Soldeerstation

Voor hobby gebruik ben ik op zoek naar een soldeerstation. Het budget ligt rond de €200
Ik heb onderhand al heel wat topics gelezen en ik heb gezien dat Ersa en Weller worden aanbevolen.

Ik heb verscheidene malen gelezen dat de rode Wellers niets zijn. Geldt dit ook voor stations zoals de WHS50, die tamelijk veel op de groene Wellers lijken. En waarom zijn deze stations niet goed?

Dan is er bij de Wellers ook nog het verschil tussen de digitale en analoge varianten. Zijn daar veel verschillen tussen, buiten het lcd schermpje wat al dan niet aanwezig is?

Is er nog een bepaalde (web)winkel die Wellers 'goedkoop' aanbied?

Alvast bedankt iedereen.

Henk H.

Golden Member

Ik heb geen ervaring met rode Wellers, maar ik denk dat het vergelijkbaar is met de andere merken die een goedkope lijn uitbrengen. Mogelijk een andere/goedkopere fabrikant, goedkopere onderdelen, een goedkopere/minder robuuste constructie en alle mogelijke combinaties van voorgaande. Meestal is het product uit de goedkope lijn minder prettig in gebruik, is de kans op defect raken groter en zijn onderdelen minder goed leverbaar.

Bij Weller heb je de Magnastat bouten (temperatuur aanpassen door een andere punt te monteren) en de analoog of digitaal regelbare stations. Bij de digitale stations heb je de uitlezing van de temperatuur en kun je m nauwkeuriger instellen. Voor hobbygebruik niet nodig en zal analoog prima voldoen. Is de bout te koud, dan zet je m wat warmer, of omgekeerd. Of het dan 272 of 273 graden is maakt niet zoveel uit.

Men is ook nog wel enthousiast over Hakko, misschien past een nieuw station van dat merk beter in je budget? Een analoge Weller zit nog wel wat hoger.

Sine

Moderator

Samueldw, zoek even in de forum historie.
Al je vragen zijn al meermaals in verschillende 'welke bout moet ik kopen' topics uitgebreid aan bod geweest.

Bij printtec.nl verkopen ze een ws81 voor €215.

Ik las op het forum dat er aan de rode stugge kabels zouden zitten en dat het een licht boutje is.

Hakko heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Die zit qua prijs wat lager inderdaad. Anderzijds zijn ze wel minder verkrijgbaar.

Ersa ERDS-80 lijkt me een aantrekklijk station, ruim binnen je budget.

Op 28 juni 2013 20:53:42 schreef Samueldw:

Ik heb verscheidene malen gelezen dat de rode Wellers niets zijn.

Op 28 juni 2013 22:15:00 schreef Samueldw:
Ik las op het forum dat er aan de rode stugge kabels zouden zitten en dat het een licht boutje is.

Ik heb me anders op de Electronic&Automation beurs door de vertegenwoordiger van Weller laten vertellen dat eigenlijk het enige verschil (op de kleur na natuurlijk:D) de prijs is en dat het binnenwerk gelijk is. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Je meet zelluf!

Gewoon op een radiomarkt een tweedehands kopen voor ongeveer 50 euro, heb je 150 euro voor andere leuke spullen ;)

Ik heb laatst nog een esra station op marktplaats gekocht voor 15 euro dus zou marktplaats eens nakijken daar staat wel vaker zoiets op.

De Ersa rds 80 heb ik inderdaad ook gezien. Op het forum las ik wel dat het een beetje het budget model is.

Waarschijnlijk wordt het de Weller WS81. Ik wacht nog op antwoord van Farnell of ik studentenkorting krijg. Die zou dan komen op €250,-

fred101

Golden Member

Ik heb me anders op de Electronic&Automation beurs door de vertegenwoordiger van Weller laten vertellen dat eigenlijk het enige verschil (op de kleur na natuurlijk:D) de prijs is en dat het binnenwerk gelijk is. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Ik heb een rode weller gehad en nu blauwe. Maar ik geloof er niks van dat ze het zelfde zijn. Ik had volgens mij toen de duurste rode 40W met digitale uitlezing en heb nu een WS81 (80W)
- mijn rode versleet punten sneller dan ik ze kon kopen, bij de blauwe heb ik nog geen punt versleten, bij mijn pace ook niet.
- de punten zaten altijd muurvast door dat lullige schroefje, de blauwe heeft zo'n snelwissel huls.
- de kabel was niet hitte bestendig ( de WS81 kabel wel)
- de blauwe weegt minstens het dubbele van de rode.

