Verlichtingsvraagstuk

Hallo,
Ik zit met een vraag.
Voor het lokken en bekijken van nachtvlinders heb ik een lamp nodig die fel is en veel UV of UV-A licht uitstraalt, zoals ML of CPL lampen dat doen.

Maar, in de natuur is geen stopcontact en een generator is me te duur. Dus het moet een lamp zijn die met een accu, batterij of brandstof te voeden is. Een kant en klare lamp zou het handigst zijn. Heb ook zitten denken aan het aansluiten van een 230 volt ML of CPL peertje via een 230 naar 12 volt omvormer op een 12 volt loodaccu, maar ik weet niet of dat kan en het is nogal bewerkelijk.

Ook heb ik ergens gelezen dat hogedruklampen nachtvlinders aan zouden trekken. Je hebt hogedrukpetroleumlampen, maar stralen die veel UV of UV-A licht uit? Ze zijn wel fel en mobiel in ieder geval?

Of heeft iemand andere ideeën? Het moet wel betaalbaar blijven.

Ongekontroleerd UV uitstralen in niet zo veilig, b.v. zoals (hoogte)zonnebanken (oogdoppen) en Eprom-wissers,afscherming.
Daar moet men geen oogkontakt mee hebben. Dus niet aan te raden om daar mee te spelen, als je ogen lief zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Tidak Ada

Golden Member

Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat Petromax®lampen veel insecten aantrekken. Ze werden/worden ook door entmologen veel gebruikt. Je zult er wel voor moeten zorgen dat de diertjes niet tegen de lamp kunnen vliegen.
De oude versies bevatten radium in de kousjes, wat een piek in get groen van het spectrum geeft. Helaas mogen die (logischerwijs) niet meer worden verkocht. Hoe de moderne kousjes het doen, weet ik niet.

Wat betreft die HDI-lampen (hogedruk) zou je natuurlijk kunnen denken aan zo'n irritante autolamp, hoewel ze ook bestaan met een lagere kleurtemperatuur. Voor die 35 W autolampen bestaan er 12 V voorschakelapparaten, zodat die op een accu kunnen branden. Dat is wel aanzienlijk zwaarder dan een Petromax®. Die laatste brandt al gauw 4 uur op een liter petroleum.
Coleman heeft een dergelijke lamp, die op (speciale) benzine brandt.
HDI-lampen (Metaal-halide lampen) moeten achter een stuk UV absorberend pantserglas zitten. dat om het UV tegen te houden (net als bij halogeen lampjes overigens) en bovendien om het glas van een exploderende lamp tegn te houden.

Of er werkelijk UV nodig is om insecten aan te trekken, weet ik niet, wel dat geel erg belangrijk is (zonlicht). Bij mij kwamen ze echter 'als vliegen op een hoop stront' op die lamp af.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 25 juni 2013 22:07:43 schreef Tidak Ada: De oude versies bevatten radium in de kousjes

Maar is dat niet al héél lang geleden? Ik kan bevestigen dat zo'n Petromax errug goed werkt én lang meegaat, zelfs zonder hervullen.
Het is al weer 35 jaar geleden, maar ik dacht dat zelfs toen die kousjes al zonder Radium waren. Wat er in de tussentijd eventueel anderszins aan die dingen is gesleuteld weet ik niet. ;-)

Don't Panic!

@GerardMonique: Dat zijn hele andere lampen dan die ik bedoel. Ik heb het niet over UV-lampen maar over gaslampen die een klein deel uv-licht uitstralen, maar wel veel meer dan een gewone lamp. Worden speciaal gebruikt en aangeraden voor lokken van insecten en vlinders. Zijn gewone lampen die veel gebruikt worden door allerlei hobbyisten en professionele organisaties en natuurverenigingen en vast ook voor veel andere toepassingen. Zijn niet onveilig.

@TidakAda: Bedankt, ik wil niet te veel experimenteren met allerlei lampen en gevaarlijke uv-straling, maar als er geen radium in zo'n petroleum gaslamp zit kan zo'n lamp verder geen kwaad toch? Of moet daar ook een uv-filter omheen?

Het is idd uit onderzoek gebleken dat ze op uv(-a)licht afkomen, meer dan op gewone lampen. Daarom wordt er door entomologen alleen nog maar met cpl en ml lampen gewerkt. Maar zo'n gaslampje (gewoon een peertje) zonder stopcontact of dure generator aansluiten wordt lastig. Maar ook op andere lampen kunnen ze idd wel afkomen zoals je wel eens in de zomer ziet. Maar wel minder soorten en aantallen.

De bedoeling van nachtvlinders lokken is dat je de lamp vlakbij een gespannen wit doek plaatst. Ze worden dan door het licht aangetrokken, raken wat verward en gaan op het reflecterende witte doek zitten ipv steeds bij de lamp te blijven hangen. Op het doek kan je ze dan goed bekijken.

Op 25 juni 2013 14:17:27 schreef Theovv:
....het aansluiten van een 230 volt ML of CPL peertje via een 230 naar 12 volt omvormer op een 12 volt loodaccu, maar ik weet niet of dat kan en het is nogal bewerkelijk.

Dat kan gemakkelijk, maar je hebt bar weinig licht.

Dat kump er noe van....
Tidak Ada

Golden Member

Zo'n metaal halide autolamp kan echt geen kwaad als hij in een correcte behuizing zit. Je zou eventueel een HDI-spot met een 35W lamp kunnen kopen (Staan soms goedkoop op MP) en dan een voorschakelapparaat uit de autobranche nemen met een 12 V accu Bijv. een 12V 12 Ah gelaccu.

Maar inderdaad een Petromax, Coleman of Chinese vergasserlamp werkt prima, is veel lichter en minder zwaar.
Dat radium is allang uit die kousjes. Ze worden nog wel af en toe op eBay aangeboden voor mensen, die een stralingsmeter willen testen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die Xenon setjes voor in auto's trekken wel behoorlijk wat stroom. Volgens mij als de lamp is aangestoken en brand, rond de 5A continu. Een 12Ah accu is dus zo leeg.

Je kan wat knutselen met UV ledjes, of een 12 naar 230 inverter kopen. Vind je zelf al vanaf een 25 tal euro's. Die op een loodaccu, of 11,1V lipo (werkt perfect) en daaraan dan een TL UV lamp.
Blacklight van 36W is dan 3A zonder verliezen, of reken op een 4 tal ampères uit je accu.
Een LiPo van 5Ah zal je dan dus een dik uurtje ligt geven. 36W aan TL UV licht vind ik persoonlijk behoorlijk :)

PS: Om een idee van prijs te hebben: voor een LiPo van 11,1V/2,2Ah heb ik 20 euro's betaald.
Dus voor 20*2 + 25 (inverter) = 65 euro's heb je een draagbare voeding die 1 uurtje lang 36W TL licht zal kunnen geven.

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
Tidak Ada

Golden Member

12V @ 35W is volgens mij rond 3A, plus wat voor voor de verliezen, maar die zijn veel kleiner dan bij een omvormer naar 230 V.
HID lampen hebben nog steeds het beste rendement per verbruite Watt!

@ThinkPad ben je niet in de war met het verbruik van twee koplampen?

Vergis je overigens niet in de lichtopbrengst van LED's, die is echt veel lager dan je denkt. Bovendien zullen 400nm LEDs niet het spectrum uitstralen dat insecten leuk vinden. Dan moet je echt een kortere golflengte nemen en die zijn dan weer heel duur en hebben een véél lager rendement.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †