Auto slaat niet meer aan (ontsteekt niet)

Dit probleem heb ik ook al voorgelegd op problemcar.nl
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=215423

Om een gedetailleerde beschrijving van mijn probleem te lezen en de voortgang van mijn pogingen tot het vinden van de fout, kun je dat zien via de link. Dit is intussen redelijk uitgebreid.

Mijn Palio weekend 1,6 16V slaat dus niet meer aan. Heel af en toe geeft hij dan nog een vonk. Maar dat is dus echt sporadisch. Het begon met het probleem dat hij slecht aansloeg waarbij ik het gaspedaal iets moest gebruiken. Hij liep dan ook maar op 3 cilinders. Maar dit was dan over binnen een minuut en liep dan ook weer op 4. Naarmate de start temperatuur hoger was werd deze tijd korter. Maar afgelopen zaterdag ochtend neigde hij alleen maar aan te slaan maar wilde niet blijven draaien. Bij de pogingen 's middags gaf hij nog nauwelijks een vonk.

Wie o wie weet wat het kan zijn?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

meten is weten. maar moet je ff met een scoop rond de auto lopen...

of een diagnose tool. ff kijken naar een e-schema.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 25 juni 2013 22:52:51 (14%)]

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Beginnen met het signaal van de krukassensor

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even je draadje op problemcar gelezen, en ik denk dat of met een scoop moet gaan meten of toch ergens een diagnose apparaat moet lenen.
Kijk met een scoop of de bobine en injectoren inderdaad niet of slecht worden aangestuurd.

Zit er trouwens een IWA49F ecu op?
Dan ook goed kijken in de ecu naar vocht problemen.
Al te vaak een weggevreten print gezien.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op de ECU staat nergens IWA49F. Dus het zal wel een ander type zijn.
Hier is een foto van de sticker op de ECU.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/ECU-Palio.jpg
De ECU ziet er verder brandschoon uit en vertoond geen sporen van corrosie aan de buitenkant. Maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over de binnenkant. Zo ver ik het kon zien is deze ECU dicht geplakt en niet geschroefd.

Het probleem met het meten met een scoop is dat als de connectors aangesloten zijn je er heel moeilijk draden aan kunt hangen om signaal af te tappen. Of wat is hier eventueel de oplossing voor?
Hij heeft volgens mij ook geen OBD aansluiting maar een 3 pins diagnose aansluiting die alleen met een Fiat diagnose apparaat uit te lezen is. In het schema zie je alleen de 3 pins diagnose stekker.

Vanavond na m'n werk zal ik eens proberen of ik wat signalen kan meten met de scoop.

Zijn deze ECU's code vrij te maken? Ik heb nl. op internet een redelijk goedkope set gevonden met alle sloten, code kastje enz. Maar dan laat ik toch liever de ECU code vrij maken en zet die er in. Hoef ik niet nog alle sloten om te bouwen.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op 26 juni 2013 06:49:44 (12%)]

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Of wat is hier eventueel de oplossing voor?

Speld inprikken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Niet met spelden in de kabel prikken!!!! hier trekt vocht in, en je helekabel rot weg !!

dat is nu juist de oorzaak van dit soort vage storingen.

vaak kan je wel met een meetnaald via de achterzijde door het rubber bij de aan sluiting komen.

zit er een diagnose connector op ? vaak kan je dan al zien welke sensor waarde niet binnenkomt/afwijkt

vaak kan je de ecu connector niet open schroeven en de behuizing verwijderen of opschuiven, heb je een foto van de connector ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik meende 1 of meerdere schroeven te zien in de connector. Als ik weer thuis ben van m'n werk zal ik eens een foto posten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 26 juni 2013 06:42:52 schreef Nightwalker:

Hij heeft volgens mij ook geen OBD aansluiting maar een 3 pins diagnose aansluiting die alleen met een Fiat diagnose apparaat uit te lezen is.

Al eens bij Fiat geweest om hem aan de diagnose te leggen?

Dat kump er noe van....

En dat is dus ook een probleem. Daarvoor moet ik de auto een redelijk stuk opslepen en weer terug. Als ik er aan toe kom zal ik vandaag de garage nog eens bellen om te vragen wat zij van dit probleem en diagnose vinden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Dat slepen is niet handig idd, heb net ander draadje op pr.car ook even door genomen, krukas sensor is al vervangen dus ;)

Helaas is hij van 98 en dus iets te oud voor OBD, anders had ik je even een OBD-tool gestuurd zodat je hem zelf uit kon lezen,maar helaas dat gaat niet werken.

