Senseo HD7840 doet het na 4 kopjes rustig aan


@smd:
Denk ook eens aan het DriewegKlep/ventiel.

De OverdrukUitloop wel 1/4 slag lossen alvorens de deksel te verwijderen.
Anders breekt de DriewegKlep/ventiel-uitloop.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hallo GerardMonique, zoals gezegd in mn welkomst textje die als eerste vervangen omdat daar behoorlijk veel heet water uit kwam, geen resultaat. ik wacht op pompje, denk dat daarin toch iets mis is..(hoop ik)

Ondertussen al iemand die een oplossing heeft voor dit probleem? Heb hier namelijk een soortgelijk probleem. Alleen mij gebeurd het vaak bij de eerste paar kopjes.

Alles los monteren en uitloop en overloop in apart bekertje opvangen.
Test paar keer uitvoeren, bij zelfde volume in zelfde tijd pomp uitsluiten.
Afhankelijk van resultaat drieweg uitsluiten en uiteindelijk filter uitsluiten.

Op 5 juni 2016 15:14:34 schreef Gij Kieken:
Alles los monteren en uitloop en overloop in apart bekertje opvangen.
Test paar keer uitvoeren, bij zelfde volume in zelfde tijd pomp uitsluiten.
Afhankelijk van resultaat drieweg uitsluiten en uiteindelijk filter uitsluiten.

Bedankt voor het snelle antwoord. Als ik de hoeveelheid in het kopje samen neem met de hoeveelheid die terug loopt in het reservoir via het tuitje. Dan heb ik een normaal heel kopje. Dus dan lijkt me de pomp in orde. Heb het probleem ook als ik het apparaat laat lopen zonder pad houder. Vermoed dan dat het 3 weg ventiel niet goed meer opent en sluit?

Werking driewegventiel
(te testen met een stukje slang en een grote injectiespuit zonder naald)

De bovenste klep naar het overlooptuitje staat zonder druk in de boiler iets open om de druk die ontstaat bij het opwarmen en uitzetten van het water in de boiler af te voeren. Als de pomp gaat werken loopt de druk op en sluit deze klep. Het hete water loopt nu door de zijklep naar de koffiepad (deze klep is zonder druk gesloten en gaat pas open bij een bepaalde druk (door de pomp opgebouwd) en voorkomt het weer teruglopen van de koffie naar de boiler als de pomp uitgeschakeld wordt.

Bij het begin van het pompen van een kopje koffie druppelt het overloopje even totdat de druk zo hoog wordt dat de klep volledig sluit en de klep naar de koffie pad even later open gaat.

Zonder pad houder(!) (dus zonder de pad en het kleine gaatje in de padhouder) loopt de druk te weinig of pas langzaam op en blijft het overloopje te lang open met als gevolg te weinig water in het kopje en een deel terug in de tank.
Dit gebeurt ook als deze klep defect is of open blijft staan door kalkpartikeltjes (uit de boiler) tussen de klep.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

3 weg klepje zowizo vervangen en pompje demonteren en reinigen. Rubbertjes met name. Pas op!!! zitten wat veertjes in dus voorzichtig uit elkaar halen!!!

Op 7 juni 2016 20:16:44 schreef smd:
3 weg klepje zowizo vervangen en pompje demonteren en reinigen. Rubbertjes met name. Pas op!!! zitten wat veertjes in dus voorzichtig uit elkaar halen!!!

Klepje heb ik ondertussen vervangen, maar het water stroomt nog steeds terug in het reservoir.

En als er iets mis zou zijn met de pomp, dan zou het water toch sowieso het ventiel niet bereiken? De hoeveelheid water die normaal in het kopje komt, stroomt rechtstreeks terug het reservoir in.

Vindt het zelf een heel raar probleem.

subsonik

Golden Member

Heb je al uitgezocht of de aansturing van de pomp correct is? Als de triac slecht aangestuurd wordt (bv. door te weinig voedingsspanning door kapotte X2 condensator) pompt die misschien onvoldoende hard, waardoor de overloop niet correct gesloten wordt en het water uit de overloop komt.

Ik zou eens proberen die pomp rechtstreeks uit het net te voeden, ofwel proberen meten wat de stuurprint in de pomp duwt bij een "goed" kopje en bij een "half" kopje.

Controleer dan (eerst) ook of het pompje tegen weerstand voldoende druk opbouwt. Pompje zelf kan vrij eenvoudig gedemonteerd worden(2 schroefjes en bajonet): (kalk-)smurrie in het ventiel in het uitloop uiteinde zorgt voor onvoldoende druk/debiet (o-ringen intact/schoon?)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

En koop geen citroenzuur in de winkel, daar vragen ze te veel geld voor.

