storing op Samsung-tv bij inschakelen verlichting

hallo allemaal,

Iedere keer als ik 's avonds de verlichting inschakel, dan geeft dat een storing op mijn tv. Het beeld verandert dan kortstondig in een vaag blokkenpatroon. Wat kan dat zijn? Heel soms treed deze storing ook op als ik helemaal niks doe en de lamp al aan is.

Ik heb een Samsung LE378530P7WXXN, werkt verder prima. De verlichting betreft 2 schemerlampen met spaarlamp. TV en verlichting zitten via een stekkerdoos geschakeld op hetzelfde stopcontact.

Ook hoor ik (meestal 's ochtends en 's avonds) een indringend hoge piep (wij wonen in een klein appartementencomplex) We horen dit binnenshuis maar ook bij buren en op de galerij. Uiteraard hoeft dit er niets mee te maken te hebben (het is ook hoorbaar als de tv niet aan staat) Maar ik meld het omdat ik eigenlijk op zoek ben naar de oorzaak van deze hoge pieptoon en misschien dat de storing op de tv daar mee te maken heeft.

Mijn man en ik zijn allebei nogal leek op dit gebied, weet jij het?

Allemaal blokjes? Je kijkt "digitale TV"! KPN DVB-T ?

Als je een digitale video stream decodeert en er zitten wat bitfoutjes in, dan krijg je dat blokken-gedoe. Kennelijk veroorzaakt jou lamp een paar bitfoutjes in de digitale video data. Dan krijg je die blokjes.

Ik zou me er geen zorgen over maken.

TV en verlichting zitten via een stekkerdoos geschakeld op hetzelfde stopcontact.

Ah! Dat maakt het waarschijnlijker dat via de voeding voldoende storing binnenkomt om de bitwaardes te doen veranderen. Je draagt hiermee ook direct een oplossing aan.....

Die piep weet ik niets van. Zou een ouderwetse TV van 1 van de buren kunnen zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even ter aanvulling: wij hebben digitale TV van UPC.
(een pakket van TV, telefoon en internet)

Ja, als je echt dvb-t van KPN had gehad, dan had je het blokjes-patroon herkend als: "er rijdt een brommer door de straat". Het is dus iets minder voorkomend, maar precies dezelfde oorzaak: er vallen een paar bitjes om in de ontvanger als je de lamp aanzet. Doe de lamp of de TV in een ander stopcontact, en het probleem wordt veel minder. Of accepteer dat je bij het aanzetten van de verlichting dus wat blokjes ziet.

Het zijn hele zwakke signalen waar de bitjes uitgevist moeten worden. /daar/ zal de storing optreden. Het is niet zo dat de digitale signalen van de TV zelf gestoord worden. Het gebeurt aan de ingang.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Probleem zit toch vaak in de antenne kabel, die dan niet goed afgescherm en word ingestraald met de storing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wrs is de coax kabel zonder aardscherm in de mantel deel van het probleem. goede kabels met metalen stekkers zonder wit plastic kapje erop zijn voor digitale tv nodig om storingen van schakelaars, koelkasten weg te houden in het tv beeld. als er nog van die 80's coax in huis zit met dit stekkers zit daar vaak het probleem in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juni 2013 13:39:14 schreef testman:
wrs is de coax kabel zonder aardscherm in de mantel deel van het probleem. goede kabels met metalen stekkers zonder wit plastic kapje erop zijn voor digitale tv nodig om storingen van schakelaars, koelkasten weg te houden in het tv beeld. als er nog van die 80's coax in huis zit met dit stekkers zit daar vaak het probleem in..

Inmiddels heb ik de verlichting en de TV, ieder op een eigen stopcontact aangesloten. De storing is nog niet helemaal weg maar lijkt zeker minder geworden.

De coax-kabel is verbonden met de decoder. De kabelingang op de TV is daardoor niet in gebruik. Kan het zijn dat onze TV via die ingang signalen opvangt van bijv. de buren en er zo een hoge pieptoon onstaat als gevolg van feedback?
Is deze kabelingang afsluiten nuttig en zoja, hoe doe ik dat?
Ter informatie: Onze woning is ca 4 jaar oud.

Dank alvast!

Shiptronic

Overleden

Het gaat juist om de coax kabel die de decoder in gaat, een plaatje doet wonderen

Ik wil graag de ingang 'afschermen'. Als ik naar een elektronicawinkel ga en ik leg het probleem voor, weten zij dan wat ik bedoel? Als ik zeg 'een plaatje' voor de coax-kabel? Het is voor mij echt hogere wiskunde namelijk.

fred101

Golden Member

Die harde piep, hoor je die ook buiten ? Is er een hangplek voor randgroep jongeren vlak bij ? Of was die er. Ze schijnen in steden daar vaak ultra soon generators te hangen. Die draaien op een voor dieren en mensen pijnlijke/vervelende toonhoogte. Nu neemt ons gehoor af bij ouderdom dus jongeren hebben daar last van maar 90% van de volwassenen niet. Er zijn echter volwassenen die dit nog wel kunnen horen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Hoi Fred,
De hoge pieptoon horen wij inderdaad ook in de omgeving. Sommige buren horen het ook maar zeggen er geen last van te hebben. Een mosquito zou heel goed kunnen, maar dan zou ik er buiten toch regelrecht op af moeten kunnen lopen. Bovendien moeten die kinderen dan wel helemaal gek worden! Serieus, meerdere oorzaken heb ik de revue al laten passeren.