Ik heb die blauwe nu een jaar of 4 en nog geen minuut spijt gehad. Die rode heb ik ongeveer 2 jaar gebruikt en toen had ik er genoeg van.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 juni 2013 05:05:48 schreef JeveeHa:
Ik heb me anders op de Electronic&Automation beurs door de vertegenwoordiger van Weller laten vertellen dat eigenlijk het enige verschil (op de kleur na natuurlijk:D) de prijs is en dat het binnenwerk gelijk is. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

Ik kan je met zekerheid zeggen dat de rode en blauwe niet hetzelfde zijn.

Regelmatig mensen in de winkel gehad die dachten dat er 1 soldeerpunt op de wereld bestond en ze 'even een nieuwe konden halen'
Vaak vroegen we dan naar het merk, vrij vaak viel dan de naam Weller. Omdat we daar maar een 'paar' puntjes van op voorraad hadden vroegen we of hij het typenummer wou opschrijven of de bout mee wou nemen, zodat we wisten welke punt hij moest hebben.

Heel vaak kwam diegene dezelfde dag nog met een rode Weller binnen: dan moesten we 'm teleurstellen, want daar hadden we geen punten voor, die verschilden simpelweg te veel ten opzichte van de professionele punten. We hoorden inderdaad vaak ook dat die punten binnen de kortste keren versleten waren.

Overigens ging menig bezitter van zo'n rode Weller na enige uitleg over tot de aankoop van een professionele Weller bout.

Ik zou mezelf af gaan vragen of een regelbaar station pure noodzaak is: zelf heb ik het in die 17 jaar dat ik de soldeerbout hanteer nog nooit nodig gehad.
De Magnastat bouten zijn prima, en een dergelijke bout heb ik nu ook al jaren in gebruik. Eenmaal zo'n blauwe in je handen en je wil niet anders meer...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dan weet ik in ieder geval zeker dat het geen rode Weller wordt.

Heb nu een bout waarbij de punt er in geschroefd wordt. Daarbij zet het metaal uit en krimpt het weer, tot de schroef los komt. :( Dus schroeven is wat mij betreft niets.

Het verschil in prijs tussen de Magnastat en de WS81 loopt inderdaad al snel op tot zo'n €60. Dat is aanzienlijk. Aan de andere kant is het de bedoeling dat dit station een leven meegaat of in ieder geval een flink aantal jaren. Dan kan ik misschien beter nu wat meer investeren in een 80W station i.p.v. een 50W zodat ik de komende tijd vooruit kan.

Waarom worden die rode punten eigenlijk weinig verkocht? Lijkt mij big business(niet dat ik er zulk een wil kopen..)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een regelbaar station is altijd handig. Wat je niet gehad hebt, mis je uiteraard ook niet. Vergelijk het met een centrale deurvergrendeling op de wagen. Het kan zonder, maar het is verdomd handig en eens je het gewoon bent wil je geen auto meer zonder.

Zelf heb ik al > 20 jaar een WECP-20. Analoog regelbaar. Op geen enkel moment spijt van gehad. Nu zou ik uiteraard iets meer vermogen nemen.

Met een regelbaar station kan je het iets te laag vermogen compenseren met een iets hogere temperatuur. Met een magnastat lukt dat niet. Bij een magnastat lees je ook wel eens vaker dat er problemen zijn met het aanwezige schakelaartje.