Prijs je gelukkig dat hij nu niets meer doet, maakt het zoeken naar de fout een stuk handiger !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit is de connector. Het binnenwerk zou je er uit moeten kunnen halen. Vanavond maar eens proberen.
http://www.walagata.com/w/nightwalker/ECU-connector01.jpg
http://www.walagata.com/w/nightwalker/ECU-connector02.jpg

@ shiptronic:
Het is maar hoe je het bekijkt. Nu moet ik zoeken naar het missende signaal. Als de motor wel draaide moest ik zoeken naar het haperende signaal.
Maar ik ga vanavond eens aan de gang met de scoop. Wordt nog een werk om dat ding uit te bouwen op mijn werkplaats. Klein is hij ook niet te noemen.

@ Paul Welther:
weet je meer over deze ECU? Is dit type code vrij te maken? Heb je toen ook voor mij gedaan met die GM ECU van mijn Tempra S.W.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Connector is simpel open te maken en dan kan je ook bij de contacten om te meten en de pin nr's lezen.

2 schroeven van de trek ontlasting losmaken, en het schroefje in de kop.Dan voorzichtig het rubber eruit pulliken, en dan het bruine binnenwerk eruit wippen.De behuizing moet achteruit over de kabelboom worden geschoven.

Heb je een schema met de pin nr's ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De ecu is code vrij te maken, andere eprom erin.
Om te meten gebruik ik ook een simpele paperclip.
Even open buigen en dan langs het rubber op in de connector pielen.

De ecu connector is makkelijker als je hem open hebt zie je het zo.
Aan de zijkant kun je een meetpen inprikken.

Ik kan zo snel geen pinout vinden, staat niet in autodata.

Om uit te lezen gebruik ik fiat ecu scan. Kan je ook de oude versies mee lezen.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op 26 juni 2013 18:11:52 (11%)]

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Paul, bedoel je autodata cd2? Ik heb de 2004 versie. Daar staat bij de Palio idd geen aansluitschema. Maar deze motor is in meerdere Fiats gebruikt waaronder de Marea Weekend. En bij deze auto staat wel het schema van de 1,6 16V. Dus die heb ik uitgeprint. En aan de hand van dit schema en pinlayout heb ik alles gecontroleerd.
Hier is anders de pinlayout met grafische weergaven van de aangesloten componenten. Klik op het plaatje voor een duidelijke grote afbeelding. Wel in het spaans. Ach ja, Braziliaanse auto, hè!
http://esquemaselectricos.blogspot.nl/2011/06/ecu.html
Ik zit er over te denken om deze ECU te kopen met al die extra onderdelen. Maar ik wil hem dan code vrij laten maken. Bespaart een hoop ombouw werk. En kan ik nog altijd mijn eigen sleutel met AB gebruiken.
Kun jij nog steeds ECU's code vrij maken?
Anders is dit nog een optie. Maar dan moet ik de oude ECU inleveren. Ik neem aan dat ik dan een code vrije ECU krijg.

Ik wilde met de scoop aan de gang vanavond. Maar het moet even wachten om 2 redenen.
Intussen is de accu leeg gestart en zal ik dus eerst weer moeten opladen. En het begon opeens lichtjes te regenen. En ik wil mijn scoop niet graag nat hebben. lijkt mij ook niet goed i.c.m. de 230V waar hij op werkt.

@ Shiptronic:
Dit was idd het idee hoe ik ook dacht dat de connector in elkaar zit. Als het weer wat minder twijfelachtig is en de accu wat bijgeladen, ga ik hier maar eens mee aan de gang.
De pinlayout heb ik dus van een andere auto met de zelfde motor en die klopt ook (aardig) met die van de Palio.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Het was hier ook begonnen met regenen en niet meer opgehouden....

Uit je hele verhaal maak ik op dat je nog niet de bobine hebt vervangen?
Dat is het meest voor de hand liggend gezien de story.
Zou toch daar eens beginnen te meten.
Bij Johan kan je ook terecht voor een ecu.
Maar als er alleen een bobine en wat torren stuk zijn hoef je geen andere ecu te kopen natuurlijk.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

de bobine icm een versleten bougie miss. als voorheen de ene cylinder wel werkte na een tijdje draaien kan het op een opgevonkte bougie duiden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De bobine is nieuw en zit er nog geen jaar in. Het oude type kreeg vochtproblemen door dat er barsten in de kunststof behuizing ontstaan. De nieuwe is de metalen versie. Maar ik heb de oude bobine ook nog geprobeerd zonder succes.
Als er alleen de aanstuurtorren voor de bobine kapot zijn, welke zijn dat dan? De ECU moet ik nog een keer open maken. Daarvoor moet ik die kitrand aan de onderkant doorsnijden neem ik aan.
En wie is Johan? Ook iemand op het forum?

