SOX18-E Lampen leven kort in origineel Philips armatuur

Foto van het inwendige zonder fotocel: ballast + print
Nog iets opvallends/ ongebruikelijks?

Over de brandstand nog het volgende tekening van @lj-thijs:

De SOX-E 18W kan zonder probleem horizontaal worden toegepast.

Bij een verticale brandstand H110 welke voor de SOX 18W geldt wordt uitgegaan dat de lamp hangt en de lampvoet naar boven is gericht.
De onderkant van de lamp mag dan maximaal 110° vanuit het hart zijn verschoven. Bron: Philips

RoelP: Die grote blauwe condensatoren, klopt de waarde nog?

Aan de andere kant, dat printje is misschien alleen de starter... Die spoel is de ballast. Of die verlopen? Eerder de verkeerde kant op, dus sluiting in windingen, denk ik. Dan zouden de lampen sneller op zijn, tijdelijk meer licht geven en zwart worden gok ik.

EDIT: Dat SOXen traag opstarten merk ik ook op het achterterrein van onze hackerspace. 't Duurt ongeveer een kwartier tot een half uur (bij koud weer) voordat ze goed branden.

[Bericht gewijzigd door Benadski op 6 oktober 2015 14:32:39 (22%)]

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!

@Benadski, dat weet ik niet en ik beschik niet over een capaciteitsmeter om de condensatoren te meten.

dat printje langs de vsa is alleen de ignitor van de sox. dat printje is exact wat in een sx26 sox ignitor zit, ze hebben alleen het doosje eraf gehaald..

langs de vsa zit nog een temperatuur beveiliging, deze gaan maar zelden stuk..

dit armatuur is iig wel gemaakt voor een sox 18E lamp. die van tidak lijkt idd voor een ander soort lamp gemaakt te zijn met interne starter. echter die vind je niet meer. het lijkt zo te zijn dat in de 80's een ander type sox 18W standaard was, later kwam er een model lamp welke zowel in een armatuur met als zonder ignitor werkt.

[Bericht gewijzigd door testman op 6 oktober 2015 14:32:59 (41%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ hunebedbouwer:

de E in de benaming SOX-E staat voor Economy, d.w.z. een hogere lampefficacy in lumen/Watt. Deze commerciele benaming kwam enkele jaren na introductie van de SOX 18W in zwang en toen is deze lamp herbenoemd naar SOX-E 18W. Elektrisch gezien zijn zowel de SOX18W als de SOX-E18W hetzelfde en beide hebben een externe ontsteker nodig. Een SOX18W VSA is dus ook geschikt voor een SOX-E 18W lamp.

Van de hogedruk natriumlampen lampen (SON) bestaat ook een E versie maar die E heeft een andere betekenis; die heeft een Externe ontsteker nodig terwijl de I versie een Interne (pingelstarter)ontsteker heeft.

@RoelP:

jouw armatuur is een meer recente versie van die van Tidak Ada (5L = november 1995). Daarbij is het VSA met aftakking + ontsteek/cos phi condensator vervangen door een 2-polig VSA met externe SX26 ontsteker. Ook hier geldt dat de blauwe X2 condensator en twee axiale elcootjes op de schemerschakelaarprint verdacht zijn. Niet doormeten maar gewoon vervangen; kost je hooguit een paar euro.

Dank, ik ben geen electronicus, dus wil het graag verifieren:
van de schemerschakelaar (foto 2) dien ik te vervangen:
- de X2 condensator het grote blauwe blok (horizontaal op de foto) en
- twee axiale elco's 2x rechts op de foto verticaal blauw met wit

Klopt dat? Vast bedankt.

Excuses voor de onscherpe foto.

Graag gedaan ;-) Aangezien je geen elektronicus bent zal ik het simpel houden.

Op het vierkante printje rechtsonder op de tweede foto zitten inderdaad de X2 condensator (groot blauw blok) en de twee elcootjes (kleine metalen tonnetjes met blauwe folie eromheen en draden aan beide zijdes.Voor alle duidelijkheid: ik heb het dus niet over de langwerpige print met label SX26-01; dat is de ontsteker...

