Fotobatterij EN-EL1

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn Nikon 5700 tweedehands gekocht, meerdere jaren geleden, met twee batterijen erbij. Die doen het nog steeds, maaqr de capaciteit is fel teruggelopen.

Toen ik toch een en ander ging bestellen bij de grote C kon er dus ook zo'n batterij bij, hun ref. 250786. Deze doet het echter niet echt: ik kan ze in de lader steken, en na enige wachttijd (langer dan bij de beide andere) gaat de rode laad-LED aan, echter reeds na enkele minuten gaat deze knipperen. De batterij is dan bruikbaar, maar slechts voor zeer korte tijd.

Ik vraag me af of deze al te lang zou hebben opgeslagen gelegen, het is tenslotte geen courant type meer, en eerst een opfrisbeurt nodig heeft. Zou het zin hebben ze eenmalig op te laden, bv. met een kleine constante stroom?

PS voor de waarborgprocedure heb ik geen zin, teveel gezeik voor het relatief kleine bedrag.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als de accu lang op stock heeft gelegen kunnen de batterijcontacten misschien wat gecorrodeerd zijn. Soms zie je dit niet eens met het blote oog.
Je kunt eens proberen de contacten van de batterij te reinigen met een wattenstaafje met alcohol of IPA. Daarna de accu opnieuw laden.

Als er veel overgangsweerstand in het batterijcontact zit dan denkt de oplader heel snel dat de accu vol is en stopt met laden. Gevolg is een half (of minder) geladen accu.

Arco

Special Member

Met dit soort merkloze accus is het altijd een gok: kunnen heel goed maar ook bar slecht zijn.
Ik heb een aantal NB-4L batterijklonen gehad, die bedroevend waren. De originele accu deed 't een half uur, de klonen 3...5 minuten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ook oudere Li-Ion laptopaccu's hebbben last van dat euvel dat ze maar zo weinig capaciteit hebben. Is er ergens een manier om ze op te frissen?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

het is een greenlabel accupack wat idd enige jaren op de plank zal hebben gelegen. als een liion onder de 3,5v komt voor langere tijd komt het nooit meer helemaal goed met de capaciteit. tevens haalt de camera kortstondig veel vermogen uit de accu als de flitser wordt geladen, een te hoge interne batterijweerstand komt er dan uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ook oudere Li-Ion laptopaccu's hebbben last van dat euvel dat ze maar zo weinig capaciteit hebben. Is er ergens een manier om ze op te frissen?

Li-Ion accu's verliezen (afhankelijk van gebruik en behandeling) tot zo'n 20% capaciteit per jaar, dat komt niet meer terug.
Levensverlengend zijn o.a. niet te warm laten worden, en laden tot ongeveer 40%, wegzetten met 100% geladen is slecht voor de levenduur.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Terugsturen, de volgende besteller heeft ook geen zin in de procedure en met een beetje geluk krijgen ze door dat die hele stock oud is. (Met nog meer geluk krijg je een nieuwe die het wel doet, maar misschien kun je beter je geld terugvragen en ergens anders een accutje vandaan halen wat je zelf in de juiste formfactor prutst)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

En zijn oude, haast versleten Li-Ion accupacks ook nog eens brandgevaarlijker dan nieuwe Li-Ion accupacks?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.