Ik haal het nu lekker goedkoop bij de drogist hier in de buurt!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

IDD je kan pompje direct op 230V proberen en controleren of zelfde euvel er is. Ik vermoed slecht pompje dan. Als druk niet direct hoog genoeg komt, sluit klepje niet...

Op 15 juni 2016 22:13:55 schreef subsonik:
Heb je al uitgezocht of de aansturing van de pomp correct is? Als de triac slecht aangestuurd wordt (bv. door te weinig voedingsspanning door kapotte X2 condensator) pompt die misschien onvoldoende hard, waardoor de overloop niet correct gesloten wordt en het water uit de overloop komt.

Ik was bezig met een nieuw topic, maar leek me onzin om daar stukjes uit dit topic in te kopieren.

Mijn bakjes zijn maar half* en ik dacht dat het alleen de mechanische driewegklep kon zijn (reservoir wordt heet dus duidelijk te veel via retourleiding terug het reservoir in). Bovenstaande quote geeft andere opties voor hetzelfde symptoom.

Ik zal verder gaan demonteren en de X2 condensator bekijken (edit: inmiddels als plaatje bijgevoegd, lossolderen en meten?) en de pomp rechtstreeks op 230V aansluiten (edit: kan dat zonder water? of moet ik de pomp rechtstreeks op 230 zetten via aparte stekker, eerst alles weer samen bouwen, boiler verhitten en de pomp los inschakelen via de extra stekker?).

Klopt het dat de pomp meer herrie kan gaan maken door een slechtere aansturing? Want dat doet ie mijns inziens.

* soms zelfs maar een kwart (twee keer dubbel kopje knopje geeft een enkel bakkie), in dat geval is er ook geen 'crema laagje' meer.

RAAF12

Golden Member

Op 16 juni 2016 11:06:40 schreef CrossFireX:
En koop geen citroenzuur in de winkel, daar vragen ze te veel geld voor.

Ik haal het nu lekker goedkoop bij de drogist hier in de buurt!

Dat is toch ook een winkel...btw. goedkoper dan 1kg voor €4.75?
https://www.bakingsoda.nl/product/citroenzuurpoeder/

Nog een foto van de condensator en een meting, maar in het circuit.
Aangezien ik geen waarde kon vindenop de condensator, weet ik nu nog niets... Straks als ik weer tijd heb gaan we weer verder.
(Tenzij U33 de waarde is, 0,33uF, dan is de gemeten waarde prima. Maar op internet had iemand het geloof ik over 470nF.)

[Bericht gewijzigd door r-p op 15 januari 2020 19:40:25 (21%)]

RAAF12

Golden Member

390nF staat erop de condensator volgens mij. Blijkbaar een Senseo serie waar de C is aangepast. In de HD7810 is het 470nF....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 15 januari 2020 21:52:25 (14%)]

Was nog vergeten te melden dat het geen 7840 (van TS) is maar een HD7825. Maar heb nog niet kunnen vinden wat daar inhoort.

Waar vind jij 390nF? Ik vond de code van U33 die ik gevonden had ook wel aannemelijk, maar duidelijk vind ik het niet...

RAAF12

Golden Member

Die 3904 code.

edit Hmm 4 nullen? Nou begin ik te twijfelen....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 15 januari 2020 22:14:49 (65%)]

Deze video is vogens de maker ook een HD7825, maar is geel en 470nF.

Hier wordt ook 0,47uF genoemd.

Op een BE site hadden ze het over een gele vervangen voor een nieuw blauwe, maar nergens werd een waarde genoemd ;)

Ik heb zelf een vervanger liggen, u470 275V~X2 maar die meet maar 417nF, dus geen geweldige verbetering.

Zou een condensator van 346nF i.p.v. de geplande 470nF inderdaad mijn symptomen geven? Dus te weinig water in het kopje en te veel water retour in het reservoir?

Of is het omdat we al een keer of 5 met azijn hebben ontkalkt... (Zullen we niet meer doen nu niet alleen door Philips, maar ook door Repaircafe en mensen hier dit stellig wordt afgeraden).

EDIT: ik heb de condensator vervangen door mijn extra X2 exemplaar (417nF gemeten, vs 335nF voor de oude (nu buiten circuit gemeten))
Morgen weet ik het resultaat.

De pomp *leek* stiller bij het volpompen van de boiler (aparte procedure omdat anders de lege boiler probeert water te koken wat er niet is, instructie van repaircafe en in tegenstelling tot de repaircafe handleiding (4.1) stopte dit proces niet totdat het reservoir leeg was (dus de Senseo stopte en ging uit ipv boiler verwarmen en 'klaar staan' om koffie te tappen).
Ook liep het water even hard het reservoir terug in als dat het uit het tuitje voor de koffie kwam. Maar zoals gezegd zie ik morgen wel of dit anders is wanneer er met heet water wordt gewerkt.

