Veel desolderen

Nu ik steeds meer schakelingen maak en componenten gebruik wil ik een heel grote vooraad aanleggen.
Oude printplaten heb ik nog volop met mooie werkende componenten,
maar dat "pooje" na "pootje" lossolderen is wel mogelijk en gaat relatief snel maar een component kraken of een gloeiende soldeerbout kunnen na lange tijd ook wel tegen steken.
Nu dacht ik een iets een soort verwarmde plaat ofzo waar je een printplaat oplegd en die door de warmte alle componenten gelijdelijk naar omhoog uit de plaat duwt liefst wel wat profesioneel ogend geen gassoldeerbout onder een stuk ijzer .
Maar hoe begin ik hieraan nu mijn labo voeding af is heb ik wat tijd om dit idee uit te werken al reken ik ietswat op jullie hulp.
Enigen ideeën?

EricP

mét CE

Zitten er dan zoveel interessante onderdelen op die PCBs? Nieuw kost het geen drol en het scheelt je veel foutzoeken naar iets wat toch niet helemaal jofel meer blijkt te zijn.

Interessante onderdelen haal ik meestal met hete lucht van het SMD rework station los.

Lopen al meerdere draadjes over hetzelfde onderwerp !
Even de zoekfunctie gebruiken :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op printplaten zitten vaak massa's aan componenten
die ook al kost een weerstan 2cent enzo
op een zo een plaat vb: 20weerstanden 30condensatoren 5transistoren 20 diodes 5 leds een potentiometre een relais en een hoop draden met klemmen en noem maar op.
Dat maal een garage vol printplaten is gelijk aan heel veel centen en vooral een heel grote hoop componenten die ik dringend nodig heb.
Maar ik wil zo een plaat om er veel ineens te solderen.

Op 17 juni 2013 20:04:33 schreef Gadget_inc:
Lopen al meerdere draadjes over hetzelfde onderwerp !
Even de zoekfunctie gebruiken :-)

Ja en nee de andere draad gaat over een gewone soldeer bout ik wil een soort warmte soldeerplaat maken of wat de naam er ook van mag zijn.

is een verfbrander een normale soldeerbout ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

soort van heel je print in de oven idee?
dan worden al je componenten net zo heet als de tin
dat heeft een overlevingskans van 1%

verffohn is wel een grappige, nooit geprobeerd of het werkt
uren liggen werken voor weerstanden van 0,5 cent is het mij niet waard, wacht op een goede marktplaatsactie
uitzoeken is al nachtmerrie genoeg

Op 17 juni 2013 20:15:23 schreef Gadget_inc:
Onder andere :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/69722/1/desolderen+componente…

Rare maar wel vindingrijke manier maar ik wil nog iets speciaals ervoor maken omdat het een grote oeveelheid print platen zijn en ik daar mijn 2 maand vacantie niet wil aan besteden.

Een harde plaat werkt niet.
Eventueel kun je een soldeerbad of sodeerpot met gesmolten tin gebruiken.

EricP

mét CE

Weerstanden koop je nieuw. Zeker THT kost geen ene drol meer. Je ziet regelmatig complete E12 of E24 assortimenten met ladekastjes voor minder dan 50 euro voorbij komen. Daar ga ik echt geen moeite meer voor doen - vakken vullen bij de Appie voor die 50 euro is minder werk voor meer resultaat.

Onderdelen van oude printplaten kun je prima gebruiken voor zelfbouwontvangers en dito versterkers.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Beter is even doorsparen voor een desoldeerstation, zoals deze. Een veel mindere tussenoplossing is een plunjer.

Tja... een assortiment weerstanden heb je voor een tientje of zo...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2013 20:27:26 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja zoiets als een soldeerbad maar dan met een grotere opp.
liefst zelfgemaakt (kleinste model 200euro enzo)

Op 17 juni 2013 20:26:28 schreef Henry S.:
Beter is even doorsparen voor een desoldeerstation, zoals deze. Een veel mindere tussenoplossing is een plunjer.

Tja... een assortiment weerstanden heb je voor een tientje of zo...

Zo een soldeerpompje of soldeerlint enzo...
heb ik al gebruikt maar ik wil nog iets sneller.
Dat desoldeerstation is wel mooi (tot ik de prijs zag)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2013 20:36:49 (73%)

2 maanden vakantie :
1 maand vakantiewerk en je hebt genoeg knaken :-)
1 maand over om te hobbyen :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Augustus in de action rekkenvuller maar mijn echte vacantie is ervoor in juli .
Als ik nu die verwarmings elementen van twee 100watt soldeerbout onder een ijzeren bakje met tin bevestigen ....
en dan een onderkant van hout ofzo .
Geen goed idee?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2013 20:37:11 (29%)

Te weinig vermogen.

