Batterij onderzoek Spitsbergen, hoe snel batterij leeg

Hallo,
Ik ga binnenkort met een aantal mensen van school naar Spitsbergen, ligt vlak bij de Noordpool.

Als PWS wil ik gaan onderzoeken hoe verschillende batterijen zich in stand houden daar met de kou (dat ligt rond de 5 graden), alleen nu is mijn vraag: op welke manier kan ik dat het beste testen? Als ik een lampje aansluit duurt het veel te lang als ik dan een overgangsweerstand er tussen zet is het hele temperatuur effect weer weg i.v.m warm worden van de batterij.

Hopelijk zijn er mensen die kunnen helpen.
Overige informatie is ook altijd welkom!

Alvast bedankt!

Op 18 juni 2013 16:35:57 schreef Spitsbergen pws:
Als ik een lampje aansluit duurt het veel te lang als ik dan een overgangsweerstand er tussen zet is het hele temperatuur effect weer weg i.v.m warm worden van de batterij.

Oh ja?
Kun je dit nader uitleggen ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Waarom zou dat met een lampje veel te lang duren? Je hoeft er toch niet continue naar te kijken, je kunt ook periodiek de spanning en stroom noteren, en de batterij in een paar uur leeg trekken. Zoals je zelf al zegt, zou het te snel ontladen van de batterij de meting verstoren vanwege de eigen opwarming.

Ik heb nog wel een andere vraag voor je: als een batterij sneller leeg is in een koude omgeving, waar is die energie dan gebleven?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

SparkyGSX

Het ging mij met name om het woordje ertussen....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

zoiets kan je toch gewoon testen in de koelkast?

En voor de test, tja je zal hem moeten belasten als je hem normaal gebruikt word hij ook belast.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 18 juni 2013 18:04:51 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ten eerste allemaal hartelijk bedankt voor de snelle antwoorden!

@SparkyGSX zou u mij kunnen vertellen hoe ik het amperage van de batterij kan meten? Het amperage van het lampje is namelijk bijna altijd hetzelfde totdat de batterij bijna leeg is toch?
Is dit mogelijk met een multimeter?

Alvast bedankt!

de 'stroom' door het lampje is afhankelijk van de spanning
een lampje is bijna zuiver ohms, en R = U/I
in ieder geval na een tijdje branden, een koude lamp is aanzienlijk anders dan een warme

edit: ik zie net trouwens dat dit niet voor alle lampen geldt, extra testen dus om de karakteristiek van jou lamp te bepalen
en weer een variabele.. een onderzoek wordt makkelijker om conclusies te trekken bij minder variabelen

[Bericht gewijzigd door DK op dinsdag 18 juni 2013 18:27:29 (14%)

EricP

mét CE

Als je nou wilt gaan meten, begin dan eens met grootheden en eenheden uit elkaar te houden. Een amperage bestaat niet. Net zo min als een voltage. Een wattage of een ohmage.

Dus: eerste huiswerk: zoek de electrische grootheden en een eenheden eens bij elkaar. Met een stuk of 4, 5 kom je een heel eind.

Verder is de vraag... Wat je precies wilt meten. Hoe lang een lampje brandt op een batterij? Hoeveel energie er in een batterij zit (dat lijkt hetzelfde, maar dat is het niet). Zo zijn er nog wel wat dingen die je vast moet leggen voordat je kunt gaan meten.
2e stukje huiswerk: wat wil je nou precies gemeten hebben?

Hensz

Golden Member

Eigenlijk wil je, denk ik, de capaciteit van die batterij onder die omstandigheden weten.
Bedenk dan hoe je dat zou kunnen meten.

Don't Panic!

Hallo Eric P

Hartelijk bedankt voor u tips huiswerk1 zal ik gaan opzoeken en hetgeen wat ik wil onderzoeken is het verschil tussen alle huidige types batterijen zo heeft een alkaline Duracell een langere piek en stort in terwijl een oplaadbare langzaam daalt dit wil ik gaan onderzoeken en uiteindelijk dus kijken wat het handigst is voor koude gebieden.

Hopelijk is het zo duidelijk

dus zuiver ohmse last eraan
en de spanning periodiek meten en uitzetten tegen de tijd
dan krijg je die langzaam afbuigende lijn tegenover die stabiele lijn die ineens inkakt

of waarom wou je de stroom meten?

en misschien houdt de ene batterij het wel bij piek belasting, terwijl de andere continu een betere levensduur heeft, hoe wil je dit gaan testen?

en hou je proef wat groter, dan sluit je ook uit dat je net die ene productiefout had met belabberd resultaat

[Bericht gewijzigd door DK op dinsdag 18 juni 2013 18:23:46 (14%)

EricP

mét CE

dit wil ik gaan onderzoeken en uiteindelijk dus kijken wat het handigst is voor koude gebieden.