De capaciteitswaarde van de X2 condensator moet 470 nano-farad zijn (oftewel 470nF = 0,47uF). De werkspanning moet 275VAC bedragen. Neem geen condensator die gespecificeerd is voor een gelijkspanning van 400VDC of 630VDC, die gaan uiteindelijk kapot op 230V wisselspanning. Alleen een X2 type voor 275VAC voldoet op de lange duur.

Van de twee elcootjes weet ik niet meer zo 1 2 3 de waardes; het is al lang geleden dat ik er eentje heb gerepareerd. Als ik me niet vergis heeft de kleine een capaciteit van 22 micro-farad (oftewel 22uF) met een werkspanning van 25V en de grote iets van 100uF met ook een werkspanning van 25V. Je moet even kijken wat er nu in zit. Een hogere werkspanning dan aangegeven op de huidige is ok, zolang ze nog maar passen op de print. Wel even de polariteit (+ en -) in de gaten houden tijdens het solderen anders gaan ze kapot.

Plan is donderdag naar de winkel, wordt vervolgd.

@Gladjo Dilo mijn complimenten en andere geintereseerden:

Vast de lamp gemonteerd en scherpe foto's gemaakt

elco C1: 100uM,25V,Philips,021 ko,F8

elco C5: 22uM, 40V,Philips,021 ko,F6

X2 condensator C3:
470n M 250V~
330 4 MKT-P
Philips HQ9527

Tidak Ada

Golden Member

Die foto van het printje maakt in ieder geval duidelijk dat mijn gedachte over die snugger-weerstand. Ze hebben er inmiddels een draadgewonden weerstand voor in de plaats gezet.
Mijn lamp brandt nu nog steeds goed. Dus toch die montagehoek?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Shiptronic

Golden Member

Gezien de kleur van de print had ik ook nog een koel blokje mee genomen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Tidak Ada, Wat is nu precies die snugger-weerstand, welke lettercombinatie op de print?

Top van de lamp zit inderdaad onder de schemerschakelaar.

@Shiptronic, is dat een actiepunt voor mij? Waar/ hoe geplaatst?
Zit natuurlijk wel met beperkte ruimte.

Op 7 oktober 2015 22:56:52 schreef RoelP:
@Tidak Ada, Wat is nu precies die snugger-weerstand, welke lettercombinatie op de print?

Ik denk een typo dat het: "snubber" moet zijn.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

@RoelP:
Dat is die dikke groene (R2).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Tussentijds verslag:
Bij de electronicawinkel geweest, bood aan het een en ander door te meten met de capaciteitsmeter:
C1: kapot -> vervangen
C3: in orde
C5: kapot -> vervangen
aanvullend T1 (TIC206M, 9529) door gemeten: in orde
e.e.a. teruggeplaatst en de verlichting in orde gemaakt.

=/=
op snubber-weerstand R2: staat 5%, 4 Watt
=/=

Ben ik nu gek of moet R1 ook even aangestipt worden met een soldeerbout? Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt alsof er een slechte las zit.

Op 6 oktober 2015 00:02:10 schreef testman:
de uitval bij bijv philips S10 starters is met de huidige modellen met groene tekst 10x groter als bij de oude S10 met zwarte tekst nog. reden, minder kwik in die buisjes..

Kwik in de starter? Weet je het zeker?

Groet,
Kruimel

Tidak Ada

Golden Member

Kwikdamp kan om het ontsteken van de starter te verbeteren, maar meestal wordt alleen een vulling van argon gebruikt, met een kleine dotering van 42Ar (elektronenstraler) om een snellere ionisatie te krijgen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Status:
eerder gebruikte SOX-lamp + gerepareerde schemerschakelaar geeft (herkenbare) problemen: lamp blijft flikkeren

nieuwe SOX-lamp + gerepareerde schemerschakelaar geeft geen problemen: lamp brandt

Nu afwachten wat de verlichtingsduur van deze SOX-lamp is.
Hopelijk de dichtbij de mogelijk 18.000 uur (/ 4.100 h/jr = ca >4 jr)

Bedankt voor alle bijdragen.

op tlbuizen en starters stond een tijd terug nog "now with 0% mercury" of "now with less mercury" ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In s10 en s2 starters zit neon gas, en de natrium lampen starten ook op met neon waardoor ze eerst zo rood van kleur zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

in tlbuizen zat eerst ook meer kwik, het is maar heel weinig, maar de uitval is groter sinds dat veranderd is. ook komen er rare verschijnselen voor sindsdien. rose licht, blauw licht, ene zijde van een buis wel licht tot het midden en dan niet meer en nog meer heb ik al gezien.;.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

De blauwe gloeikleur, die je in TL starters ziet, duidt duidelijk op argon. Het kan zijn dat dat het deel uitmaakt van een Penning-mixture. Maar er zit in ieder geval een kleine dotering van 42Ar in, om de ontsteking van de gloeiontlading van de starter betrouwbaarder te maken. Dat wordt ook gebruikt in bijvoorbeeld nixiebuizen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Op 8 oktober 2015 20:23:12 schreef Tidak Ada:
Kwikdamp kan om het ontsteken van de starter te verbeteren, maar meestal wordt alleen een vulling van argon gebruikt, met een kleine dotering van 42Ar (elektronenstraler) om een snellere ionisatie te krijgen.

Dat wist ik niet, ik dacht altijd dat de veldsterkte in zo een kleine device wel genoeg zou zijn.

Op 8 oktober 2015 23:46:58 schreef testman:
op tlbuizen en starters stond een tijd terug nog "now with 0% mercury" of "now with less mercury" ..

Nooit op starters gezien om eerlijk te zijn, in de TLbuizen zelf wist ik wel dat het een issue was, zeker in die oude dikke exemplaren van 40W. Weer wat geleerd! :-)

Op 9 oktober 2015 07:35:33 schreef testman:
in tlbuizen zat eerst ook meer kwik, het is maar heel weinig, maar de uitval is groter sinds dat veranderd is. ook komen er rare verschijnselen voor sindsdien. rose licht, blauw licht, ene zijde van een buis wel licht tot het midden en dan niet meer en nog meer heb ik al gezien.;.

Ja ik had het door. Vroeger deed men altijd een overdaad een kwik in de buis omdat het kon. Toen kwam de EU met regels over Kwik, Cadmium, Chroom en dergelijke en moest de hoeveelheid omlaag (mede ook omdat ze en masse de normale vuilcontainer in werden geflikkerd). Toen werd het een issue dat er waterdamp de buis in kwam via de voet van de lamp (watermoleculen zijn bijzonder klein, kleiner dan zuurstof of stukstofmoleculen), en dat maakte dat de druk er hoger werd (dus minder geleiding door een kortere levensduur van vrije elektronen, vandaar dat het eerst in het midden donkerder wordt) en de kleur rose werd (doordat water deze kleur geeft bij geleiding, zie je ook wel bij onweer). Dit gebeurt vaker bij lampen in vochtige en koude omgeving (zoals straatverlichting) door de invloed van de aanwezigheid van water en thermische krachten bij de doorvoer van de elektroden. Dat er licht is tot het midden heb ik ook weleens gezien, maar ik denk dat dat te maken heeft met een gefaalde condensator in de EVSA.

Op 9 oktober 2015 10:55:31 schreef Tidak Ada:
De blauwe gloeikleur, die je in TL starters ziet, duidt duidelijk op argon. Het kan zijn dat dat het deel uitmaakt van een Penning-mixture. Maar er zit in ieder geval een kleine dotering van 42Ar in, om de ontsteking van de gloeiontlading van de starter betrouwbaarder te maken. Dat wordt ook gebruikt in bijvoorbeeld nixiebuizen.

Mijn starter (een Philips EcoClick S10) geeft rose licht, dus dat is niet voor elk exemplaar gelijk denk ik. Die oude die ik had gaf wel wit licht inderdaad. Binnenkort over op de elektronische dan maar!1;-)

Groet,
Kruimel

1Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb zitten te zoeken, maar ze zijn lastig te krijgen en niet heel goedkoop. Geen idee waarom, moet toch niet zo moeilijk te maken zijn dacht ik zo...

een S-10E is een elektronische starter, heb er net een vergaard omdat er een ledbuis in een tlbak kwam. kosten een 5,75€ de stuk ongeveer. een gewone S10 starter gaat er voor 1,50 euro uit ongeveer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."