12V DC ventilator dimmen

hallo,

Ik heb een heel klein projectje die ik op school mag doen.
Mijn vraag is hoe ik mijn spanning mooi kan dimmen hoeft niet regelbaar te zijn.

ik heb een 12 v AC adapter deze is aangesloten op een printplaatje deze vormt mijn AC signaal naar DC maar mijn ventilator blaast te hard ik wil deze graag dimmen wat is de makkelijkste oplossing ?

alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

Een vermogensweerstand in serie zetten. Staat er op de ventilator hoeveel stroom hij trekt (in Ampere)? Of anders het vermogen (in Watt)?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

op de ventilator staat 0.50 A

waar moet ik die weerstand solderen ?

[Bericht gewijzigd door Gertjannus op dinsdag 18 juni 2013 15:39:58 (41%)

De weerstand is linair met de ventilator kracht dus hoeveel Ohm de weerstand moet zijn is persoonlijk maar ik zou een grote al dan niet vermogens weerstand aan de + voor de vantilator solderen.
Heb je een foto op internet ofzo van die ventilator

[Bericht gewijzigd door misterwinner op dinsdag 18 juni 2013 15:44:31 (12%)

koop een 4draads exemplaar met pwm ingang.

sommige computerbouwers sluiten de PC fan aan op de 12v en 5v lijnen. zo staat er +/- 7 volt op de fan. hij draait dan wel langzamer, maar netjes is het niet.

je kan wel met de wet van ohm berekenen hoeveel ohm een weerstand moet hebben bij 0,5A zodat er 5v over staat, maar een pc fan is niet lineair.

GMT+1
Shiptronic

Overleden

Van het printje dat AC in DC veranderd , 1 a 2 diode's door knippen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 juni 2013 15:45:01 schreef Progger:

je kan wel met de wet van ohm berekenen hoeveel ohm een weerstand moet hebben bij 0,5A zodat er 5v over staat, maar een pc fan is niet lineair.

Sorry ik hed het niet over die fan
maar één weerstand erbij zal vast wel de makkelijkste oplossing zijn.

ik ben op school kan zo geen foto's uploaden ik heb een weerstand 250 ohm serie gezet maar de ventilator doet dan helemaal niks meer :S

Neem een veel kleinere weerstand van een paar Ohm.

Iets rond de 15-20 Ohm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 juni 2013 18:37:20 (21%)

ooh wat dom ik had niet goed gekeken ik had hem paralel staan moet natuurlijk wel in serie ( en een lagere weerstand)

Op 18 juni 2013 15:59:56 schreef Gertjannus:
ooh wat dom ik had niet goed gekeken ik had hem paralel staan moet natuurlijk wel in serie ( en een lagere weerstand)

Kan gebeuren :-)

misterwinner, loop je nou te kicken en jezelf te quoten?

hoe kom je aan die waarden? je bent niet echt behulpzaam als je iedere keer wat anders roept.

GMT+1

Sorry verkeerde knop quote i.p.v. aanpassen
en ik zei gewoon een waarde om te testen,
er was toen nog niet genoeg info erover .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 juni 2013 18:37:03 (49%)

je loopt gewoon weer te trollen

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hey Gertjannus,

Als je budget 5,60 euro is zou je ook dit product van samenkopen kunnen kopen.

http://www.samenkopen.net/action_product/762907/633329

Je kan de fan dan redelijk makkelijk op verschillende snelheden instellen met behulp van een knopje.

Echter is het leerzamer om zelf wat te knutselen. Een weerstand in serie zou kunnen. Je zou ook met bijvoorbeeld de lm317 de 12V kunnen verlagen naar bijvoorbeeld 6 of 7V. Je zou dan zelfs een regelbare potweerstand kunnen gebruiken om hem precies af stellen op de snelheid die je wil.

Als je dus weet dat de ingangsspanning 12v is en stroom 0.5A dus verbruik rond de 6 watt
weerstand fan 24 Ohm
stel je wil hem 3/4 zo snel laten draaien
3/4 van 24 is 18 dus zet je een (vermogens) weertsand van 18 Ohm in serie
wil je je propellor op halve kracht 24 Ohm in serie
Een potentiometer is ook een goeie oplossing maar zou de stroom meschien niet kunnen hebben en kapot gaan.
Dus ik zou die weerstanden eraan solderen in serie en een groeve in de zijkant maken waar je de weerstand kan "verbergen" dan is het gelijk mooi afgewerkt.

bedankt voor de reactie

yodar inderdaad ik wil liever zelf ff knutselen maar dat printplaatje werkt natuurlijk perfect

Op 18 juni 2013 17:00:30 schreef misterwinner:
Als je dus weet dat de ingangsspanning 12v is en stroom 0.5A dus verbruik rond de 6 watt
weerstand fan 24 Ohm
wil je je propellor op halve kracht 24 Ohm in serie

dat geeft van 6v @ 0,25A = 1,5W vd 6W, ik weet niet hoe goed een ventilator hierop reageert. het zou best kunnen dat deze hier al op uitvalt / niet meer op gang komt

verder is de luchtverplaatsing niet lineair met het toerental van het ding.

denk dat je verder komt met gewoon wat trial and error

Henry S.

Moderator

Op 18 juni 2013 15:39:32 schreef Gertjannus:
op de ventilator staat 0.50 A

waar moet ik die weerstand solderen ?

Je mag zelf ook even nadenken hoor...

Op 18 juni 2013 16:06:47 schreef misterwinner:
Sorry verkeerde knop quote i.p.v. aanpassen

Je kan ook eens wat beter opletten!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.