ATAG oven ongelijkmatig warm

Het element is een paar keer te warm geweest ja. Maar omdat de hetelucht door de kapotte motor erg slecht werkt hebben we deze weinig gebruikt. We stapten over op boven/onder warmte die een beter resultaat gaf.
Morgen eens kijken hoe de pizza er uit ziet. Als deze, zoals we gewoon waren, perfect is laat ik hem zo even zitten.
Vroeg of laat zal hij het weer begeven en bestel een nieuwe motor en lagers. Het gokje van het verwarmingselement neem ik maar ;)

Iedereen geweldig bedankt voor de goede suggesties/reactie. Het heeft me tot nu toe enorm geholpen. Ik houd jullie op de hoogte!

Toch goede gok de fan. Lagertje heetstoken krijg je hem er wel af. Goede oplossing is teflon olie (hittebestendig) in laten lopen, doet weer een tijdje OK.(tenzij kogels vierkant zijn uiteraard)

kogels.. er zitten bijna altijd bronzen bussen als lagers in die goedkope motortjes. vaker is het vet dan verhard of zit de lager scheef in de kom wat ook gaat wringen met de tijd. de lagers zijn zeker bij de oude betere motortjes rond als een kogel met een klemveer eroverheen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in deze niet denk ik Testman, Gabo zegt dat er 625 Z lagers in zitten, meestal is het brons IDD dit is toch een klasse oven dus

dan zal de hitte uit de oven het probleem zijn geworden. vandaar dat een droger altijd een bronzen bus als achterlager heeft..

een ander lagertje is dan ook nog een mogelijkheid, dat is met een bronzen bus niet zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De pizza smaakte heerlijk:
http://i44.tinypic.com/14t0hdy.jpg

Alleen heeft mij vrouw nu de boven/onderwarmte gebruikt. Dus is het nog onduidelijk of links/rechts verbeterd is.
Even wachten tot die stand ook getest is.

In de oven zit een kogellager voorzien van een metaalafdichting om het vet binnen te houden. De reden voor een metaalafdichting is de hoge temperatuur. Een kunststof afdichting kan tot 100 graden geloof ik. Het vet of olie in het lager dampt er langzaam maar zeker uit zodat het lager zonder smering komt te zitten. Droog vet vormt extreem harde stukjes die in het lager mee gaan draaien en zo de kogel en loopringen ruineren.

Bronzen lagers hebben een grotere rolweerstand dan rollagers, maar hebben minder smering nodig. Door het verschil in hardheid tussen de verschillende materialen om het bronzen lager en het brons zelf gaat dit niet 'vreten'. Maar met een beetje smering loopt het nog beter ;)

Tzt ga ik de lagertjes vervangen van beide motoren.

Eerste eens afwachten of het links/rechts verschil is opgelost

Shiptronic

Overleden

Morgen dan maar weer Piza ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Haha, nee. Dat doen we 1x per week.
Morgenvroeg broodjes afbakken. Eens zien hoe dat gaat

Goedemiddag!

Een updateje van mijn kant hierover.
Twee weken geleden deed de ventilator in de oven het weer niet. Dus heb ik nieuwe lagers besteld. Vervangen ging verrassend simpel. Met wat wrikken met een schroevendraaier tussen de rotor en het lagertje kwam er al snel beweging in.
Daarna het nieuwe lager in het huis getikt en met wat licht opschuren van het asjes was deze eenvoudig te monteren.

Ondertussen doet de oven het weer prima! Kosten: €5 ipv €116 voor een heel nieuw zijpaneel.

Dag Gabo, heb hetzelfde probleem, en wil ook eerst even met de lagertjes proberen. Maar heb het nog niet uit elkaar gehaald, misschien kun je me bevestigen dat ik maar 1 lagertje hoef te bestellen voor de linker motor?
Dank

Hoi QukeleQ,

In de motor zitten 2 lagers. Een aan de waaierkant en 1 aan de buitenkant van de oven. Bij mij was het lager aan de waaierkant versleten en degene aan de buitenkant nog in redelijke staat. Vandaar dat ik er 1 vervangen heb.
Als je geen risico wilt lopen zou ik de buinteste ook vervangen. Deze lagertjes zijn goedkoop.

Gabo

Op 8 februari 2014 16:27:04 schreef Gabo:
Goedemiddag!

Een updateje van mijn kant hierover.
Twee weken geleden deed de ventilator in de oven het weer niet. Dus heb ik nieuwe lagers besteld. Vervangen ging verrassend simpel. Met wat wrikken met een schroevendraaier tussen de rotor en het lagertje kwam er al snel beweging in.
Daarna het nieuwe lager in het huis getikt en met wat licht opschuren van het asjes was deze eenvoudig te monteren.

Ondertussen doet de oven het weer prima! Kosten: €5 ipv €116 voor een heel nieuw zijpaneel.

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik heb de linkerzijkant los gemaakt want bij mij draait de linker ventilator helemaal niet meer als ik de hetelucht stand gebruik. Ik heb wat schroefjes losgemaakt en weer vast en als ik nu de ventilator handmatig een zwengel geef draait ie weer prima, wat voor deze actie niet het geval was, want toen liep het vast. Alleen moet ik hem nu nog draaiend krijgen als ik de oven aanzet. Enig idee hoe dit is op te lossen?

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Je kunt proberen de lagers te vervangen, het blad kan eraf (tegen gestelde draad geloof ik) dan kan alles er uit en de lagers kunnen dan vrij makkelijk los van de as. Ik heb een iets zwaarder SKG exemplaar geplaatst maar voor mij was dit maar een tijdelijke oplossing, zodra de boel warm werd zet er zich iets uit en liep de fan weer vast. In het "blikpakket" van de motor zie je ook duidelijk slijtsporen waarschijnlijk. Uiteindelijk heb ik met de dremel pak hem beet een halve MM extra ruimte gemaakt en sindsdien draait hij probleemloos, hij maakt alleen heel iets meer herrie :)

Ik adviseer je om de oven functie niet te gebruiken zolang de fan niet draait, ik ken een geval waar de clixon niet werkte en het naastgelegen paneel van de kast al flink aan het schroeien was.

Hoi Ruben,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb beide lagers goed bekeken en ze draaien soepel. Ik vraag me af of het dat is.
Aangezien de fan ook prima draait als ik 'm met de hand een zwieper geef, kan ik dan niet concluderen dat het niet aan de lagers ligt?
Ik zie geen slijtsporen aan de binnenkant van het blik. Wel heeft het blik aan de buitenkant een lichte brandplek. Ook op de motor en de beige tape die daar zit is bruin geworden. Zou er iets doorgebrand kunnen zijn waardoor de fan het niet doet?
Waar had je die halve mm ruimte gemaakt?
Bedankt voor je tip, Inmiddels gebruik ik alleen nog de boven en onder warmte.
Groet!

EBO, Ruben heeft denk ik het originele probleem gelezen en daarop geantwoord. Daar, begrijp ik na korte lezing, was het probleem niet soepel lopen.

Jij hebt een oude koe uit de sloot gehaald (oud topic), met als gevolg dat mensen die niet 100% opletten zitten te reageren op vragen van een jaar geleden.

Mooier was geweest om je eigen topic te openen met "ik heb bijna <link> hetzelfde probleem als Gabo </link>: ...."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik was misschien ook niet helemaal compleet in mijn antwoord, bij mij leek op het oog alles te passen, de fan draaide maar naarmate dat de boel warmer werd hoorde je heel kort even een schrapend geluid waarna de fan vastliep. Na het vervangen van de lagers bleef dit hetzelfde.

Onderstaande afbeelding laat het binnenste deel van de motor zien, je ziet hier wat zwarte verf zitten van het blikpakket.

Onderstaande foto laat het blikpakket zien, je ziet duidelijk dat er flink wat verf is weggesleten, aan de andere kant van het blikpakket (dat wat je nu niet ziet) zit een soort gelijke slijtage, de as hangt dus als het ware scheef in de motor terwijl hij wel netjes in z'n lagers zit.

Ik vermoed dat de zijwanden doordat ze constant verwarmen en afkoelen iets krom zijn getrokken waardoor bij mij de boel dus aanliep zodra alles wat warmer werd. Ik heb op de plekken waar de slijtage zichtbaar was ongeveer een halve mm materiaal weggehaald met de dremel (het materiaal is enorm hard!) en sindsdien werkt de oven prima.

Maar goed, terugkomend op jouw verhaal, ben je in het bezit van een multimeter? Zo ja, haal de aansluitdraden van de oven eens los, zet de multimeter in de ohm stand (als je er eentje hebt met handmatige standen begin dan bij 20.000 / 20K ohm en vervolgens eventueel een stapje lager om nauwkeuriger te meten) en meet de weerstand over de beide contacten van de motor en plaats die eens hier. Als de weerstand oneindig meet is je motor zelf waarschijnlijk defect, deze is los verkrijgbaar, scheelt al weer aanzienlijk ten opzichte van een compleet zijpaneel.

Helder! Bedankt voor je tip.
Die slijtage heb ik ook in het zwarte materiaal en ik zie de zwarte verf zitten op het metalen draaionderdeel. Ik ga proberen wat weg te halen, kijken of het helpt.
Mocht het niet werken, weet je dan waar ik los een motor kan bestellen? Ik vind online alleen het hele zijpaneel.
een multimeter heb ik helaas niet. Maar ik zal een kijkenof ik die ergens kan lenen. Nogmaals bedankt!

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik heb de bookmarks niet bewaard, op de motor (bij mij was dat aan de binnenzijde) stond een los artikelnummer, daar mee heb ik de motor los gevonden bij één van de grotere onderdelen "websites"

Als je je woonplaats in je profiel zet is er wellicht iemand in je omgeving die de motor even voor je kan doormeten?

maartenbakker

Golden Member

Als ik het topic correct teruglees zou dit de motor moeten zijn:

SMC-M159E H CLASS
(DE31-00038A)
220/230V 50/60HZ
MERK SUNG SHIN

Opvallend is dat het kennelijk om een door Samsung toegepaste motor gaat; mogelijk heeft Samsung de oven gebouwd.

Mogelijke nummers om de motor te vinden zijn in dit geval: SMC-M159E (generiek typenummer?) of DE31-00038A (Samsung).

De motor lijkt vrij degelijk ontworpen, jammer dat er dan zo'n rare constructiefout inzit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De hoofdprint en dergelijke zijn ook allemaal voorzien van samsung stickers dus dat is zeer aannemelijk.

Even een update van mijn kant:

Ik heb ergens een dremel kunnen lenen en wat ruimte gemaakt in het zwarte gedeelte waar de as in draait. Hierdoor kon de as weer soepel draaien. Maar als ik de oven aanzette maakte het erg veel lawaai. Aangezien we een open keuken hebben, toch maar een nieuw ventilator motortje gekocht. Online gevonden bij Meurs onderdelen voor €55 incl verzendkosten, goedkoper dan het vervangen van het hele zijpaneel (ca €83 ex verzendkosten bij Witgoedparts). Oven werkt weer perfect en geruisloos!

Ik heb gelijk maar even het bovenste warmte element eraf gehaald en de bovenkant goed schoongemaakt en hetzelfde gedaan tussen het glas van de oven met een dun plastik latje en een doekje eromheen. Ging erg makkelijk!

Bedankt voor jullie tips!

P.s. En er zitten inderdaad veel samsung onderdelen in de oven. Het ventilator motortje sowieso

Voor ik het vergeet... De oorzaak van alle ellende aan het linker ventilator motortje zat bij onze oven in het feit dat de ventilator de rand van de ovenwand (binnenkant) raakte, er zijn krassporen te zien. Het krassende geluid hebben we tijden genegeerd, waardoor de motor en as waarschijnlijk zijn vastgelopen en de ventilator het gewoon niet meer deed en waardoor het eten aan de linkerkant steeds aanbrandde.
Na het vervangen van het ventilator motortje kraste de ventilator weer tegen de wand. Volgens mij is het een constructie fout dat er te weinig ruimte zit tussen de ventilator en wand. Dit heb ik opgelost door het metalen ringetje dat achter de ventilator zit weg te halen, die milimeter geeft net genoeg ruimte om het probleem op te lossen.
Dus zodra je krassen hoort, niet wachten tot de as kapot draait, maar even het ringetje verwijderen!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 22 juni 2015 19:34:06 (33%)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Zo te lezen is het hele ontwerp dus matig, als je kijkt wat je verder aan storingen tegenkomt voor dit model zoals een klok die te snel of te langzaam loopt, displays die wegvallen etc. Dan snap ik dat mensen er van balen dat ze ergens tussen de 1100/1500€ voor dat ding hebben neergeteld :(

werkt de oven nog met alleen de lagers vervangen na 3 jaar? tijdje terug ook hetzelfde probleem ondervonden, motor met element erbij komt op een 175€ maar ik zag dat de originele lagers geen gewone zijn, er zit wit molykote vet in, dat kan beter tegen hitte als standaard lagervet. dus vroeg me af of gewone nieuwe lagers het uithouden?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Die van mij doet het nog steeds probleemloos. De klok begint wel steeds sneller vooruit te lopen ;)