De nauwkeurigheid van een analoog station is meer dan voldoende voor soldeer doeleinden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 29 juni 2013 19:52:52 schreef Samueldw:
Het verschil in prijs tussen de Magnastat en de WS81 loopt inderdaad al snel op tot zo'n €60. Dat is aanzienlijk. Aan de andere kant is het de bedoeling dat dit station een leven meegaat of in ieder geval een flink aantal jaren. Dan kan ik misschien beter nu wat meer investeren in een 80W station i.p.v. een 50W zodat ik de komende tijd vooruit kan.

Ik vraag me natuurlijk af wat je gaat doen, maar ik denk dat je met een lichter station en 1 zwaarder station eigenlijk beter af bent. Ik denk dat er niet 1 soldeerbout is die goed is in alles.
Tot nu toe heb ik alleen voor het vervangen van de elco's op m'n moederbord naar een WDD81 van Weller moeten grijpen, omdat zelfs met een puntje 8 in m'n Magnastat er geen solderen aan was. (ja ik weet het, die WDD81 is eigenlijk een desoldeerstation)

Op 29 juni 2013 19:52:52 schreef Samueldw:
Waarom worden die rode punten eigenlijk weinig verkocht? Lijkt mij big business(niet dat ik er zulk een wil kopen..)

Misschien worden ze wel meer verkocht hoor, maar wij hadden ze simpelweg niet op voorraad, omdat we verder alleen de blauwe Wellers op voorraad hadden. In de categorie 'goedkope troep' hadden we andere merken.

Een tweede punt was de prijs. Een weller puntje kost op z'n hoogst een euro of 7 (even uit m'n hoofd hoor)
Grote kans dat een puntje voor een rode Weller 4 of 5 euro had moeten kosten. Ik weet niet wat zo'n rood Weller boutje kost, maar dikke kans dat het antwoord dan was geweest: 'maar die bout was maar 2 tientjes...'

Dus dan heb je je puntjes wel op voorraad als winkelier, maar verkoop je ze alsnog niet omdat mensen ze ten opzichte van de prijs van de bout, te duur vinden.

@ buckfast: en toch vallen de problemen met die schakelaartjes echt wel mee. Er zijn heel wat magnastat bouten verkocht in de tijd dat ik er werkte, maar we kregen er zelden 1 terug met schakelaarproblematiek. Als we ze terug kregen, waren het oudgedienden die al een jaar of 20-30 in gebruik waren.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 juni 2013 18:14:44 schreef fred101:
[...]

Ik heb een rode weller gehad en nu blauwe. Maar ik geloof er niks van dat ze het zelfde zijn. Ik had volgens mij toen de duurste rode 40W met digitale uitlezing en heb nu een WS81 (80W)
- mijn rode versleet punten sneller dan ik ze kon kopen, bij de blauwe heb ik nog geen punt versleten, bij mijn pace ook niet.
- de punten zaten altijd muurvast door dat lullige schroefje, de blauwe heeft zo'n snelwissel huls.
- de kabel was niet hitte bestendig ( de WS81 kabel wel)
- de blauwe weegt minstens het dubbele van de rode.

Ik heb die blauwe nu een jaar of 4 en nog geen minuut spijt gehad. Die rode heb ik ongeveer 2 jaar gebruikt en toen had ik er genoeg van.

Oke, beetje jammer dat de lui die verantwoordelijk zijn voor deze apparatuur er niet eens eerlijk over kunnen zijn, snap niet wat daar de meerwaarde van zou moeten zijn, overstock aan rooie boutjes? :D

[Bericht gewijzigd door JeveeHa op dinsdag 17 december 2013 22:28:52 (26%)

Je meet zelluf!

In Helenaveen ging vandaag een Weller WTC-S station compleet (nieuw) voor weinig (VEEL MINDER DAN EUR 200). Er staan in Deurne nog steeds 2e handse.

maartenbakker

Golden Member

Op 29 juni 2013 18:59:27 schreef weardguy:
[...]
Overigens ging menig bezitter van zo'n rode Weller na enige uitleg over tot de aankoop van een professionele Weller bout.