En nu stop ik met posten voordat iemand heel boos word.

[Bericht gewijzigd door Gadget_inc op maandag 17 juni 2013 20:38:58 (61%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
benleentje

Golden Member

Je hebt er speciale soldeer apparatuur voor met een warmte plaat die je hele print voor verwarmt. De temp kan je instellen.
Ik heb ook projecten gezien en zelfs in de elektuur hoe je een pizza oven om kan bouwen tot soldeeroven. Jij hoeft enkel het voorverwarmen maar te doen.

Had het vorige maand tegen me gezegd ik ben net terug van een maand vakantie in China. Daar kan je voor CA 12 euro per dag 1 chinees in huren om voor je te werken. En sorteert die nog alles ook. Ze hergebruiken daar echt bijna alles.

Maar toch een TIP. Koop gewoon de stardaard weerstanden en desoldeer alleen de speciale weerstanden. Condensatoren zijn vaak wel wat duurder maar oude elco's zijn niet echt betrouwbaar meer. Een 1000µF 25V elco is niet interessant maar een 50µF 1000V weer wel.

Wees ook voorzichtig met IC's kijk eerst eens op internet of je een datasheet kan vinden. Heel veel IC's zijn custom made en dus waardeloos voor eigen projecten. Sommige IC zijn OTP versie en kan je dus niet meer her-programmeren ook waardeloos.

PS
Met die compressor is toch wel mooi. Als je nu eens de componten zijde koelt met een natte vaatdoek die gele want die branden niet zo heel snel. Nu ga je de soldeer zijde bestoken met een fohn de meeste warmte blijft aan deze kant en bovendien worden de componenten gekoelt en daarna blaas je alles weg met de compressor. Sneller kan ik het niet verzinnen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 17 juni 2013 20:44:55 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 juni 2013 20:37:04 schreef Gadget_inc:
Te weinig vermogen.

En nu stop ik met posten voordat iemand heel boos word.

zo een kleintje heeft 150 watt ofzo
is die 200 watt van 2 soldeer boutetn dan niet genoeg?

Henry S.

Moderator

Soldeertin is daar veel te duur voor.

Oftewel... stoppen met klooien en doorsparen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Jammer ik zal het bij mijn soldeer bout houden en dat compressor idee.
En na vacantie job meschien een echt desoldeer station.
En een paar kleine componenten series.
Al vond ik het tog een goed idee zo een desoldeer plaat meschien idee voor wat later bewaren.

Lucky Luke

Golden Member

TIP: desoldeer pas wat je nodig hebt, op het moment dat je het nodig hebt.
Dat scheelt een hele hoop werk en troep inademen.

Voor het kopen van onderdelen ongeveer hetzelfde, al is het handig een E12 reeks weerstandjes te hebben liggen en van dingen die je veel gebruikt gelijk wat meer te kopen. Gewoon klein beginnen, je muren groeien na verloop van tijd "vanzelf" vol met onderdelenkastjes...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

Met diodes en transistoren moet je ook uitkijken of je er een datasheet van kan vinden anders zijn het alleen maar onbruikbare lade kasten vullers. Als je zelf schakeling wilt gaan maken heb je dus niets aan de onbekende transitor en je weet nog niet eens wat het kan en of hij het doet.

Maar voor de rest kan je inderdaad erg leuk spul van oude printen halen. Nu een hele zooi hoogspanning weerstanden van oude printers

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Ik heb nog een paar printen met 'specials' er op, en de rest donder ik eigenlijk standaard weg.

Als je een keer grof wilt desolderen, span dan de printen (BUITEN!!) in een bankschroef, grijp het gewenste component met een tang en zet er aand de andere kant de gasbrander op.

Dat is officieel einde print, maar voor veelvoetige onderdelen werkt dat best aardig :P

zo heb ik ook nog gesoldeerd. hele printen zo opspannen en verwarmen. en aan de andere kant met een tang kan je zo de componenten eraf plukken.

dat 'project' werd rap afgevoerd toen ik een elco aan de onderkant niet had gezien (een 1000µF 10V versie). met een grote knal, veel stank en hete componenten die haast om je oren vliegen was dit mijn laatste print om te desolderen.

daarna ging ik over naar het desolderen als ik iets nodig heb (een weerstand zoeken op een print gaat vlotter, dan in een schoendoos zoeken met 1000den gedesoldeerde weerstandjes). met als gevolg dat ik nu ongeveer 200kg aan printplaten heb liggen in bakken waar ik nooit nog in kijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken