Capstan motor aansturen

hey ik heb ook een capstan motor die ik wil aansturen via mijn pc.
het type nr. is F2QTB04 http://regi.hqelektronika.hu/info/en/va14055.html

weet iemand hoe je deze via de pc kan aansturen?

Evarist

Golden Member

Is het van een video? Dan is het een stappenmotor, en die wordt aangestuurd door een bijbehorende chip. Je kan beterin het schema kijken van de video.
Is het van een bandrecorder. Dat is een AC motor meestal. Tenminste in de goedkopere types.
In sommige decks zitten gelijkstroommotoren die gewoon op gelijkspanning werken. De snelheid regel je door de spanning te veranderen.

EDIT: foto eens goed bekeken. Het waarschijnlijk van een G-deck. van Panasonic.

EDIT2. Er staat bij dat het van Samsung is. Schema's genoeg van Samsung.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Het lijkt me een BLDC motor met de stuurchip er al bij. Zoek op in de datasheet van het IC waar je de spanning op moet zetten en welk "enable"-lijntje je hoog of laag moet maken en hij draait.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

kun je deze dan bijv. ook via de printerport aansturen in stappen (dus kleine stukjes)?

https://www.dropbox.com/sc/ootsqdut8rb0pfj/uS6ETZy_Gi
hier foto's van de andere kant mis kan iemand er dan iets mee.

tussen elke spool verbinding zitten er 2 andere spooltjes tussen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 16 juli 2013 00:55:54 (52%)

In principe kan dat, maar deze motor is dan maar heel zwak. Een echte stappenmotor kost maar weinig en is veel sterker.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 15 juli 2013 19:10:49 schreef Evarist:
Is het van een video? Dan is het een stappenmotor, .

Toch niet, in een video werd het keurig met "driefazen" aangestuurd, anders ga je de stapjes horen en zien. Maar je kan ze wel als stappenmoter misbruiken...

ik denk dat ik deze motor uit een video recorder heb gesloopt

maartenbakker

Golden Member

Zo te zien aan het compatibele nummer AC31-12001R zou dat een Samsung of Sony videorecorder kunnen zijn geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."