[Auto] Toggle Switch circuit met ledjes

Bedankt voor de reactie fcapri & Henry S.

Helder en duidelijk.

Top !

Ik kom toch niet helemaal uit de theorie, ik heb de tips gevolgd en momenteel een werkend basis circuitje maar toch blijven er een aantal dingen onduidelijk. Voor de zekerheid heb ik maar 1K weerstandjes gebruikt i.p.v. de 560ohm

Huidige stand van zaken (voor de geïnteresseerden)

- Op mijn dashboard heb ik op diverse plaatsen een led gezet (Dezelfde blauwe) en verbonden met een ader van een cat5 utp kabel aan mijn circuitje, ik had hier nog meters van liggen en volgens de tabel op deze site mag je daar maximaal 0,588A doorheen jassen. Aangezien mijn ledje max 0,020A zal gaan verbruiken, neem ik aan dat ik er vanuit mag gaan dat mijn auto niet in de fik zal vliegen.

- Ik heb de kabel van de sigarettenplug gesplitst en hier een speakerdraad van 2.5mm2 gebruikt om naar mijn circuitje te brengen (dus ik gebruik de sigarettenplug zekeringen groep als stroomtoevoer voor mijn ledjes (met uitzondering van de versterker led, die word door de remote voorzien van power))

- Ik heb een kabel naar mijn chassis in de buurt van mijn circuitje gemaakt (dit is ook een 2.5mm2 speaker kabel)

Vraagje:
'Ik zal vast wel hinderlijk, vervelend en zeurderig overkomen, maar ik probeer het gewoon te snappen'

Toen ik het gemiddelde van mijn forward voltage aannam, vertelde fcapri dat het gevaarlijk is om zomaar een voltage aan te nemen en ook dat de waardes meestal lager liggen. Dus dacht ik ik ga even meten... Ik heb een computervoeding (11.96v) gebruikt in combinatie met een aantal weerstandjes en een multimeter om te kijken welk voltage en ampere er nou wordt gebruikt. Onderstaand mijn resultaten:

330ohm - 3,02v @ 26,1mA
470ohm - 2,92v @ 18,1mA
560ohm - 2,89v @ 15,6mA
1kohm - 2,80v @ 9,1mA

- Als ik het goed heb begrepen dan ligt de forward voltage bij de maximale waarde van 20mA tussen de 3,02v en 2,92v (even voor het gemak -> 400ohm & 3v) ... Dus stel dat ik een circuit zou maken waar ik to the max mijn ledje wil laten branden en mijn voeding altijd precies 12v is dan moet ik dus rekenen: (12v - 3v)/0,020 = 450ohm.. right?

- Stel dat ik niet had gemeten maar wel de informatie had gehad van de forward voltage (datasheet 3.0v-3.2v), dan kan je toch gewoon met de maximale forward voltage rekenen? (ook al ligt het lager, dan is de maximale forward voltage (3.2v) toch gewoon veiligheid?)

Volgens mij klopt het bovenstaand verhaal met al jullie informatie die eerder in dit topic is gegeven. Maar als ik iets zelf uitdenkt en weet waarom de keuzes worden gemaakt, snap je het beter.

* Ik weet dat in de automotive branche verschil in spanning is, maar voor dit voorbeeld ben ik even terug gegaan naar het elementaire.

---

Door het circuitje te testen in de auto is mij duidelijk geworden dat 20mA veel te fel is zoals jullie hadden verteld, het leidt behoorlijk af tijdens het rijden. Dus voor de definitieve versie zal ik waarschijnlijk een potmeter voor de master switch zetten om het licht tijdelijk te dimmen.

Mijn losse ledjes die ik op diverse plaatsen op mijn dashboard heb gezet komen ook allemaal samen op het circuit, maar daar gebeurd nog niks boeiends mee. Alleen aan en uit, in de toekomst als het huidige circuitje helemaal volledig en werkend is. Wil ik gaan experimenteren met pwm en een atTiny45/85 chip. Maar daar zijn we nog lang niet.