Condensator vervangen. Resultaat:
Pomp stiller: lijkt erop maar kan 'wishful thinking' zijn.
Kopjes voller: nee.

Dus we zoeken verder.

Pomp stiller betekent of te weinig druk door pomp opgebouwd of doordat 3 weg klep de helft er uitgooit in reservoir terug. Ontkalken doe ik zelfs draaiende ( Losse pomp) met een laagje zoutzuur en binnen 3 slagen werkt pomp aanzienlijk beter! Daarna direct spoelen met water.

Weer open gehad. Pomp rechtstreeks aangesloten en wat water laten pompen. Tja, pompte prima water, maar dat was zonder tegendruk. De straal was niet superstrak, maar dat zegt misschien helemaal niets.
Pomp uit elkaar gehaald en weinig met het blote oog kunnen vinden. Terwijl ik redelijk wat ervaring met o-ringen heb (maar mijn ogen sinds toen wel veel slechter zijn).

Als ik in de drieweg klep blaas kan ik in ieder geval niet voldoende druk opbouwen om de retourleiding dicht te laten klappen (en in de middelbare school kon ik makkelijk 0,2bar druk opbouwen, maar geen idee wat de overdruk moet zijn wanneer deze moet sluiten)

Overigens zijn de meeste rubbersoorten gedeeltelijk of goed bestand tegen azijn, dus ondanks de praktijkervaring van mensen hier, blijf ik wat twijfel houden aan hoe schadelijk dat nu precies is.
De meeste 'schade' leek op een klepje van de plunjerpomp te zitten, misschien is dit waar de azijn op invreet?
Onderstaande foto is helemaal droog: het glanzende versus het doffe oppervlak is dus geen vocht maar echt een glad versus een ruwer oppervlak.

Volgende stap: mijn oude Senseo opzoeken (uit 2004, defecte driewegklep, destijds geen vervanger voor leverbaar, zal typenummer toevoegen als ik hem vind) en de driewegklep van deze (~10 jaaar jongere) HD7825 erin monteren. Dat zou duidelijkheid moeten geven of de driewegklep gewoon verrot is.
Deze driewegklep krijg ik met een beetje geweld niet open. Veel geweld gebruiken wil waarschijnlijk zeggen dat ik hem daarna nooit meer dicht krijg, dus dat heb ik nog niet geprobeerd.

Op 26 januari 2020 00:44:04 schreef r-p:
Als ik in de drieweg klep blaas kan ik in ieder geval niet voldoende druk opbouwen om de retourleiding dicht te laten klappen (en in de middelbare school kon ik makkelijk 0,2bar druk opbouwen, maar geen idee wat de overdruk moet zijn wanneer deze moet sluiten)

De driewegklep is eenvoudig met een injectiespuit van 5 ml of liefst meer zonder naald te testen.
Vul de spuit met water en sluit hem met een klein stukje (senseo)slang aan op de boilerzijde van de driewegklep. Bouw een beetje druk op en er moet nu water uit de uitgang naar de overloop komen en mogelijk al een beetje uit de uitgang naar de koffiepad. Voer je de druk op (sneller de spuit indrukken) dan moet alle water naar de pad gaan en de klep naar de overloop sluiten.
vul de spuit opnieuw en sluit hem op de uitloop naar de koffiepad aan en bouw druk op de klep moet nu sluiten.
Soms is een klep nog te redden door hem met citroenzuur de doorspoelen en hem er een nachtje in te laten 'weken'. De klepjes zelf demonteren lukt vrijwel nooit zonder schade.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Thanks, zal ik doen. Verder lezen over de Ulka HF pomp (enige wat ik op mijn foto's kon lezen) levert getallen van 9 tot 16 bar op. Meestal in Espresso apparaten maar toch. Dus mijn 0,2bar is niet echt in de buurt van wat de pomp kan produceren.

De de werkdruk van de Senseo is ongeveer 1,5 tot max 2 bar(bron Philips)
De max. werkdruk van de (afgebeelde!) pomp is 2,3 bar (bron Ceme (nu eigenaar Ulka)) De oudere pomptypes gingen tot 7 bar.
De 'Senseo-pomp' is (vaak) uitgerust met een ingebouwde diode waardoor hij maar op één fase werkt en tussen de, qua volume vrij grote, slagen door meer tijd heeft om zich geheel te vullen, immers bij een Senseo gaat het om het volume en niet om de druk. (Het diode tekentje staat dan in het plastic huis bij de elektrische aansluitingen) Als de diode sluiting maakt lijkt de pomp te werken, sneller maar minder effectief.

Deze lage werkdruk is ook de reden dat je met een Senseo nooit een espresso kan maken. ;(

De waterleidingdruk in huis zit tussen de 2,5 bar (bij de meter) en 1,5 bar op zolder aan het eind van de leidingenboom.

Van iets dat stuk is leer je het meest.