Elektromotor aansluitings puzzel (ik snap het niet meer)

lijkt het of zit er verschillende dikte wikkeldraad in de veldwikkeling?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: nu je het zegt, het lijken per kant 2 spoelen op mekaar te zijn een dunne en een dikkere.
Goed te zien op deze foto:
http://homeserver.devilmastah.com/motor/wikkeling/IMG_1848-800.jpg

@sine, ik snap niet helemaal wat je bedoelt :)

@pamwikkeling: ik heb een isolatie transformator staan. Isolatieweerstand meten doe je van behuizing naar spoel in ohm stand ?? Als ik dat doe komt er helemaal niets op de 200megohm schaal van de multimeter, tussen de spoelen ook niet :)

De rest van de labels is erg slecht te lezen:
X F E
0 x C

x is niet leesbaar, 0 kan ook een O zijn

@benleentje: klingt opzich logisch ja.

Weet niet of dit nog wat helpt, er zit een metalen kern in de spoelen.

http://www.youtube.com/watch?v=4PoWZ7bUyOU
weet niet wat voor taal ze spreken maar aansluitingen lijken het zelfde als hier ?

Ik heb eens even een rondje gelezen over motortypes, ik denk dat we of met een shunt wound motor te maken hebben (worden veel op draaibanken gebruikt blijkbaar ivm constante snelheid op verschillende belasting), of met een compound wound motor aangezien die ook die characteristieken heeft.

Shunt motoren hebben blijkbaar dus ook een coil met vele dunne turns, wat deze heeft.

Ik ben er nu alleen nogsteeds niet zeker van hoe ik dit het beste kan testen. Want krijgen nou alle velden dezelfde spanning aangeleverd?

Edit nummer zoveel:
volgens mij dus toch compound, als ik naar afbeeldingen kijk hebben shunt motoren maar 4 aansluitingen??

(leer weer veel vandaag)

Volgende getest:
12 volt dc voeding
als ik die over de 2 groene kabels gooi en tegelijk over de rechter bovenste 2 aansluitingen gaat de motor draaien.
Nou vraag ik me dus af wat voor voltage er op wat moet. als ik de 2 groene kabels met de andere spoel pak doet het niets, vermoedelijk omdat die een veel hogere weerstand heeft.
Wat is eerder de field winding, de hoge weerstand of de lage weerstand?
(lijkt me iig niet gezond om 230 over die 8 ohm te zetten want het vonkt nu al als een gek met 12 volt)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 augustus 2013 19:36:14 (14%)

Sine

Moderator

NOOIT een anker onder spanning zetten zonder spanning op de veldwikkeling.

Met 12V kan het nog wel goed gaan, maar ga je hoger in spanning kan je motor op hol slaan.
Als dit een compound motor is dan moet er een wikkeling in serie met het anker staan.

@sine, zo ver had ik nog wel gedacht, darom dacht ik ik pak eerst eens 12 volt. Met 90 volt op de 780 ohm wikkeling tuft het geheel lekker rustig door, moet die andere wikkeling van 1,2 ohm dan in serie met het anker ?

dus dan krijg je ?

+ 90 --- anker --- 1.2 ohm wikkeling ---- -
+ 90 ------------ 780 ohm wikkeling ----- -

benleentje

Golden Member

(lijkt me iig niet gezond om 230 over die 8 ohm te zetten want het vonkt nu al als een gek met 12 volt)

Een motor gedraagt zich gelukkig niet als een weerstand. Afhankelijk van het toerental leveren de wikkelingen een tegen emk of te wel er word een tegen spanning opgewekt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

dus dan krijg je ?

+ 90 --- anker --- 1.2 ohm wikkeling ---- -
+ 90 ------------ 780 ohm wikkeling ----- -

Jep

Zoals ik beschreef, drie plaatjes, drie verticaal of twee horizontaal en 1 verticaal

code:



   0    0    0
   |    |    |
---0    0    0---

of 

   0----0    0
             |
---0----0    0---

Afhankelijk van de draairichting.

