Versterkerlampjes vervangen door leds

Ik heb een versterker waar ik de lampjes door leds wil vervangen.
Hier de voeding van de versterker:
http://imageshack.us/a/img208/2629/t0j2.th.jpg
(Wie herkent de versterker?)
Hieronder de verandering zoals ik denk dat het zou moeten lukken.
http://imageshack.us/a/img132/5079/u00o.jpg

Heeft misschien iemand op of aanmerkingen of tips voordat ik aan de slag ga?
Alvast bedankt

Blad

fred101

Golden Member

waarom niet gewoon de diodes in serie met een enele weerstand en evt een zener er over als die 45V nogal kan varieren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

R1045 vervangen door 3k3...4k7 en de lampjes door leds. (10mA of minder is meestal meer als genoeg voor een led, 20mA/3.3v zijn meestal maxima)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe zit het dan met het rechtse lampje 419. Dat is om aan te geven of het mono of stereo is.

Arco

Special Member

Bij schakelaar rechtse lampje staat ON dus dat is het aan/uit lampje... (Stereo lampje wordt normaal door de stereodecoder aangestuurd)
Zie net dat het een versterker is en geen receiver...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 6 augustus 2013 13:36:32 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op punt H4 staat nu altijd 5,6v, ongeacht of de schakelaar open of dicht is.
Varieert in jou geval de spanning over de leds niet als die schakelaar gebruikt wordt?
Op mijn manier hoefde ik verder niet zoveel te veranderen.
Ledje met weerstand in lamphouder en een weerstand vervangen.
(dacht ik)

[Bericht gewijzigd door bleadje op dinsdag 6 augustus 2013 13:45:12 (29%)

@Arco's idee opvolgen.
Alle zenerdiodes gewoon laten zitten en de meest rechtse weerstand van 120Ω voor het stereoledje vervangen door 220Ω. Dan komt alles goed.
Je kunt uiteraard controleren of de spanning op H4 hinderlijk varieert bij bedienen van de stereoschakelaar. Zo ja, dan moet de 220Ω weerstand hoger worden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 6 augustus 2013 13:50:24 (32%)

Arco

Special Member

De drie 120 Ohm weerstanden kunnen weg, 1k verhogen tot 2k2. Bovenste 3 zeners kunnen eventueel ook weg... Rechterled + 220 Ohm is goed.
Ledstroom is dan ongeveer 10 mA.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 augustus 2013 13:03:09 schreef bleadje:
(Wie herkent de versterker?)

Ik herkem hem niet , maar het is zeker een Philips of een afgeleide, en uit de "goede periode" . :-)

groeten

Kris

maartenbakker

Golden Member

Ik zou de zeners en de 120ohms gewoon laten zitten. Kwestie van niet te ingewikkeld maken en betrouwbaar houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Is een 22RH521 of direct familielid. (Komen toch hopelijk geen blauwe leds in?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

lijkt op een philips ah561 of iets dergelijks uit medio 70's.. toen werden er nog vaak zat dioden parallel gezet in de brug door philips.

als je de originele lampjes wat zwaarder van vermogen pakt en de 6,3v naar 5v brengt gaan ze ook erg lang mee. deze lampjes hebben juist meer te verduren van de hogere netspanning, de versterker op 240v zetten is ook levensduur verlengend..

edit: hoezo bijna, ik had het toch goed :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman

Bijna het is een AH561, maar die zullen in de voeding niet zoveel verschillen.http://www.jvanschaikconsultancy.nl/radiomuseum/philips/versterker/22AH561.jpg
afbeelding van http://www.jvanschaikconsultancy.nl

Ik ga eerst eens kijken of ik hem op 240V krijg.
Dan even de leds bestellen. Nou ja even, ze zijn niet op voorraad.
Ik zal dan eerst kijken bij welke stroomsterkte de leds wat mij betreft het mooiste licht geven.
Op basis daarvan de weerstanden bepalen.
De drie zeners zijn bedoeld om te voorkomen dat als een lampje stuk gaat, alles uit gaat. Met een led is de kans een stuk kleiner dat deze stuk gaat en dan zijn die 3 zeners inderdaad overbodig.
Ik zal eventuele nieuwe opmerkingen blijven volgen tot dat ik de leds heb.

De 3 zeners zijn overbodig, maar ik zou ze gewoon laten zitten.
Wie weet wil je later om wat voor reden dan ook weer gloeilampjes monteren.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 6 augustus 2013 17:16:03 (38%)

Ik kan nog melden dat het perfect gelukt is.
Eerst de versterker op 240V gezet zoals testman adviseerde.
Een weerstand ervoor die de stroom beperkte op 15mA en de spanning over de leds 3V
De hoeveelheid licht is nu perfect. Temeer omdat ik ook warm witte leds heb kunnen krijgen. Niet te onderscheiden qua kleur van de lampjes.
Bedankt voor de hulp.