Veel desolderen

Ik heb ook zo'n desoldeerbout. Vind het wel een handig ding, hoewel je er even mee moet oefenen voor je de slag te pakken hebt.

Maar ik ben nu bezig om veel relaisvoeten uit printpalten te solderen. Dat werkt niet met zo'n boutje, want daarmee kun je niet alle 16 pennen tegelijk verwarmen. De printplaten zijn dubbelzijdig met doorgemetalliseerde gaten. Dan kan je zo'n gat wel leegzuigen, maar na afkoeling zit het toch weer vast.

Ze moeten dus tegelijk verwarmd worden. Omdat ik dat eerst niet voor elkaar kreeg met die verfstripper heb ik dat tot nu toe op het gasfornuis gedaan. Kan alleen maar als het vrouwtje niet thuis is. Keukendeur dicht, buitendeur open en de afzuigkap aan. Dan nog ruik je een uur later nog steeds een schroeilucht.

Nu ben ik er dus achter dat het met de verfstripper toch gaat, met wat meer geduld. Voordeel: het geeft veel minder stank.

vraagje hoe weet ik of een 104 keramishe C nog werkt

Sonytech

Overleden

Je kan hem opmeten met een capaciteitsmeter.

Als je die niet hebt kan je een andere condensator van dezelfde waarde uit EEN van je printen solderen, die met de te testen condensator in serie zetten en die serieschakeling aansluiten op een wisselspanningsbron. Dan desoldeer je twee gelijke weerstandjes en zet die ook in serie op dezelfde spanningsbron. Als alles goed is meet je nu met je multmeter ca. 0 Volt wisselspanning tussen de twee punten waar de condensatoren en de weerstanden aan elkaar gesoldeerd zitten. Meet je daar beduidend meer dan 0 Volt, dan is de brug uit evenwicht en klopt er iets niet.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Lucky Luke

Golden Member

Ja. De waarde van de wisselspanning maakt niet uit, als je 2 condensatortjes aan elkaar gelijk zijn geeft je meter 0V aan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brug_van_De_Sauty

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

ok bedankt nu wil ik enkel nog 1 testen 1 C van 1microfarad 35v elektrolitish hoe doe ik dat (daar heb ik er maar 1 van)

Sonytech

Overleden

Op 17 juni 2013 19:56:59 schreef misterwinner:
......

Oude printplaten heb ik nog volop met mooie werkende componenten,
......

Dan desoldeer je toch gewoon nog zo'n condensator uit EEN van je vele sloopprinten? Of zijn die inmiddels allemaal weggegooid?

O nee, dan moet ik je daarna gaan vertellen dat elektrolitische condensatoren niet tegen wisselspanning kunnen. De brug-methode kan je dus niet gebruiken.

Beste @misterwinner, je weet het stiekem allemaal best wel, maar je probeert ons hier gewoon uit ons tent te lokken.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

En daar helpen we allemaal aan mee !
Ik ook ! :-(
Maar ik stop hier !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Die Aoyue desoldeerbouten zijn echt slecht.

Zitten snel vol en schoonmaken is een ramp.

Henry S.

Moderator

Dan gebruik je hem niet goed... desolderen gaat er prima mee. Schoonmaken is helemaal geen ramp, gewoon de veer een beetje opendraaien. Of heb je liever een glazen buisje wat je moeizaam schoon krijgt (doe je dat niet, dan breken die binnen de korste keren).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

ik heb nooit moeite om het glazen buisje van mijn Pace schoon te krijgen, niet te lang wachten en een keer het bijgeleverd staalborsteltje erdoor heen.

Daarnaast is desolderen een kubst op zich, Pace heeft een aantal youtube filmpjes over hoe het moet.

Wat KlaasZ beschrijft is een kernmerk van een verkeerde techniek. Je moet het onderdeel verwarmen, dan als de tin vloeit het pootje bewegen, dus een ronddraaiende beweging maken met natuurlijk de juiste dikte van zuigpunt ipv genoeg thermische massa. Dan de pomp aan, de koude lucht koelt de soldeer af en zuigt het weg. Je blijft bewegen tot je de bout weg trekt.

