Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

Ik heb het zelfde probleem met de Zanussi. Heb geprobeerd de weerstand te vervangen maar heb denk ik de verkeerde weerstand besteld gezien hij nu is door gebrand.

Ik heb nu de juiste besteld (dubbel check 100ohm 3W draadgewonden).
De LNK304 ziet er nog goed uit, ik neem aan dat deze dan niet vervangen hoeft te worden?

Nu wilde ik deze weerstand er weer in solderen en constateerde ik dat het component die er naast zit wel beschadigd is. Voor de duidelijkheid, fysiek zit deze tussen het blauwe voedingsblok en de weerstand R76. Iemand een idee wat en welke type dat is?
Beste CyberFR,
Het (grijze?) component tussen de weerstand en het blauwe aansluitblok is een condensator en die heeft door de doorgebrande weerstand waarschijnlijk een zwarte schroeiplek, maar dat is uitwendig en kan geen kwaad. Tenzij deze van binnenuit ontploft is (komt wel sporadisch voor) maar dan moet je die wel vervangen.
De kans is aanwezig dat de LN304 kortsluiting maakt en daardoor brandt de weerstand door als een zekering.
Als je namelijk weerstand meet op de pootjes van de LN304 (gewoon op de print) was bij de meesten 0 ohm dus duidelijk beschadigd .
Dingetje (schakelende voedingschip LN304) kost ca € 3,50 en kun je er in solderen... met zorg en liefde, dus niet te heet stoken! Deze maakt namelijk van de gelijkgerichte 250V de voor de besturingsprint 12V.
Mvg Rene vd Weerd
www.Empowernow.nl/techniek.html
Extra 'flits' info
Hoe sterker de weerstand (meer wattage) terwijl er nog sluiting in het circuit achter zit, hoe groter de vonk/flits/rook ontwikkeling bij het doorbranden hiervan : Want dan komt er de 250V op een weerstand van 100 Ohm dat wil wel doorbranden! I=V/R
Oke duidelijk de LN304 moet dus ook gewoon vervangen worden. Heb ik liggen dus is geen probleem. De condensator zal ik eventueel indien wel defect moeten bestellen.

De vraag is of hij inderdaad geen schade binnen in heb op heb gelopen want het ziet er wel serieus kaput uit. Het was inderdaad een grote vonk dus een hoop "I" ;)

De condensator ziet er nu zo uit:
flinke brandplekken idd! Ik kan het op de foto niet zien , maar zie wel dat zelfs op het blauwe blokje nog zwarte plekken zitten : Vraag: is het uitwendige brandplek op de oorspronkelik grijze condensator?(maw kun je het eraf vegen en dan is er niets aan de hand, ook niet met uitwendig smelt of schroeiplekje van de weerstand explosie) of is ie gexplodeerd van binnenuit. Dan is de condensator zeker kapot! Ik ben benieuwd
Het is inderdaad een flink brandplek en links is er een gat in de behuizing geslagen. Maar niets dat er uit wijst dat de condensator van binnen uit geëxplodeerd is. Het is allemaal de schuld van de R. ;) Of als ik het goed begrijp toch stiekem van de LNK304.

Mijn zorg was dat het toch een dermate klap is geweest dat ik twijfelde of hij toch daardoor beschadigd is geraakt. Jij denkt dus van niet ondanks de behuizing van de condensator toch een behoorlijk uitwendige klap heeft gekregen? Zowel, weet je toevallig de waarde van de condensator? 250/400v uF?
eerder iets van ,01 ,maar ik zal mij daar geen zorgen om maken plastic omhulsel is meer dan ,5mm dik. Je kunt als je echt wilt uitsluiten voor de zekerheid even uitsolderen en schoonpoetsen en dan als je um doormeet op kohms mag de meter niets uitslaan.
Ten eerste is er een onjuiste weerstand geplaatst er moet een METAAL FILM of DRAADGEWONDEN weerstand MET zekeringsfunctie in dus geen koolstof weerstand. dit geeft geen brandveiligheids klasse. en ja, als we zeggen dat het IC stuk is dan is het beste dat die vervangen word. Nu is de schade waarschijnlijk te groot en is trafo ook defect....
Smd is ervaren, maar ik vraag mij wel af of door de (brandgrage) koolstof weerstand toe te passen een reden zou zijn dat de trafo stuk zou gaan . Schade te groot klinkt erg onheilspellend...zou een echte monetur kunnen zeggen die wat wil verkopen lol....waaraan dan?
Zolang de weerstand uit elkaar spat, spat er niet tegelijk niets anders uit is mijn ervaring.. zou wel erg toevallig zijn toch? behalve als de verkeerde waarde van componenten (de weerstand bv) wordt geplaatst, kunnen er met name weer andere (halfgeleider) schade ontstaan. Maar de LN304 was waarschijnlijk al kapot.
Hoi Empowered,