De bougies zijn ook redelijk recent vervangen maar ik zal ze eens nakijken.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Aan 1 zijde zitten 4 IGBT's die zijn van de injectoren.
Aan de andere zijde 2 IGBT's en een spanningsregelaar.
Die 2 zijn voor de bobine. Ik vervang ze voor IRGB14C40L.

De kit rand lossnijden en dan met een kleine schroevendraaier bij de connector de deksel opwippen.
Deze kan behoorlijk vast zitten even met de verstripper verwarmen helpt.

Met Johan bedoel ik Johan Scheepers die je in een link aanhaalde.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Die IRGB14C40L lijken al zeldzaam te worden. De meeste elektronica sites hebben hem al niet meer. De grote C natuurlijk wel.
Als je op deze site kijkt en op de link Equivalent transistors for IRGB14C40L klikt krijg je een lijst met gelijkwaardige vervangers. Ik zie nu net dat Dickbest die ook niet heeft.

Maar mss kun je aan de hand van de scoop beelden enigszins zien wat er fout is. Ik kan dus alleen signalen zien tijdens het starten. Bij ééntje gaf hij weer even een paar vonkjes. De beelden heb ik moeten comprimeren vanwege m'n beperkte webspace.

Video 1
Krukassensor pin 30 van ECU. 2V/div 2ms

Video 2
Krukassensor pin 49 van ECU. 2V/div 2ms

Video 3
Nokkenaspositiesensor pin 11 van ECU. 2V/div 2ms

Video 4
Bobine cilinders 1 en 4 pin 55 van ECU. 4V/div 2ms

Video 5
Bobine cilinders 2 en 3 pin 37 van ECU. 4V/div 2ms
Accu raakte nu weer leeg.

Is er anders nog iets wat ik moet moet meten of de scoop aan moet hangen om misschien beter te kunnen bepalen of het werkelijk de ECU is?

Edit: Filmpje 1 werkt niet. Wil niet starten. Ging iets fout met converteren. Maar deze ziet er het zelfde uit als filmpje 2.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik zie wel een ontstekingssignaal lijkt het. In filmpje 2 probeert er toch wat. Je weet erg zeker dat je geen ontsteking hebt. Probeer anders eens wat "Start-Ya-Bastard" in de inlaat te spuiten.... Anders massa naar de bobine nazien, of iets in die richting....

Tijdens het starten poft hij wel af en toe. Dat is buiten de duidelijk merkbare vonken om.
De bobine is massa geschakeld. 12V -> bobine -> ECU -> massa.
De ontsteking heb ik met een ontstekingslamp om de bougiekabels gecontroleerd.
De bougie elektroden waren nog helemaal gaaf. Wel erg nat. Maar dat was de benzine die ook meteen verdampte. Door het vele starten en niet ontsteken raakte hij wel steeds verzopen van de ingespoten benzine.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Tijd basis is aan de korte kant, zeker bij video 2 van het krukas signaal, en de triggering is een beetje lastig.

zou er zo uit moeten zien :

http://www.killers4hire.com/files/mazda/mazda3/esicont/nl/srvc/html/images/B3E0140W01216.png

Nokkenas signaal (HALL) zou zo'n soort plaatje moeten opleveren:

http://www.workshopdata.com/workshop/images/40sk01.sc_dba_electude.gif

Bobine aansturing :

http://www.uploadarchief.net/files/download/bobine.png

Staat er wel voeding op de bobine tijdens het starten? en hoeveel volt is dat, desnoods even een nood + draad rechtreeks op de accu, wel even een zekkeringetje van ~ 15 A ertussen

leesvoer met plaatjes : http://www.tiepie-automotive.com/nl/Articles/Diagnostics/Fia...ilo_timing

Nog meer lees voer + plaatjes :
http://www.tiepie-automotive.com/nl/Articles/Diagnostics/Eng...on_Voyager

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 27 juni 2013 23:44:00 (17%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Farnell en Mouser hebben ze nog en ik ook...
Edit: deze kunnen ook NGP15N41CLG

Waarom ziet de trace van je scoop er zo raar uit op de filmpjes of ligt dat bij mij?

Buiten dat de start snelheid wel erg laag is lijkt het op de uitgang die een poging doet (1-4) toch erg op een kort gesloten secundaire van je bobine.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

als je motor warm geen problemen heeft, kan je de bobine bv ook een tijdje in de oven leggen op 80 graden, en dan weer proberen.Zelfde geld ook voor evt. de ECU, aleen mag die op een iet lagere temp bv 40.

NIET OP DE MAGNETRON STAND !!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.