Helemaal top heren, hij loopt lekker rustig en zuiver en lekker vlot door. word ook niet warm. 700mA verbruik zonder belasting.
Ga er wel nog even een input filter voor zetten denk ik :)

Dank voor alle hulp ik heb weer wat geleerd vandaag, is voor mij de eerste keer dat ik met grotere elektro motoren gewerkt heb.

benleentje

Golden Member

Wel nieuwsgierig welke spanning je er nu op gezet hebt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pamwikkeling

Special Member

Om het helemaal goed te doen, moet je de veld wikkeling (760 Ohm)voeden met een constante stroom. Tijdens gebruik warmt de wikkeling op en gaat de weerstand wijzigen en daalt je koppel indien je voedt met een constante spanningsbron.

Mag ik een vraagje stellen?

Als ik het zo begrijp is dit een DC motor die het gewoon op wisselspanning ook zou moeten doen, toch? Waar je nu zonder problemen goedkoop een 5A 500V gelijkrichter kan vinden, zal dat toen dit ding gemaakt werd wel een super-duur onderdeel geweest zijn.

Dus: herhaal het experiment met 12V nu eens met wisselspanning? (tenzij pamwikkeling of iemand anders roept dat het om een bepaalde reden niet gaat werken!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Vroeger vroeger werd daar een motor generator set voorgezet, dan kun je de motor heel mooi regelen. Zoek maar eens op "ward leonard" Dat werd gebruikt tot HEEL grote machines (denk aan liften, sluizen, locomotieven) Voor kleinere dingen bestonden er al flinke seleen gelijkrichters. Niet heel duur, wel groot.

Op AC zou theoretisch kunnen, Een van de redenen waarom het niet zou kunnen is dat deze motoren meestal geen gelameleerde stator hebben dus dan krijg je problemen met wervelstromen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nog wat: Die E staat achter Cl. Lijkt dus een aanduiding voor de temperatuur/isolatie class, E in dit geval.

Ik heb het even opgezocht want ik ben zelf in de praktijk alleen Cl. B en F tegen gekomen, maar blijkbaar is dit van een verouderde IEC 60085 norm?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pamwikkeling

Special Member

Als ik me niet vergis, is isolatie classe E tot 80°C dus nog lager dan isolatie classe B. Dit kwam vroeger voor bij koperdraad die met katoen of zijde omwonden was. Dateert uit jaren 1950 - 1960.

Volgens een search via google 105 graden?

-edit- @dominic hieronder: Ja daar heb ik het vandaan gehaald, een zelfde tabel had ik ook gevonden. Dus wat minder als class B.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 11 augustus 2013 14:37:53 (62%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Om even wat verwarring weg te nemen, oude class E ligt dicht bij class B.

http://s22.postimg.org/spobcrfe9/isotabel.jpg

Overigens is deze motor uit de eerste helft van de jaren 70. Toen werden ze al gewoon gevoed met halfgeleiders en niet Ward-Leonard. Ward-Leonard is bij dit soort kleine vermogens ook helemaal niet interessant, dan zou je eerder uitkomen op seleen, kwikdamp of DC reactor.

BBC gebruikte al kwikdampgelijkrichters en halfgeleiders voor zware aandrijvingen vanaf 1962. En dan heb ik het over 100 tot 3300kW DC aandrijvingen voor oa staalwalserijen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 augustus 2013 19:36:42 (63%)

Op 9 augustus 2013 10:02:24 schreef Sine:
Vroeger vroeger werd daar een motor generator set voorgezet, dan kun je de motor heel mooi regelen. Zoek maar eens op "ward leonard" Dat werd gebruikt tot HEEL grote machines (denk aan liften, sluizen, locomotieven) Voor kleinere dingen bestonden er al flinke seleen gelijkrichters. Niet heel duur, wel groot.

Op AC zou theoretisch kunnen, Een van de redenen waarom het niet zou kunnen is dat deze motoren meestal geen gelameleerde stator hebben dus dan krijg je problemen met wervelstromen.

vroeger in de kranen gewerkt..daar kwam je toen ook regelmatig ward leonards tegen... een groot frame met daar op gelijkstroom motor en een gelijkstroom generator, welke aangedreven werd door een 3 fase motor... 3 van die grote machines om het hijsen goed te kennen regelen....

later werden die allemaal omgebouwd naar 4 kwadranten thyristor regelingen...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com