Of was voorgoed genezen van elk Wellerproduct, want als die rode bagger zijn zullen de blauwe wel niet veel beter zijn toch? In elk geval was dat mijn redenatie na het verslijten van 2 losse rode bouten in een paar jaar tijd en ik heb nog geen minuut spijt gehad van de goedkope Taiwanbrol waarmee ik daarna ben gaan solderen. Nog steeds zou ik eerder een ander merk professioneel station kopen (of desnoods een professioneel brol zoals Aiouyuoue), ook al weet ik nu dat blauwe Wellers wel prima zijn.

Ik zou mezelf af gaan vragen of een regelbaar station pure noodzaak is: zelf heb ik het in die 17 jaar dat ik de soldeerbout hanteer nog nooit nodig gehad.
De Magnastat bouten zijn prima, en een dergelijke bout heb ik nu ook al jaren in gebruik. Eenmaal zo'n blauwe in je handen en je wil niet anders meer...

Regelbaar is in principe inderdaad niet nodig, tenzij je veel verschillende klusjes doet. Loodhoudend, loodvrij, grote vlakken vergen toch wel een wat verschillende temperatuur of vermogen. Toevallig vandaag in Deurne een originele kachelpook uit een Philipsfabriek gescoord, daar zit alleen een simpele vermogensregeling op (trafo met een paar aftakkingen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

mijn eerste eigen boutje van weller was een rode 25 watter, die begaf het na een maand of wat al.. heb meerdere blauwe bouten van weller waaronder een 80 watt station wat vrijwel dagelijks aanstaat, en dan nog gaan de punten erg lang mee. rohs is wel iets wat rommel is, aanleren om de stift schoon te maken na solderen met rohs, de punt vreet gewoon weg van die tin.

op t werk staat een ersa 60 watt station, na 2 jaar was de punt op en het wisselen is al een stuk minder handig als bij weller. ook laat de gewone din stekker makkelijk los bij die bout, weller heeft een vergrendeling op de din stekker. het rare was wel bij die ersa, dat de 315ma zekering eruit lag als deze een dag of wat had aangestaan. leek wel wat krap gekozen, ook al stond de bout niet op max.

als je rohs of zware vlakken gaat solderen pak je beter geen magnastat bout, die zijn te licht veelal. tevens is de punt wisselen voor een andere temperatuur minder handig als een draaiknop voor de temperatuur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag kreeg ik antwoord van Farnell. Korting zat er niet in. Helaas.
Ik heb gezien dat reichelt hem aanbied voor €255 dus dat zal het nu worden.

Heb je voor RoHS niet een speciaal puntje nodig?

Ik heb hier nog een rolletje soldeer liggen, zonder aanduiding. Dat soldeer heb ik eens van een loodgieter gekregen. Nu zit daar volgens mij geen flux in. Zou deze soldeer voldoen?
Ik vraag mij af wat dat 'RoHS : conform' betekend terwijl er toch lood in zit.

In ieder geval bedankt voor de ervaringen. Daar heb ik wat aan.

Ik weet niet wat je daar mee wil gaan solderen maar deze TIN zoals dat heet is vrij dik voor elektronica.

In het verleden gebruikte loodgieters loodtin voor de koudwaterleiding en zilvertin voor warm waterleiding.
Tegenwoordig gebruiken die volgens mij allemaal zilvertin.
En inderdaad zit er in loodgieterstin geen flux want die gebruiken aparte potjes met soldeervet.

[Bericht gewijzigd door Paloma op maandag 1 juli 2013 17:05:43 (30%)

Inderdaad soldeertin :)
Het is inderdaad voor elektronica. Zou 0.5mm tin beter zijn?

Momenteel gebruik ik vloeibare flux, maar dat is ook niet alles.

0,5 tot 1 mm zijn beter bruikbaar.

Je flux moet je niet weg gooien want vroeg of laat heb je die toch weer nodig.

Shiptronic

Overleden

Die vloeibare Flux, staat er soms S39 op dat potje >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als ze het nog gebruiken, veelal worden knelkoppelingen gebruikt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juli 2013 18:11:13 schreef Shiptronic:
Die vloeibare Flux, staat er soms S39 op dat potje >:)

Dat wordt al jaren niet meer gebruikt