sommige plekken bij geplaatst.
Een deel halogeenspots vervangen door led en kom nu uit op 9-11A bij de 72V accu.

De 36V dient nog voor het automatisch systeem voor de drinkenbakken en de watertanks.

Per drinkbak is er een aansluiting dat mechanisch gestuurd een leiding opent om de drinkbak per dier te vullen. (onder bepaalt niveau gaat het terug open en vult bij, is door een vlotter gestuurd).

Parallel over deze mechanische afsluiter staat een elektromagnetische afsluiter, dus wanneer ik het reservoir bijvul met de pomp is het ook de bedoeling dat elke afzonderlijk drinkbak tot de maximum bijgevuld wordt om maximale opslagcapaciteit aan water te bekomen.

Deze sturing is op 36V en ben niet van plan om dit alles te veranderen of waar mogelijk een serieweerstand voor te berekenen en bij te plaatsen.

Op 36V wordt er naar schatting iets van een 250Wh verbruikt op een dik uur. Dus waarschijnlijk gemiddeld van een 6A...

Nu als ik dit zo laat, dan zijn de 2 accu's redelijk ver van elkaar ontladen en is het laden hiervan niet meer in serie mogelijk, omdat het vermogen van de balancer niet voldoende is om dit in 1 lading recht te trekken.

Die 1V verschil is een voorbeeld en ervaring zal uitwijzen op hoeveel ik dit zal zetten.

@DK, het is niet de bedoeling dat dit automatisch overschakelt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Niet beginnen aan een omschakelsysteem, aangezien het NIET om een kleine stroom gaat. Gebruik een schakelende voeding om van 72V naar 36V te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aangezien fouten maken menselijk is.

Moet ik mij hierbij excuseren voor een fout.

Wat gebeurd er als ik de 2 36V accu's parallel schakel om in parallel op te laden?

Knetter, knetter, mischien hier en daar een gesmolten stekker, omdat de spanning te ver van elkaar verschilt. Lipo's zijn goed in het leveren van gigantische stromen en dat zal hier dan ook gebeuren.

Maar stel nu, dat ik toch een 20s lipo lader heb gekocht.

Heeft de balancer niets mee te maken.

Wat mogelijk is, is dat ik in de tussentijd toch een 20s lipo lader gevonden heb.

Staat nergens vermeld.

----------------------------------------------------------------

Dus wat de bedoeling is,

is dus een antwoord krijgen op mijn vraag in plaats van fouten te gaan zoeken.

Kan er iemand mij verder helpen met het elektronica plaatje, met ledjes?

Om al dit gedoe te vermijden werd er dus een ander topic geopend met een andere vraag, met een heel andere inhoud.
Dit topic gaat over hoe het schakelen, parallel en serie aftakken.

Mijn ander topic ging over een mooi elektronisch plaatje voor verschilspanning te meten, niet met elkaar te maken en als mensen nu de zoek gebruiken, raken ze hier niet, omwille van de titel.

Dank u moderators!

Lekker veel gerotzooi en off topic in plaats van alleen maar lekker bruikbare info en tips.

@maartenbakker, ik heb al 3 uur het net liggen afzoeken naar een dc naar dc step down converter, maar heb nog geen ene gevonden die de ingangsspanning van mijn batterij aankan. De hoogste die ik gevonden heb is 62V. En als je hoger dan 63V gaat, dan blaas je om te beginnen al alle condensators op, en god weet wat de volgende stap is.

Heeft u misschien een link naar zo'n toestel?
Max spanning accu is 84V, min spanning is 60V. Uitgangsspanning tussen 40 en 32V. En liefst min 750w constant.

Dank bij voorbaat.

Ik heb er al gevonden die tot 156VDC aankunnen maar de uitgangsspanning is dan max 13.8VDC :| kijk hier eens: http://kellycontroller.com/dcdc-converter-c-33.html

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Misschien zijn er schakelende voedingen te vinden die normaal voor AC netspanning bedoeld zijn, maar ook werken op de spanning die je hebt. Vrijwel alle SMPS voedingen voor netspanning werken prima op DC, en sommigen hebben een breed ingangsbereik.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
maartenbakker

Golden Member

Nou, als je niet blij bent met de antwoorden die je krijgt (gerotzooi en off-topic) dan betaal je toch een consultant? Ik daag je uit om een betere bron van gratis informatie en meedenken te vinden.

Reden dat het voor jou niet overzichtelijk is, is dat je oplossingsrichtingen kiest en die los wilt gaan uitwerken voordat je een idee hebt of ze wel handig zijn (je hebt kans dat het deelprobleem ondanks loskoppeling van het hoofdprobleem toch wordt opgelost, maar dankzij die loskoppeling onhandig of onbruikbaar is).

Daardoor raakt het eigenlijke vraagstuk inderdaad compleet buiten beeld, maar de oorzaak ligt toch net iets anders.

Verder on-topic: Converters met input range 72-84V zijn zowel voor loodaccu's en lithiumaccu's vrij handig, bijvoorbeeld in electrische voertuigen. Het leek zo simpel, maar eentje met de juiste uitgangsspanning vinden is toch minder makkelijk dan gedacht (vaak komt er 12V of 24V uit of zelfs lager). Een andere optie kan zijn om een wide-range voeding te vinden, maar die beginnen vaak ergens bij 90VAC (126VDC).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."