De print is gemaakt (denk ik)Er is weer leven in de droger.
Het is alleen jammer dat de tijd indicatie van de droger na 1 minuut op 0 springt. Als de droger op tijd drogen aanzet dan krijg ik gelijk een "ERR" in het display.

Ik denk dat ik een vergelijkbaar probleem met de aardig heb als jij had maar ik kan niets vinden. Zie foto's. Enig idee waar ik verder kan zoeken?
als je op tijdinstelling gaat drogen zou het vocht meting circuit geen roet in het eten mogen gooien. ik zou ook nog denken aan een gaar relais voor verwarming, of de motor draait niet beide kanten op, of de voeding spanning van de lnk304 voeding is te laag op het moment dat de relais inkomen, ofwel dc voeding nog niet goed..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Mooi dat er weer leven in de machine zit; Er verscheen inderdaad ook bij Err en reset de tijd soms na 10 sec soms na 1, toen de aarde draad niet verbonden was an de achterkant, maar ik wist ook niet hoe ik deze droger moest bedienen! In ieder geval kun je de droger op vaste tijd instellen ( met de programma- draaiknop zoals de vorige forumschrijver testman ook aangaf), waardoor hij niet reset of kijkt naar de geleidbaarheid.. Voor de hand liggend is de koolborstel aan de trommel voor (blauwe draad)even meten of de aarde draad van de stekker ook aan de machine zit (moet dan 0 ohm meten).
Heb je de droger leeg en droog? want dan stopt ie er ook mee als hij lijkt naar de vochtigheid/geleidbaarheid. Daarom zit er ook een besturingsprint in om je het zo makkelijk mogelijk te maken. lol
Wat doet de droger op een tijdsgestuurd programma??
zie handleiding : https://www.gebruikershandleiding.com/Zanussi-ZTE-285/previe...56839.html hieronder copy-paste
Tijd Voor de selectie van de programmaduur na instelling van het programma Tijd. Erkan gekozenworden voor een programmaduur van 20 min. tot 2 uur instappen van 10 minuten. 1.Programma kiezerop programma Tijdzetten. In het displayverschijnt 0.10 (komtovereen metprogrammaLuchten).2. Toets Tijd net zovaak indrukken tot de gewensteprogrammaduur inhet display wordt weergegeven, bijv. 00.20 voor eenprogrammaduur van20 minuten.Als er geen programmaduur wordt ingevoerd, is automatisch een programmaduur van10 min. ingesteld.Start/pauzeDruk op dezetoets om dedroger te starten programma en degewenste optieshebt geselecteerdNa instelling vanhet programmadrukt u op dezetoets om hetprogramma testarten. Hetlampje knippertniet meer. Indiende deur van hetapparaat of hetdeurtje in de sokkeltijdens deafwerking van hetprogrammageopend wordt,moet deze toetsna het sluiten vande deur weeringedrukt wordenom hetprogramma voortte zetten. ToetsSTART/PAUZEmoet ook ingedruktworden als er eenstroomonderbreking geweest is enals het waterreservoirtijdens eenprogramma isgeleegd(controlelampjebrandt) en weer terug geplaatst. Inbeide gevallenknippert hetlampje van toets START/PAUZE..
de besturingsprint is tot daaraan toe en nog wel enigszins begrijpelijk, maar dit soort programma omschrijvingen van droog programma's ..not ''my piece of cake'' lol
Zo ben er weer aan toegekomen voor verdere onderzoek.
Op het moment doet hij het nog steeds niet en bij programma stopt hij binnen een minuut.

Tijd gestuurd doet hij het wel gewoon en kleding wordt dan ook droog.