Verder moet je de hitte en techniek afstemmen op het soort pcb. Dubbelzijdig met vias vereist een andere techniek als dubbelzijdig met zonder vias.

Oude tin eerst even met de bout smelten en wat verse tin erbij. Als het de eerste keer niet lukt en het pootje binnen in vast blijft dan soldeer je het pootje opnieuw vast en daarna zuig je het er in een keer uit. Niet blijven proberen of van twee kanten verwarmen. Dat laatste is soms wel nodig maar dan moet er voldoende tin zitten.

Je mag ook geen druk op pads uitoefenen. Verwarm pad en pootje. Als je drukt dan vervormd de print en laat de trace/pad los. Ik desoldeer die oude karton printen zonder sporen te beschadigen (meestal, soms laten ze door de warmte in het apparaat al spontaan los, bekend probleem bij de FTdx400 marker generator bv)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb met mijn Aoyue eens voorgehad dat er soldeertin op het einde van het buisje langs de binnenkant vast zat. Het wordt daar nooit warm genoeg, dus wordt het worstelen om de tin er af te krijgen.

Sonytech

Overleden

Op 9 augustus 2013 18:40:22 schreef fred101:
......

Dubbelzijdig met vias vereist een andere techniek als dubbelzijdig met vias.

......

Zelf vind ik dubbelzijdig met via's altijd het lastigst.... :)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Shiptronic

Overleden

Ik ben in het begin ook aan het stoeien geweest met de verstopping in een Aoyue, maar eigen schuld, Temp te laag, een niet hard genoeg laten zuigen, of te kort.

nu geen problemen meer mee. en bij verstopping , bouttemp. op maximaal en punt naar beneden, dan flink door laten warmen zodat de warmte flink omhoog trekt. er zit een prikkertje bij, die lekker in de punt voorverwarmen en dan langzaam door de tin drukkken. eens er een gaatje in zit , dan pas zuigen en flink wat vers tin naar binnen zuigen. dan is hij zo weer schoon van binnen.

Op 9 augustus 2013 18:52:58 schreef Sonytech:
[...]
Zelf vind ik dubbelzijdig met via's altijd het lastigst.... :)

LOL ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 9 augustus 2013 19:21:35 (14%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2013 18:47:39 schreef Luckyboy:
Ik heb met mijn Aoyue eens voorgehad dat er soldeertin op het einde van het buisje langs de binnenkant vast zat. Het wordt daar nooit warm genoeg, dus wordt het worstelen om de tin er af te krijgen.

Te lage temperatuur gebruikt, of niet lang genoeg gewacht. Je moet, zoals Fred zegt, rustig de tin laten smelten, dan ronddraaien en afzuigen totdat alles weg is. En vooral niet te kort afzuigen.

De prikker is ook zomaar warm (ehh heet!).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

en VOOR je gaat desolderen, soldeer ik de verbinding eest met vers tin met flux, je ziet dan de oude tin mengen en veel beter vloeibaar worden.

dubbelzijdig met via's gaat prima, ook onderdelen met meer pinnen, een klein beetje voorzichtig wikken, en het onderdeel komt eraf.

soms zacht tegen de pootjes duwen met een schroevendraaier , met een lichte tik hoor je ze dan los springen, als ze allemaal een tik gehad hebben pak je het onderdeel er zo af. Dan weer vers tin erop en nogmaals afzuigen, en een keer aan elke kant met de soldeerwick erover, en de print lijkt als nieuw

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je threw hole componenten wilt desolderen dan kan dit wel eens handig zijn:
http://dx.com/p/100w-temperature-controlled-soldering-pot-blue-golden-…

Wel vullen met flux/hars loze tin!

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Shiptronic

Overleden

En dan de hele print erindopen? ik zie niet goed voor me, hoe dat werkt.

Even een zelf studie op UTube gedaan, http://www.youtube.com/watch?v=sHL0a80_oJc ; maar dat gaat nogal lomp.

In deze techniek heb ik meer vertrouwen : http://www.youtube.com/watch?v=M0wI-5YZQm4 , geniet er van :) ( daarbij is de eerste film een horrorfilm )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Yep, die laatste is een van de pace filnpjes. Die uit de jaren 80 zijn ook heel educatief en vooral veel theorie

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

pas desolderen als je een bepaald componentje daadwerkelijk nodig hebt. Denk eraan dat lood een schadelijke stof is.

Beter kastruimte voorzien voor de printen. voor hetzelfde desoldeer je alles (leuk om schapjes te vullen) ,maar als het dan stopt ben je er toch niets mee.

Je kan het bekijken als een hobbie...desolderen...
Ik wil gadeget ff aanvullen=:) Thans die verfbrander heeft wel mijn aandacht getrokken op het forum hoor :D

Op 9 augustus 2013 22:43:26 schreef misterwinner:
ik heb er tog al veel van gebruikt dit is mijn voorraadje
http://postimg.org/image/4vumykl2h/

Dan zal ik en anderen toch maar geen foto posten van hoe het er uit kan zien :)

ps.: foto van mijn werkplekje moet nog eens volgen:)

@TS.: weetje...je moet dan ook nèt dat componentje nodig hebben he.
Ik zit een beetje met hetzelfde. Ik heb een fijne collectie transistoren gekregen. Het zal net geen halve kilo zijn. (ook de 2N uitvoeringen). Nu 1voor1 onder de loep en sorteren. Een engelen geduld, maar dat is wel leuk aan een hobbie.

Kijk anders eens naar sorteerbakjes? (ala type BAKO?)

Over al dan niet elco's bijhouden heb ik een tijdje geleden een draadje gestart met fijne meningen tot gevolg. De kleinere waarden gaan weleens de vuilnisbak in merk ik.

[Bericht gewijzigd door offie op vrijdag 9 augustus 2013 22:50:42 (11%)

post een foto van je voorraad componenten voor te vergelijken
als dat allemaal op een foto raakt
ik vind de componenten op piepschuim prikken makkelijker voor kleine voorraden

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 10 augustus 2013 16:09:59 (69%)

als je het niet erg vind ga ik dit niet doen. Foto nemen, SD kaart naar PC...verkleinen...uploaden naar mijn website...

Niet dat ik van slechte wil ben, maar ik heb mij net even neergezet.

Het is echt een hoop hoor. Ik zit zelfs met mijn handen in het haar hoe ik dit best kan sorteren. Nu is dat een massa in een zak. Op die manier worden ze nooit gebruikt en nieuw gekocht (ps velen zijn nieuw in die zak).

Ik heb dus ook nog wat zoekwerk voor de boeg hoe ik dit het beste kan sorteren. Maar als ik dit op geëxpandeerd polystereenschuim moet prikken:) dan denk ik de vulling van een "zitzak" nodig te hebben.

Op 9 augustus 2013 18:40:22 schreef fred101:
Wat KlaasZ beschrijft is een kernmerk van een verkeerde techniek. Je moet het onderdeel verwarmen, dan als de tin vloeit het pootje bewegen, dus een ronddraaiende beweging maken met natuurlijk de juiste dikte van zuigpunt ipv genoeg thermische massa. Dan de pomp aan, de koude lucht koelt de soldeer af en zuigt het weg. Je blijft bewegen tot je de bout weg trekt.

Interessant verhaal, maar hoe doe je dat met een relaisvoet die met 16 pennen in de print zit?
Ik zet nu gewoon de heteluchtblazer aan de soldeerkant tot de soldeer bij alle pootjes smelt. In mijn geval gaat het om de relaisvoeten, de printplaat hoeft niet heel te blijven.