Inmiddels zal het me worst wezen wat er buiten staat te piepen, als ik het binnen maar niet hoor! Hoewel ons huis via de ventilatie voortdurend in contact staat met de buitenlucht, zou ik het binnen toch redelijkerwijs moeten kunnen uitsluiten? Omdat dat niet lukt, denk ik nu eerder aan een algemene voorziening (zoals de algemene verlichting, of de schakelkast van hydrofoor) als veroorzaker.
Ik hoop natuurlijk een interne oorzaak te vinden (doordat we misschien een soortgelijk geluid zelf produceren en deze elkaar versterken) want dan kan ik het makkelijker oplossen. Het geluid is binnenshuis niet goed te lokaliseren, we horen het echt overal. Wat een pech he?
Het geluid is vergelijkbaar met wat je hoort als je de laptop aanzet, heel hoogfrequent, is continu aanwezig, soms meer dan weer minder.
Oorzaken die ik al overwogen heb:
- de WTW, een printplaat die slecht contact maakt
- de WTW, kapotte warmtewisselaar
- de WTW, luchtstroom die via een lek naar buiten wil
- water, een kapotte waterslot of watermeter
- water, een defecte afdichting van vaatwasser of koelkast
- elektra, kapotte lantaarnpaal
- elektra, brandmelders en bellen
- straling, amateurzender in de buurt, babyfoon, digitenne van buren
En dan nog de oorzaken die ik nu even vergeten ben :-(

als je wilt weten of het in je eigen huis veroorzaakt wordt dat piepgeluid, kun je eens beginnen met de hoofdschakelaar eens uitschakelen en dan luisteren. is het dan weg weet je dat het probleem wrs een voeding oid is. je kunt dan nog groep voor groep uitschakelen en verder inzoomen op het probleem.

je huis is 4 jaar oud, je hebt dus ook rookmelders hangen op 230v? die kunnen dit probleem ook veroorzaken.. verderrest is alles met een smps voeding verdacht, zeker dingen met een accu aan boord. die zouden het erger worden van het geluid verklaren, laadstroom die hoger of lager is.

vergeet ook jezelf niet, tegen bedtijd hoor je vaker beter omdat je dan rustig op de bank hebt gezeten. zeker met alleen een boek erbij, geen tv. dan lijken die geluiden ook sterker te worden terwijl dat niet zo is. ook versterkt de ruimte zelf ook wat, de plek waar je staat of zit kan die piep versterken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 28 juni 2013 09:28:38 schreef Veldkers:
Ik wil graag de ingang 'afschermen'. Als ik naar een elektronicawinkel ga en ik leg het probleem voor, weten zij dan wat ik bedoel? Als ik zeg 'een plaatje' voor de coax-kabel? Het is voor mij echt hogere wiskunde namelijk.

Sorry voor de onduidelijk heid, maar met plaatje bedoelde ik een foto van de huidige kabbel met connectors.

Als je Hirsman neemt met vol metalen connectors zit je wel goed.

Op 28 juni 2013 11:15:10 schreef testman:
als je wilt weten of het in je eigen huis veroorzaakt wordt dat piepgeluid, kun je eens beginnen met de hoofdschakelaar eens uitschakelen en dan luisteren. is het dan weg weet je dat het probleem wrs een voeding oid is. je kunt dan nog groep voor groep uitschakelen en verder inzoomen op het probleem.

Hallo testman, ik zal deze stappen nogmaals doorlopen. Ook je opmerking over de manier waarop geluid ervaren wordt, klinkt logisch.

Op 28 juni 2013 11:21:28 schreef Shiptronic:
[...]

Sorry voor de onduidelijk heid, maar met plaatje bedoelde ik een foto van de huidige kabbel met connectors.

Als je Hirsman neemt met vol metalen connectors zit je wel goed.

haha, was ik bijna op weg naar de elektronicazaak voor een foto! Ik moet bekennen dat wij maar liefst 3 TV's in huis hebben. Ik heb foto's genomen van alle aansluitingen, maar kan ze niet als bijlage invoegen.
De tv in de woonkamer is aangesloten op de decoder, de tv in de studeerkamer heeft een HD-kaart en is aangesloten op de wand, en dan nog 1 met analoge wandaansluiting.
De eerste 2 hebben inderdaad een 'metalen' kop (als van een fietsventiel)