Dan is nog steeds de vraag wat je weten wilt. Je wilt vast iets in getalletjes uitdrukken. Welke grootheid wil je weten?? En onder welke randvoorwaarden gaan je metingen plaats vinden?

(en ja, ik zit je wat te jennen omdat ik nog steeds geen bruikbaar antwoord gezien heb... Als je vooral al niet duidelijk hebt wat je wilt gaan bepalen, dan is meten zinloos... Dus dit is belangrijk!)

Tenslotte een klein (theoretisch) voorbeeldje: batterij X en Y hebben beiden dezelfde capaciteit bij kamertemperatuur. Ze zijn beiden in staat om een zaklantaarn te laten branden.
Batterij X heeft het erg zwaar met kou. De capaciteit wordt gehalveerd.
Batterij Y heeft het een stuk makkelijker. De capaciteit loopt maar terug tot 90%. Maar de max. te leveren stroom wordt wel gedecimeerd.
Welke batterij is beter voor gebruik aldaar? (let op: strikvraag :+).

Henry S.

Moderator

Op 18 juni 2013 18:17:31 schreef Spitsbergen pws:
zo heeft een alkaline Duracell een langere piek en stort in terwijl een oplaadbare langzaam daalt

Tip: Betrek Duracell Procell er eens bij, favoriet bij gebruik in draadloze mics, waarom zou dat zo zijn? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 juni 2013 18:37:20 schreef EricP:
[...]Dan is nog steeds de vraag wat je weten wilt. Je wilt vast iets in getalletjes uitdrukken. Welke grootheid wil je weten?? En onder welke randvoorwaarden gaan je metingen plaats vinden?

(en ja, ik zit je wat te jennen omdat ik nog steeds geen bruikbaar antwoord gezien heb... Als je vooral al niet duidelijk hebt wat je wilt gaan bepalen, dan is meten zinloos... Dus dit is belangrijk!)

Tenslotte een klein (theoretisch) voorbeeldje: batterij X en Y hebben beiden dezelfde capaciteit bij kamertemperatuur. Ze zijn beiden in staat om een zaklantaarn te laten branden.
Batterij X heeft het erg zwaar met kou. De capaciteit wordt gehalveerd.
Batterij Y heeft het een stuk makkelijker. De capaciteit loopt maar terug tot 90%. Maar de max. te leveren stroom wordt wel gedecimeerd.
Welke batterij is beter voor gebruik aldaar? (let op: strikvraag :+).

Ik wil gewoon onderzoeken wat de invloed van temperatuur op een batterij is, dit wil ik bekijken door iedere batterij met verschillende temperaturen te meten en zo een mogelijk verschil te zien.

Ik denk dar batterij X of Y af hangt van de Max te leveren stroom die nodig is.

Alvast bedankt!

EricP

mét CE

bekijken door iedere batterij met verschillende temperaturen te meten

Managers geblaat. WAT ga je meten?

Max te leveren stroom die nodig is

Om te bepalen wat bruikbaar of 'het beste' is, ben je er dus niet met het bepalen van de energie die eruit komt (en ook dat kan weer op veel manieren...). Dus vandaar: wat wil je meten? En onder welke voorwaarden?

Ik ga binnenkort met een aantal mensen van school naar Spitsbergen, ligt vlak bij de Noordpool.

Wat een verspilling van tijd, geld en moeite, naast de mileu vervuiling. Welke school is dat, ik zal ze 's bellen.

dit wil ik bekijken door iedere batterij met verschillende temperaturen te meten en zo een mogelijk verschil te zien.

Dit doe je dus in een koelcel waar je de temperatuur kan instellen en constant kunt houden. Dat lukt je op Spitsbergen niet.

Daarnaast mis je een duidelijke aanpak hoe je wat waarom gaat meten.
Kortom een kansloze missie naar Spitsbergen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Ik heb zomaar het idee dat de reis naar Spitsbergen niet gemaakt wordt om wat aan batterijtjes te meten Roland... Maar als je er vanwege een 'schooluitstapje' dan toch bent... Geef ik ze groot gelijk dat ze er wat werkstukken aan ophangen. Of je als school een dergelijk uitstapje moet maken, is een andere discussie (en die hoor hier mi. niet thuis).

Of je als school een dergelijk uitstapje moet maken, is een andere discussie (en die hoor hier mi. niet thuis).

True, ik lees hier alleen maar "Spitsbergen PWS"

Wat is een profielwerkstuk?
Het profielwerkstuk is in het leven geroepen om de overstap van de middelbare school naar het hoger onderwijs te verkleinen. Daarom is niet alleen het eindresultaat belangrijk, maar met name de weg daar naar toe. Vaardigheden als zelfstandig kunnen werken en het doen van een onderzoek worden daarmee geoefend en getest. Het wordt gezien als de meesterproef van de middelbare school: je bewijst wat je geleerd hebt en wat je kunt. Het profielwerkstuk is een onderdeel van het examenjaar, maar wordt in het einde van het jaar daarvoor meestal al ingeleid.