Heb de trommel waar de koolborstel contact maakt opgeschuurd en met schoonmaak azijn schoon gemaakt.
Daarna heb ik de weerstand gemeten:

Tussen trommel waar de koolborstel contact maakt naar de aarding (EU) stekker.
-Met natte kleding geeft hij 40Kohm aan
-Droge/geen kleding 1,7MOhm.
Vind ik eigenlijk een beetje hoog.

-Tussen de trommel en blauwe draad op de print meet ik nauwelijks weerstand.
-Tussen de aarding (EU) stekker en print ook nauwelijks weerstand.

De print heb ik ook weer eruit gehaald en alle solderingen en componenten visueel na gelopen en niks opvallend waargenomen.

Daarna heb ik weer prog. kast droog gedraaid en droger stopt weer binnen 1 minuut.

Update:
Ik heb de test gedraaid volgens de service manual en krijg nu E32.

Uitgesloten door de test is:
-Linksom draaien, motor draait beide kanten op
-Verwarmen
-Pompen ect.

Volgens service manual E32:

Ex32 SENS_F_TOO_LOW_AL
Conductimetric Sensor
Frequency too LOW
No Action
Active only during HUMIDITY SENSOR SHORT CIRCUIT
diagnostic.
-The Drum is not Shortcutted
-Wiring Failure
-The oscillation Frequency is out of Range (Main Board Failure)

Mijn vermoeden is dat er nog steeds wat fout zit op de printplaat, zo iemand suggesties wat ik nog na kan kijken en zo ja hoe? Mijn dank is groot. :)
We komen dichterbij..
die waarden van humidity en weerstandwaardes die je meet lijken mij prima (droog is droog en weerstand oneindig theroretisch gezien)
Dat ie volgens de test (ken ik niet) wel andere kant om draai klinkt ook goed, want daar zou ik of de motor verdenken of een relais.
maar ik zie in de error msg iets staan en dat lijkt mij onderzoeken waard:

Wiring failure : weet je zeker dat je alle stekkers op de print goed heb gestoken. er zitten een aantal stekkertjes die je in de verkeerde kan duwen
De droger die ik gerepareerd hebt staat hier niet meer, dus ik kan geen foto maken. Handigst is als je zon zelfde toestel ff kan bekijken naar bedrading/stekkertjes.Er is ook iemand die dergelijke besturingsprinten repareert, en die kan ook vast aangeven/foto aanleveren hoe de stekkertjes moeten zitten.

Oscilating frequency is out of range : Mainboard failure - zou ook bedrading/stekkertje kunnen zijn: feedback toerental /detectie draairichting van de motor of zo.. OF misschien simpelweg, de (Dikke) condensator van de motor geploft? eerder denk ik detectie toeren/draairichting of relais die motor de andere kant op moet laten lopen.

Wat oscileert er allemaal :
De voeding oscilleert (maar goed die doet het)
De clock voor de processor (besturingschip) , maar als die niet zou werken zou er niets op display komen of bediend kunnen worden)
En voor de motor zit er vast een frequentieregelaar in denk ik. En het programma zit wel zo in elkaar dat als er een fout geconstateerd wordt in de hardware het programma reset en uitschakelt.
Dus je zit waarschijnlijk maar een fout in die alles oplost.
Succes ermee... maar je kan in ieder geval alweer was drogen , al wordt de was draaierig nu...
heb je de tip hier ergens gegeven van het losse aardschroefje in de netaansluiting ook gecontroleerd?
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Echte aardschroefje zit er niet, is net iets anders gemonteerd dan bij Empowered. Maar ik heb getest tussen de blauwe draad op printplaat en de EU stekker die in de WCD gaat en geeft 0 ohm aan. Lijkt dus goed. :)

Stekkers kunnen bij mij maar eigenlijk op manier door de inkepingen. Ik kan alleen die van de keuze schakelaar en met die andere roze draad verwisselen. De twee polige dus.

Gezien het gedrag van de droger lijkt mij dit niet, ik zou dan verwachten dat ik die met de blauwe draad verkeerd heb aangesloten en die zit nu uiterst links.
De dikke draden zullen wel goed zitten, anders zou je meldingen krijgen van je besturingsprint ... oh die krijg je ook ...Weet je zeker dat die goed zitten? En de randaarde van het stopcontact ligt ook aan een aardedraad?

