Soldeerstation

Voor hobby gebruik ben ik op zoek naar een soldeerstation. Het budget ligt rond de €200
Ik heb onderhand al heel wat topics gelezen en ik heb gezien dat Ersa en Weller worden aanbevolen.

Ik heb verscheidene malen gelezen dat de rode Wellers niets zijn. Geldt dit ook voor stations zoals de WHS50, die tamelijk veel op de groene Wellers lijken. En waarom zijn deze stations niet goed?

Dan is er bij de Wellers ook nog het verschil tussen de digitale en analoge varianten. Zijn daar veel verschillen tussen, buiten het lcd schermpje wat al dan niet aanwezig is?

Is er nog een bepaalde (web)winkel die Wellers 'goedkoop' aanbied?

Alvast bedankt iedereen.

Henk H.

Golden Member

Ik heb geen ervaring met rode Wellers, maar ik denk dat het vergelijkbaar is met de andere merken die een goedkope lijn uitbrengen. Mogelijk een andere/goedkopere fabrikant, goedkopere onderdelen, een goedkopere/minder robuuste constructie en alle mogelijke combinaties van voorgaande. Meestal is het product uit de goedkope lijn minder prettig in gebruik, is de kans op defect raken groter en zijn onderdelen minder goed leverbaar.

Bij Weller heb je de Magnastat bouten (temperatuur aanpassen door een andere punt te monteren) en de analoog of digitaal regelbare stations. Bij de digitale stations heb je de uitlezing van de temperatuur en kun je m nauwkeuriger instellen. Voor hobbygebruik niet nodig en zal analoog prima voldoen. Is de bout te koud, dan zet je m wat warmer, of omgekeerd. Of het dan 272 of 273 graden is maakt niet zoveel uit.

Men is ook nog wel enthousiast over Hakko, misschien past een nieuw station van dat merk beter in je budget? Een analoge Weller zit nog wel wat hoger.

Sine

Moderator

Samueldw, zoek even in de forum historie.
Al je vragen zijn al meermaals in verschillende 'welke bout moet ik kopen' topics uitgebreid aan bod geweest.

Bij printtec.nl verkopen ze een ws81 voor €215.