En nu weer ontopic: http://www.instructables.com/id/Arduino-True-Battery-Capacity-Tester-L…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 juni 2013 07:05:39 schreef EricP:
[...]Managers geblaat. WAT ga je meten?[...]Om te bepalen wat bruikbaar of 'het beste' is, ben je er dus niet met het bepalen van de energie die eruit komt (en ook dat kan weer op veel manieren...). Dus vandaar: wat wil je meten? En onder welke voorwaarden?

Ik kan toch verschillende batterijen met hetzelfde mah op een lampje aansluiten en dan kijken welke het het beste doet(dus het langst blijft branden) bij welke temperatuur?

die proef kan inderdaad altijd
ben alleen wel benieuwd naar je conclusie, ik ben bang dat dat meer aanname dan conclusie wordt met zo weinig gegevens

zolang het maar niet wordt: dat lampje brandde langer dus die doet het beter bij koude temperaturen

Op 19 juni 2013 20:07:18 schreef DK:
die proef kan inderdaad altijd
ben alleen wel benieuwd naar je conclusie, ik ben bang dat dat meer aanname dan conclusie wordt met zo weinig gegevens

zolang het maar niet wordt: dat lampje brandde langer dus die doet het beter bij koude temperaturen

Nee dan wordt het volgens mij dat type batterij is het beste voor dat temperatuurs gebied omdat deze bij belasting het het langste vol hield, wat ons wel opviel.....

fred101

Golden Member

Ik zou een weerstand met laag tempco gebruiken en dan de spanning over de weerstand ( dus de stroom) en de klemspanning loggen met een multimeter. Dan kan je ook de stroom per batterij gelijk maken.

Eigenlijk moet je dat pulserend doen en dan bv 10 samples hoog en 2 samples laag. Dan kun je naderhand ook de Ri berekenen.

Ik heb dat ooit bij kamer temperatuur gedaan. Een paar koolzink batterijen brandden 2 uur fel en nog anderhalve dag als een kaarsepitje. Beslis maar waneer je hem leeg vindt. De akaline batterijen hielden het 34 uur vol. Maar die bleven fel en gingen ten hel snel uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

niet elke batterij is gelijk, niet elk lampje is hetzelfde.

dus als je 2 lampjes gebruikt, kan het zijn dat je conclusie al niet meer goed is.
gebruik je hetzelfde lampje na elkaar, kan het zijn dat de temperatuur niet constant is.

kies een weerstand, dan is in ieder geval je experiment tot 1% nauwkeurig.

gebruik groepen batterijen, en streep de minimale en maximale waardes weg.

en op je experiment compleet te maken,
gebruik verschillende groepjes, met verschillende weerstanden, zodat je conclusie kunt baseren op meerdere belastingen en niet op dat ene punt

[Bericht gewijzigd door DK op woensdag 19 juni 2013 20:25:59 (30%)

EricP

mét CE

Geen idee wat 'mah' is - eenheden, grootheden is nog niet helemaal gelukt lijkt het. Bedoel je mAh? Dat is inderdaad de eenheid. Wat jij noemt is een grootheid. Heb je al uitgezocht welke grootheden en eenheden bij elkaar horen? Wat is de grootheid die je hier bedoelt?

Goed, als 'hoe lang brandt een lampje' je onderzoeksdoel is, dan is dat prima.
Je zou ook de capaciteit kunnen meten. Of het spanningsverloop bij een constante belasting (stroom in dit geval). Of de inwendige weerstand als functie van de temperatuur. Kunnen allemaal zinnige metingen zijn. Vandaar de vraag wat je wilt [mw]eten.

Als je dit vastgesteld hebt, wat weet je dan? (ofwel: wat is het doel van je onderzoek, niet onbelangrijk om dat vast te stellen voordat je gaat onderzoeken, meten, verzinnen).

Verder zul je nog een eenduidige definitie van 'lampje uit' moeten geven.
Stel we hebben wederom batterij X en Y. Zelfde spanning (12V nominaal), zelfde lampje. Na 3 uur levert X nog 8V, terwijl Y 11.9V levert. Na 6 uur levert X nog steeds 7V, terwijl Y naar 4V gezakt is. Welke is 'beter'? De vent die die lamp nodig heeft om mee te werken, zal Y roepen (want dat geeft fatsoenlijk licht). De vent die de weg kwijt is in een grot zal X roepen (want hij ziet nog wat).

(En nogmaals, ik stel geen andere vragen dan dat ik zou stellen als ik een dergelijk werkstuk zou moeten beoordelen. Ik neem aan dat je een zo hoog mogelijk cijfer wilt halen, dus beter er nu over nadenken dan straks 'eehhhhhhhhh' te moeten zeggen en er in het ergste geval achter komen dat je niks onderzocht hebt).

[edit]Ik zie dat ik weer te laat ben!