Ik had volgens mij een van de stekkers met dunne draden op de besturingsprint een keer in de verkeerde connector gestopt.
Zie foto suggestie, maar ik zie niet de hele connector dus weet niet of dat kan../ past.
succes... Groet.
Ik ga nog even verder aan mijn aggregaat de&montage filmpje. Bijna nog erger dan een wasdroger!

Leuke compositie op de foto hoor groene print, en al die roze draden... Zanussi-baby-meisjes-uitvoering? lol ik had voornamelijk veel blauwe
Ja ik weet zo goed als zeker dat alle draden goed zitten. Heb ze nog even nagelopen en vergeleken met een foto die ik voor het los trekken van de bedrading had gemaakt.

Die dunne draden kan ik niet eens anders aansluiten want dan komt.
-1. De aansluitpunten niet overeen met de bedrading op de connectors.(4 aders en 2 leeg op de 4 pint aansluiting en daarna 2. zie foto.
-2. Door de behuizing waar de printplaat op zit kan ik de connector ook niet verhuizen omdat de andere smaller is. Dat past dus niet.

De EU stekker plaats ik uiteraard netjes in de WCD met randaarde. ;)
Bedradings fout is denk ik uitgesloten, of ik moet ook de bedrading gaan volgen naar de sensoren toe maar daar is niets aan veranderd of mee gedaan. Mijn gevoel zegt eerder dat er dan toch nog wat met de print aan de hand is.

Heb trouwens ook de zijkant van de droger los gehad en niets aan de 2 grote condensatoren gezien, laat staan geroken. :)
Maar ook dat zou mij verbazen omdat de droger alle testen hebben doorstaan behalve die test 7 volgens de service manual.

Droger droogt, draait links en rechtsom. Maakt lage en hoge toeren zonder problemen.

Ik denk dat de droger gewoon de weg een beetje kwijt is en gewoon aan het huilen is, dat verklaard de baby roze waarschijnlijk.:D
ik heb hier ook een zte 285 die niet meer aan gaat en heb de weerstand gevonden en er uitgezoldeerd . ik ben echter heel erg gaan twijvelen toen ik de foto hier boven zag of ik de goede weerstand aan het bestellen ben ? kan iemand mij helpen ? met bv een link naar de juiste weestand zie door de bomen het bos niet meer

ik dacht deze ?

https://www.conrad.nl/nl/vermogensweerstand-100-axiaal-bedra...57904.html

en deze er bij voor zeker heid

https://www.conrad.nl/nl/mkp-x2-ontstoringscondensator-radia...50207.html

of ben ik nou iets heel stoms aan het doen ?
De weerstand is het niet alleen. Die is stuk gegaan door het defecte IC LNK304..
en waar kan ik die bestellen ?

de onderdelen die ik gevonden heb zijn dus de juiste ? deze kan ik bestellen ? alleen zou ik de 0949 lnk304gn 68609c er nog bij moeten hebben ?
Dag jve
geen electronicus van huisuit begrijp ik. Moedig dat je het op wilt pakken, maar de weerstand vliegt eruit omdat de LNK kortgesloten is van binnen( de chip is opgeblazen) en maakt dan sluiting intern. Uitgebrand van binnen zeg maar, dat zie je vaak niet in de omhuizing. Maar ik zou toch een wat meer ervaren electronicus vragen de chip eruit en de nieuwe er in te solderen, want een chip kan ook kapot (en de print) als het solderen te lang duurt en alles te heet wordt. SMD komponenten solderen is weer helemaal een vak apart.de lnk 304 kost ca 4 euro datasheet http://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=Lnk304 en is bij elke goede electronicazaak wel te verkrijgen. LNK304 is gangbare switching powersupply chip. De weerstand moet 100 ohm 2 W zijn en draadgewikkeld, zodat bij doorbranden deze geen zwarte plekken achterlaat! De zwarte plekken zijn inderdaad geleidend (koolstof) en moeten verwijdrd worden
Ik wil de LNK304 ook wel voor je inzetten... Plaats een croqqer klusje
www.croqqer.com of contact info@empowernow.nl
Groet,
Rene