PTT Ericson microfoon/speaker versterken

Sinds een aantal weken beschik ik over een glasvezel aansluiting en ben ik overgestapt op tweak blauw. (bellen over glasvezel)

Nu is het zo dat ik altijd een PTT Ericson type 1951 wandmodel (bouwjaar 1961) heb gehad. Nu wil ik deze weer aansluiten en heb daarvoor een 141101-B van picbasic.nl voor aangeschaft.

Ik heb deze aangesloten, hiervoor wel de a en b lijn moeten omdraaien om de draaischijf werkend te krijgen. Maar de microfoon en speaker in de hoorn werkte niet. Toen heb ik van een andere ptt telefoon uit 1971 de speaker verwisseld en kan ik heel zacht de andere persoon aan de lijn horen. De microfoon werkt nog steeds niet. De draden gecontroleerd en die zijn ook nog goed.

Toen heb ik hier de forums doorgezocht en kwam dit probleem nog niet tegen. Ik denk dat het voltage te weinig is, maar de bel gaat wel af (wat in andere discussies vaak het probleem was).

Nu kwam ik op hier tegen om voltage te verhogen en de telefoon te laten rinkelen, dat de oude condensator (1µF) zou kunnen vervangen door een 2,2 µF type van circa 240V. Zou dit kunnen helpen om de microfoon (die overigens voor de overstap wel werkte) weer aan de praat te krijgen en het volume van de speaker weer normaal is?

Wat zou anders het probleem kunnen zijn?

De telefoon is van binnen wel een beetje verroest, maar werkte een aantal weken geleden nog wel.

Foto's

maartenbakker

Golden Member

De condensator helpt alleen maar om de telefoon te laten rinkelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

is dat niet het probleem met de kool microfoon welke last krijgen van te vast zittend poeder in de kapsel? zoek eens op het forum, dit is vaker voorbij gekomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de koolstof uit de microfoon gehaald, is niet gaan klonteren en heel erg fijn. Weer terug in gestopt en de microfoon werkt nog steeds niet.

Voordat ik over ging op glasvezel was ik gewoon verbonden via de telefoon en werkte het apparaat prima.

Is het mogelijk om op de telefoon meer spanning te zetten? Zoja, hoe zou ik dat moeten doen?

maartenbakker

Golden Member

Makkelijkste oplossing is natuurlijk om een analoge KPN-lijn aan te houden. Op lange termijn verdwijnt die en opzich kost het natuurlijk wel geld. Kan me voorstellen dat je dat geen optimale oplossing vind.

Meer spanning op de telefoon kan opzich met veel wat oudere analoge huiscentrales. Dus als je er eentje op de kop tikt en ertussen hangt heb je een aardige kans dat je probleem verholpen is.

Je hebt het over corrosie. Overgangsweerstand tussen contacten kan er ook voor zorgen dat er net iets te weinig spanning overblijft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."